Vannkefir er en sprudlende drikk. Du kan tilsette dine egne smaker og lage din egen brus av det. Og det beste av alt er at det er kjempesunt og godt for kroppen!

For et par uker siden fikk jeg noen kefirkorn av en venninne som har fått kefirkorn av Gry som har bloggen Fra jord til bord. Hun viste meg hvordan jeg skulle sette igang, og nå har jeg endelig begynt selv. Det er mye enklere jeg hadde trodd og slettes ikke mye jobb som jeg trodde første gang jeg leste om vannkefir en gang her i våres.

Hva er vannkefir?
Vannkefir lages av kefirkorn.

De er små og hvite (ligner litt på overkokt ris) og formerer seg ganske raskt når de har det bra. Så dette er noe du kan gi videre til andre som igjen kan gi videre. Vannkefir er som en probiotisk drikk da den inneholder mange av de gode tarmbakteriene. Når over 70% av immunforsvaret sitter i tarmen sier det seg selv at det er viktig å ta vare på magen. Eller hva?

Ved å drikke vannkefir daglig holder du tarmfloraen i balanse og du styrker immunforsvaret. Jeg har også lest av vannkefir kan hjelpe med å rense leveren, redusere søvnproblemer, og bedre eksem/utslett. Dessuten smaker det nydelig og det er morsomt å lage sin egen brus. Dette er noe barn også kan drikke.

Jeg anbefaler at man starter veldig forsiktig med å drikke vannkefir. Min venninne advarte meg, jeg fikk bare lov til å drikke noen få slurker den første dagen. På den fjerde dagen drakk en annen venninne og jeg i allefall 2 store glass (det var jo så godt!) og like etter ble vi begge ganske oppblåste i magen. Ikke noe god følelse. Dette er sterke saker altså!

Hvordan lager man vannkefir
Først trenger du kefirkorn. Dette er ikke allitd like enkelt, men hør på diverse blogger så får du sikkert napp. Jeg holder jo til i Spania og for dere som er i nabolaget mitt må gjerne spørre meg så kan jeg ta med noen i butikken og gi bort.

Kefirkornene vokser på sukker, så tilsett litt økologisk rørsukker med det samme du har fått dem (skyll de gjerne i litt friskt vann først). Jeg hadde i ca 1 stor ss. Deretter ha i for eks 2 ss rosiner og så et par tørket fiken eller en halv sitron (uten skall). Når du er i sving med vannkefir så prøv gjerne ut andre alternativer. Jeg har hatt oppi gojibær, tranebær, fiken, og daddel frem til nå. Alt blir like godt spør du meg. På det øverste bildet har jeg hatt i frosne bringebær.
Så heller du oppi vann og legger et tynt håndkle over (gulpekluter er perfekt størrelse!) og lar den stå et døgn, minst. Følg gjerne med, for det er som et akvarium oppi der…. rosiner som svømmer opp og ned, fiken som synker, spretter opp igjen, synker og svømmer rundt. Herlig og levende!






Pirk ut den tørkede frukten, deretter sil av vannet i en beholder med lokk du kan skru igjen skikkelig. Sett i kjøleskapet. Nå er vannkefiren klar til å nytes! Jeg syns den er best kald, den smaker som svak brus.



Nå kan du skylle kefirkornene litt i vann, og så er det bare å begynne på ny: ha i litt sukker, ha i tørket frukt, hell i friskt vann og sett til side.

I dag hadde jeg et par dråper med stevia i den for å søte den opp, og minsten her i huset drakk flere slurker. Hun eldste har ikke helt vent seg til smaken ennå, men det kommer nok.
En annen kompis av meg tilsetter sitron og sier at det smaker svak pærebrus. Ai ai, mulighetene er mange!

Et par ting å huske på:
-Vannkefir liker best at du bruker plast og glass, så unngå metall så godt det lar seg gjøre
-Gjæringsprosessen går forterer når det er lunt og godt på kjøkkenet

…Så til noe som betyr mye for meg. Er dette lavkarbo?
Vel, svaret er først og fremst nei. Tørket frukt inneholder som dere vet en del karbohydrater. Men, jo lengre kefirkornene står og fermenterer seg, jo mer av sukkeret brytes ned. Da øker alkoholinnholdet, men ifølge min venninne, er det såpass lite at man kan kjøre bil med det. Og barn kan få det. Men hiver du nedpå en liter så garanterer ikke jeg at du blåser grønt om du blir stoppet altså!
Jeg tenker også at dette er tarmbakterier. Og det er sunt for kroppen. Og da er det greit. Det er så lite du drikker alikevel, så er du godt etablert på et kosthold med lite karbohydrater er dette HELT OK.

Hva gjør jeg når jeg vil ha en pause fra vannkefir?
Ingen krise om du skal reise bort eller vil ta en pause. Du skyller de bare, tilsetter litt sukker og noen rosiner og lar det stå i kjøleskapet. Da har de det så fint så! De må ha sukkeret for å holde seg i live, så ikke glem dette.

For mer info, finnes det andre bloggere som har skrevet om vannkefir. Her er et par:
Gladere barn
Fra jord til bord
Og jeg vet det er flere videoer på Youtube om hvordan laget vannkefir.
Om dere lurer på noe, bare spør. Jeg er ingen ekspert, men jeg kan jo prøve meg!