Helt fett!

I min verden mener jeg at man får best mulig helse når man holder seg til et kosthold med lavt inntak av karbohydrater og høyt inntak av riktig fett. Tross propagandaen, er fett noe av det sunneste vi kan spise! Vi blir advart mot fettet, spesielt fra dyrene, og blir bedt om å fjerne skinn og fettrand. Men er ikke dette litt ulogisk med tanke på hvordan forfedrene våre spiste?



Noe av det første vi bør tenke på er at naturlig fett ikke er skadelig. Vi må ikke glemme at jegere i årtusener alltid spiste de feteste stykkene på dyrene, og lot det magre ligge igjen til hundene. Ja, de levde tøffere liv enn vi gjør i dag, men hvorfor led de ikke av de samme livsstilsykdommene tross det store inntaket av fett?

Nå i dag blir barna i barnehagen foret med brødskiver med margarin, og de får lettmelk i glasset. Er det bare jeg som stusser over at brystmelken de får fra dag 1 er meget fettrik, og når de skal gå over til fast føde, skal det være magert?
Helsedirektoratet anbefaler oss å innta ca 60% med karbohydrater daglig. Og når jeg sier karbohydrater så mener jeg brød, ris, pasta og potet. Disse matvarene er fulle av stivelse (sukker), og har en stor effekt på blodsukkeret. Til og med frukt inneholder store mengder fruktsukker som også er med på å bidra til svingende blodsukker.

Når man spiser mat med mye stivelse vil dette øke blodsukkernivået. Etter kort tid vil man oppleve blodsukkerfall som følge av at bukspyttkjertelen skiller ut insulin og senker blodsukkereret. Over tid blir dette skadelig. Vi ser for eksempel at både tannråte og benskjørhet er synlige virkninger av ustabilt blodsukker.

Sukker (glukose) binder seg til proteiner over hele kroppen, spesielt innsiden av blodårene, og danner molekyler som kalles AGE. Disse molekylene fremskynder kroppens aldringsprosess.



Ved forhøyet insulinnivå kan dette skje:
– Nedsetter insulinfølsomheten i cellene, og gir et kronisk høyt blodsukker.
– Fører til mer hjerte- og karsykdom (fører til at årene trekker seg sammen og skader blodkar).
– Bidrar til gallestein og nyreskader fordi blodårene trekker seg sammen.
– Overskuddet av glukose i blodet omdannes til kroppsfett.
– Hemmer nedbrytningen av kroppsfett og gir raskt sultfølelse etter måltidet.
– Øker kreftrisikoen i blant annet bryst, prostata, tykktarm, lever og bukspyttkjertel.
– Øker risikoen for demens.
– Øker kortisolnivået (stresshormon).
– Øker utskillelse av magnesium via nyrene (fører til økt blodtrykk, muskelkramper, kramper i blodårene, øker infarktsrisikoen, bidrar til benskjørhet).
– Tendens til betennelsesreaksjoner (astma og allergier), redusert fruktbarhet, forhøyet kortisolnivå, PCOS, endret
hormonbalanse, nærsynthet, sår som ikke gror osv.

Hva kan vi gjøre?
Hemmeligheten her er å spise fett. Når man spiser fet mat, vil man holde blodsukkeret stabilt og man vil dessuten føle seg mett lenger. Behovet for søtt vil forsvinne og småspisingen blir det slutt på, fordi kroppen er fornøyd. Men pass på, det er forskjell på fett.

Her kommer en oversikt over de forskjellige fettypene vi kan innta:

Animalsk fett:
Fete kjøttstykker og innmat
Fet kjøttkraft
Benmarg
Fet fisk
Omega 3 (fiskeoljer)
Fete oster
Smør
Klarnet smør (ghee)
Rømme, fløte, eggeplomme

Vegetabilsk fett:
Nøtter og frø
Oliven
Avokado
Kokosfett
Olivenolje
Linfrøolje
Hampfrøolje

Riktig fett til steking:
Kokosfett
Smør (nei, margarin er IKKE greit å steke i!)
Klarnet smør
Rød palmeolje

Inntar du de riktige fettkildene sammen med et kosthold med lite stivelse vil du garantert oppleve at kropp og sinn vil få det bedre!





Helt til slutt er det noen tommelfingerregler man skal være klar over:
– Sukker og fett sammen lager overvekt og tette blodårer (for eksempel bakt potet med smør på ) – dette er stivelse med fett som er en DÅRLIG kombinasjon).
– Mat som ikke råtner er som regel usunt. Spis noe stekt, noe rått, noe kokt men alltid med fett til!

Kilde: Dag Viljen Poleszynski & Johnny Laupsa-Borge (tidligere artikler de har skrevet om emnet)

30 Comments

  1. May 14, 2013    

    Så fint og spennende innlegg Melissa! Jeg er for sunt fett, selv om jeg ikke er for animalsk mat! Men jeg tror ikke det er fettet i kjøttet/eggene som er problemet med animalsk da! Synes tankegangen om at fett er usunn er ganske ulogisk. Like logisk som at man får grønn hud av å spise brokkoli 😉

    • May 14, 2013    

      Ja ikke sant…
      Men om man spiser kjøtt eller ikke, så er fett likevel viktig 🙂

  2. May 14, 2013    

    Det gir jo mening, men jeg syns det er vanskelig. Jeg har kuttet ned det meste av sukker og bruker ikke sukker lengre, men det lurer seg fortsatt inn sukker uten at jeg er klar over det før det er for sent. Også er det det med stivelse, frukt og bær og alle sine meninger om det. Men jeg syns jeg er blitt flinkere til å inkludere fett i kosten, men så er jeg litt redd for det med stivelse…

    Bra skrevet forresten, veldig kjekt å lese blogginnleggene dine 🙂

    • May 14, 2013    

      Du har rett i at det ikke er lett. Spesielt om man blander inn andre mattyper.
      Det er stivelsen du må passe deg for!
      Finn din spisemåte og følg det som passer deg best. Noen liker å inkludere frukt og bær, noen ikke. Jeg personlig spiser ikke mye frukt for jeg blir så uggen i magen av det. Men jeg kan fint spise bær. Spiser jeg frukt på tom mage for eksempel, får jeg vondt i magen. Men spiser jeg det sammen med noe fett, for eks kokosolje går det fint.

      Takk for ros, risros!

  3. May 14, 2013    

    Får prøve å passe meg for stivelse, må bare finne ut av hva matvarer det er først.
    Jeg prøver på det, men det er ikke så lett det heller. Det høres ikke noe kjekt ut, bra du har funnet en løsning på det 🙂

  4. May 14, 2013    

    Flott innlegg 😉

    Hva med surdeigsbrød? Kombinerer du ikke det med fett for å holde blodsukkeret stabilt? 😉

    • May 14, 2013    

      Jo, jeg skjærer en tynn skive og smører på med masse godt smør og rikelig med godt pålegg. Da går det fint og jeg går mett i timesvis. Men om jeg bare spiser en skive med litt smør for eks, så merker jeg at jeg blir fort sulten igjen!
      Jeg spurte Gry om dette med karbo i surdeigsbrødet, og det blir brutt ned radikalt med karbo når det står og langtidshever som det gjør.
      En annen venninne har målt blodsukkeret mange ganger før og etter inntak av surdeigsbrød og det har ikke vist særlig forskjell, så det er tommel opp 🙂

      • Maya Maya
        January 15, 2015    

        Ikke alle tåler surdeigsbrød heller. Je har også målt blodsukker før og etter inntak av 100 gram av Grys brød (ja, bakt av Gry) med masse smør. Det steg over det som kjentes behagelig. Konsentrasjonen dalte også betraktelig. Blodsukkeret brukte også et par timer før det var på rett nivå igjen. Det kan ha vært immunreaksjon og det kan ha vært ekstra følsomhet for å innta så mye karbohydrater i et måltid som følge av flere år på lavkarbo. Mulig jeg hadde taklet brødet i mindre mengder, men det frister ikke å innføre det i det daglige når reaksjonen var så ubehagelig…

        • Maya Maya
          January 15, 2015    

          Jeg, ikke je 🙂

        • January 15, 2015    

          Jeg opplever faktisk det samme. Selv om metthetsfølelsen føles bra så kjenner jeg at jeg egentlig ikke har godt av det. Derfor er det kjekt å teste slik du har gjort. Ingen er like og noen ganger finner man heldigvis frem til om man tåler litt, mye eller ingenting av enkelte ting 🙂

  5. under opplæring under opplæring
    May 14, 2013    

    Åh…. surdeigsbrød ja…jeg HAR så lyst til å prøve meg på det, men d høres så komplisert ut! Har du en link til en oppskrift som er uten hele korn eller noe slikt?? En skikkelig ‘enkel’ en??! Hoho…. høres så godt ut åsså!!!! Blir tillat jeg tar en Fedon brødskive hver dag til frokost m smør og gulost og en kopp kaffi m cocosa, men d liksom ikke mye MAT i en sånn brødskive….. når jeg spiser d kl 7.30 holder jeg på å besvime av sult når d er lunch kl 12 på jobb!!! :-0

    • May 15, 2013    

      Neida, det er egentlig ikke så mye arbeid. Få tak i en surdeigsstarter først. Og så kommer du i en rutine. Det er så kjekt i min travle hverdag. Hvis jeg ser en morgen at jeg har tid til å blande sammen deigen, bruker jeg 5 minutter på det. Så står den hele dagen. Når jeg kommer hjem, heller jeg den i en brødform og lar den stå og heve videre. Så enten rett før leggetid eller neste morgen setter jeg brødet i ovnen. Voila!

      Grunnen til at du blir fort sulten igjen er fordi blodsukkeret svinger! Du må få i deg mer fett. Matt som metter 🙂

  6. amy amy
    May 14, 2013    

    Bra innlegg! Oversiktlig og veldig sant!

  7. May 15, 2013    

    Helt utenfor tema, men ville bare si at jeg har sendt deg en pm på facebook! 😉

    I tilfelle du ikke har sett den 🙂

    • May 15, 2013    

      Så den! Jeg svarer deg etterpå!

  8. Siv Siv
    May 15, 2013    

    Så bra innlegg! Jeg har i allefall mye mer energi etter å ha kuttet ut brød, pasta, ris etc.
    Spiser sunt fett hver dag og er sjelden sulten utenom måltidene!
    Ha en flott dag! Siv

    • May 15, 2013    

      Så godt å høre Siv! Hvordan er det med melkeallergi på han minste forresten?

  9. Henriette Henriette
    May 15, 2013    

    Hei Melissa!

    Jeg har så utrolig stor sans for det du skriver og filosofien din.

    Jeg tror jeg får litt for lite fett gjennom min kost, mn jeg er litt “redd” for å skru opp for mengden fett som så mange andre. Jeg vil si jeg spiser ganske sunt – MASSE grønnsaker, mye gode proteinkilder og en del fett via nøtter, egg, hampfrø, lecithin og litt avokado i ny og ned. Jeg spiser veldig lite karbs i form av brød, pasta, ris og sukker. Bruker heller bokhvete, quinoa og av til bulgur etc. Jeg spiser i gjennomsnitt et stk frukt per dag, stort sett nektarin eller eple.

    En ting jeg lurer på om du kan si noe om er hvordan du forholder deg til grønnsaker som kilder til karbohydrater? Er grønnsaker bra i ubegrensede mengder når man har et kosthold som er høyt på fett eller bør man modere seg? Og da tenker jeg ikke så mye på rotgrønnsaker, men heller typiske salatingredienser og blomkål, broccoli, kål etc.

    Keep up the good work – du er en stor kilde til inspirasjon for meg!

    Hilsen Henriette

  10. Amalie Amalie
    May 16, 2013    

    Jeg er så glad for at jeg kjenner til bloggen din, føler meg så heldig! Ikke det at det er en helt “sjelden gave”, tydelig at du har mange følgere 🙂 – men jeg er allikevel veldig takknemlig! Jeg har lært så mye gjennom å lese her inne. Jeg har tatt meg tid til å teste ut mange oppskrifter, blitt inspirert av matinnlegg, formet sterke bevisstgjøring rundt kosthold og trening… you name it. Jeg la om kostholdet til fokus på mye sunt fett og masse gode grønnsaker (og kuttet ut sukker, stivelse, karbohydrater generelt) for et halvt år siden, og har fått et nytt liv, sinn og kropp siden! Og takket være deg har spørsmålene på veien ikke blitt værende lenge.
    Igjen – enda et utrolig bra innlegg, du skriver veldig bra! Hver gang jeg besvarer folk som stusser på høy-fett-kosthold drar jeg alltid argumentet jeg har lært gjennom deg, og som du ofte refererer til : hvor ligger logikken i å spise lavfett, når f. eks spedbarn blir servert fettrik brystmelk fra dag én? Det får folk til å stoppe opp, tenke og kanskje stille noen spørsmål selv. Så får man også satt dem litt på plass 😀 God følelse.
    Jeg vet ikke helt hva jeg ville med denne kommentaren, men egentlig bare si takk for at du tar deg tid til denne bloggen! Jeg setter så stor pris på den 🙂 Du inspirerer meg!

    Ha en super dag videre, og en riktig god 17. mai i morgen!
    Amalie

    • May 16, 2013    

      Amalie, you made my day! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive til meg. Ingenting gleder meg mer enn sånne tilbakemeldinger, her jeg sitter og nyter en god kopp kaffe med kokos 🙂

      Jeg syns det er viktig at vi alle er med på å spre ordet videre. Nå i dag blir folk bare sykere og tykkere, så det er jo tydeligvis at noe er galt med kosten vår? Hva skjedde med den naturlige, fete, næringstette maten? Jo, den er blitt erstattet med lettprodukter, sprøytet frukt og grønt, og andre syntetiske matvarer fulle av hormonhermere, kjemikaler og kunstig tilsetningsstoffer.

      Godt å høre du minner andre på logikken med maten vi hadde før i tiden og den vi har nå.

      Ha en super dag selv, og god 17. mai feiring i morgen!
      klem *

  11. May 21, 2013    

    Hallo Melissa!

    Flott og viktig innlegg. Ja til sunt fett! Var en sak på VG pluss i dag at barn blir fete av sånn og sånn mat – og så var det en ernæringsperson som sa at babyer får i seg for mye mettet fett. OMG spørrumei! Det er ikke mettet fett men all Frankenfoods som barn får i seg som gjør at barn blir tykke.

    • May 21, 2013    

      Haha, herlig. At det går an spør du meg.
      Kan vi ikke like gjerne bare slutte å amme siden melken er så fettrik og heller gi skummet melk på flaske fra første dag? Så slipper vi fedmeproblematikken, liksom?

  12. Kamilla Kamilla
    March 7, 2014    

    Hei Melissa!
    Bra innlegg!
    Hor får man tak i surdeigstarter?
    Hva med de som reagerer på gjær? Vil de tåle surdeig bedre?

    • March 7, 2014    

      Det finnes grupper på Facebook hvor flere deler ut startere. Søk opp tradisjonsmat o.l. ellers kan du spørre inne på min facebookside om du vil.
      Mange som reagerer på gjær tåler fint surdeigsbrød ja, så du kan jo prøve 🙂
      Jeg tåler surdeigsbrød godt, men ikke mer enn en skive. Så man må finne ut hva som passer for en.

  13. Jeanette Jeanette
    March 11, 2014    

    Hei, jeg ser at en av konsekvensene er økt kortisolnivå. Jeg har en mistanke om at jeg har binyretretthet, og lurer på om du kjenner til om det er en sammenheng her?

    Tusen takk for bra blogg og innlegg 🙂

    • March 11, 2014    

      Hmm, godt spørsmål. Jeg skulle da tro det var omvendt. Altså, økt kortisolnivå pga karbohydratene.
      Men du? Jeg skal spørre Dag Viljen Poleszynski i løpet av uken, jeg ser han på fredag.

  14. Linds Linds
    January 15, 2015    

    Tusen takk for slike artikler. Og for bloggen din. Du er en stor inspirasjon. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg og synes det er skremmende hvordan staten oppfordrer til så mye karbohydrater. Jeg prøver så langt det går å gi masse fett til barna og selvsagt begrense sukkeret. Dette blir d jo Såklart reaksjoner på. Men du nevner rød palmeolje? Det er vel ikke helt greit med tanke på mennesker som lider under avskoging 🙂 eller er rød palmeolje annerledes? spør siden jeg ikke vet dette. Ellers igjen er du alltid en stor inspirasjon og det er alltid spennende å lese det du skriver. Hilsen linda

  15. Cecilie Daynes Cecilie Daynes
    January 16, 2015    

    Stemmer jo ikke helt det du skriver angpende brystmelk. Formelken som barnet først får i brystet er tynn skummet melk og full av karbohydrater. Ettermelken som kommer i slutten når man ammer er full av fett. Så skal man sammenligne med den spiser man karbohydrater først og fett tilslutt. At formelken er tynn. Ser man lett stemmer når man pumper seg. Melken er først helt gjennomsiktitg

    • January 17, 2015    

      Det har du helt rett i Cecilie, takk som kommer med info!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen