Hva er biohacking?



Vi vet at det vi spiser og drikker påvirker oss i stor grad. Alt vi legger inntil øret, berører huden, hva vi putter i kroppen vår og selvsagt miljøet rundt oss har et innspill i biologien vår.
For eksempel setter du på klassisk musikk vil sansene oppfatte dette som beroligende. Derimot, spiller du punk rock vil kroppen automatisk få en ”up beat” følelse.

Biohacking blir omtalt som en endring i miljøet fra innsiden av kroppen. At du ”hacker” kroppens biologi. Og det er du som kontrollerer det.
Tilhengerne mener at ved biohacking, lager du en bedre utgave av deg selv slik at du får mer energi og fokus, blir sykdomsfri, får bedre hukommelse (og klarere hodet) og presterer på ditt beste.

Dette innebærer ikke at man skal oppføre seg som en gal vitenskapsmann og kjøre på med eksperiementer med kroppen din. Det går mer ut på at du gjør endringer i livsstilen din slik at kroppen justerer seg ettersom.
Kanskje den mest populære hackingen som har gått som en farsott de siste årene er fettkaffen. Det er ikke få som starter dagen med å kickstarte hjernen med nybrygget kaffe med smør og mct-olje i seg, inkludert meg selv.

Så hvordan biohacker man? Her kommer mine beste tips:

1. Kosthold er alfaomega. Sliter du med magen, har hudproblemer, føler deg slapp og sliten, lav sexlyst og sover dårlig kan dette være indikasjoner på at du bør endre kostholdet ditt. Ofte vil verstingene som melk, gluten, sukker og ferdigmat være syndebukkene. Ta kontakt med en kostholdsveileder som kan følge deg opp personlig for å være sikker på at du vet hvilken vei du skal gå. Jeg personlig anbefaler å prøve et ketogent kosthold (og periodisk paste i perioder), med daglig inntak av fermentert mat.

2. Periodisk faste blir stadig mer populært rundt om i verden. Dette fordi det kan være med på å forhindre kroniske sykdommer, balansere blodsukkeret og regulerer ghrelinnivået (kjent som sulthormonet vårt).

3. Sov mer! Får du ikke nok søvn i løpet av natten (vanligvis 7-9 timer) er du i faresonen for en rekke helseproblemer som svekket immunforsvar, konsentrasjonsproblemer, ubalanser i hormonene osv. Finn en rutine du følger hver dag (også i helgene) og unngå all form for skjerm minst to timer før leggetid. Jeg anbefaler å prøve melatonin for å komme inn i god søvnrytme i begynnelsen.

4. Bevegelse må nevnes. Sitter du mye foran skjerm, reis deg hver time og strekk ut. Daglig mosjon må inn i timeplanen, og jobber du på en plass det lar seg gjøre, hvorfor ikke foreslå å ta neste jobbmøte mens dere går tur sammen?

5. Husk å jorde! Jeg kan ikke si dette nok, men spark av deg skoene og gå barbeint. Kjenn sand og jord mellom tærne, kjenn at gresset kiler og koble deg til energien som jordkloden produserer. Det samme gjelder for barna!

6. Sett av tid daglig til meditasjon. Du vil bli overrasket over hvor effektivt en tilstedeværelse/mindfulness vil gjøre for en stresset kropp, betennelse, dårlig søvn og en mage i ubalanse. Det finnes mange apper du kan bruke om du ikke får til å meditere på egenhånd. Og ikke glem at tilstedeværelse kan også fungere som en meditasjon. Trekk pusten dypt og se ut mot horisonten.

7. Varm- og kaldterapi. Et kaldt bad fører til at blodet trekker seg bort fra hudoverflaten og styrker immunforsvaret. Den sekundære og varige effekten er oppvarming, hvor blodet sirkulerer og vender tilbake til alle vev og blodkar. Isbading og infrarød sauna er to populære fordeler.

8. Logg mer av! Vi er fanget i en verden for nesten alt foregår bak en skjerm. Det er vanskelig å løsrive seg, men la det bli en vane å logg av oftere. Skru av trådløst nett, sett telefonen på flymodus og fjern TV.

Er du klar?



Kilder finner du her, her, her og her.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen