Visste dere at hjernen vår består av hele 60% fett? Da sier det seg kanskje selv at hjernen vår trenger fett for å fornye seg slik at vi holder oss klar i toppen gjennom livet?

Når et barn blir født, og lagt til brystet med det samme, vil brystmelken stimuleres. De aller første dråpene kalles råmelk (colostrum). Råmelken er spesielt verdifull for den nyfødte babyen, på grunn av sine gode immunologiske og næringsrike egenskaper. Og den er dessuten meget rikt på fett. Derfor blir det ulogisk at når barnet er ferdig å ammes, så skal det gå over til magre produkter. Eller hva? Jeg hører at enkelte barnehager har innført margarin på skiven.. Grøss og gru, sier jeg bare!



Både essensielle fettsyrer, fosfolipider og aminosyrer trengs for vedlikeholde hjernecellene, og vitaminer og mineraler forbrukes når hjernecellene lager både signalstoff og celledeler. Råvarer til hjernecellenes produksjon er både fett, karbohydrater og proteiner. En balansert tilførsel av byggeklosser til hjernecellene vil gi dem det beste grunlaget for å gjøre en flott jobb. Kilde

brain food

Hva bør man spise?
Gode ​​kilder inkluderer bl.a. linfrø, linfrøolje, gresskarfrø, valnøttolje og rå eggeplomme. Disse kildene er bra for god hjernefunksjon, hjerte, ledd og generell velvære. Fet fisk inneholder EPA og DHA i en ferdig form, som gjør det mulig for kroppen å bruke det enkelt. De viktigste kildene til fet fisk inkluderer laks, ørret, makrell, sild og sardiner. Lave DHA nivåer har vært knyttet til en høyere risiko for å utvikle Alzheimers sykdom og hukommelsestap.

Vitamin K som man finner store doser av i mørkegrønne som brokkoli, kål, spinat, salat, persille, men også i andre grønnsaker. Andre kilder er meieriprodukter, kjøtt og frukt, f.eks. avocado og vindruer.
En studie publisert i American Journal of Epidemiology tyder på at et godt inntak av vitamin E kan bidra til å forebygge kognitiv svikt, spesielt hos eldre. Nøtter er en god kilde til vitamin E sammen med grønne grønnsaker, asparges, oliven, frø og egg.

Kilde

Solveig har skrevet om sine fettfavoritter, og hennes er:
Laks, Avokado, Eggeplomme, Mandler Kokos og Ost.
Finn innlegget her og les mer detaljert hva de enkelte matvarene er rike på. Anbefales!


Kroppen vår er avhengig av essensielle fettsyrer som omega 3. Disse kalles essensielle fordi kroppen ikke klarer å lage disse selv. Vi må få de tilført via maten eller som kosttilskudd. Forskning har vist at det er spesielt de lange omega 3-fettsyrene fra sjømat, DHA og EPA, som er viktig for helsen vår. Kroppen vår inneholder mest av fettsyren DHA som viser seg blant annet å være spesielt viktig for hjernen og nervesystemet vårt.

Så da er det bare å pøse på med gode og sunne fettkilder, dere!