Helt fett i Spania

Flere har etterlyst teksten som ble publisert i Helsemagasinet forrige utgave, her er den!

fett i spania

Som kostholdsveileder i Spania møter jeg på mange interessante utfordringer. Dette folkeslaget har vokst opp på paella (ris), hvitt brød og andre bakevarer i store mengder. Når enkelte spanjoler ikke engang vil ta omega 3-tilskudd fordi de er redde for fettet i fiskeoljen, blir min tålmodighet satt på prøve.
Spanjoler er på det jevne så lite kostholdsbevisst at jeg enkelte ganger lurer på hvordan de klarer seg. Jeg tror det veier opp med mye sol og lange siestaer, noe jeg for lengst har tilvendt meg. Men dessverre kommer sykdommene snikende og fedmen øker raskt hos store og små.

Personlig la jeg om kostholdet for nøyaktig 13 år siden, da jeg møtte min mann og kiropraktor Aleksander Bjargo. Han spiste kokosfett rett fra krukken og grønnsaker som svømte i fløte, toppet med friske urter.
Karbohydratene ble straks kraftig minimert og fettinntaket mitt ble sakte men sikkert høyere. I dag har jeg nærmest blitt besatt av at et måltid alltid skal være fettrikt, og har de siste ti årene ligget på et fettinntak på 75 prosent daglig. Det vil si at ved hvert måltid har jeg inntatt mye av de sunne fettkilder som avokado, kokosolje, smør, fløte, fettranden på kjøttet, oliven, nøtter og frø. Da fungerer hjernen og kroppen min rett og slett mye bedre siden blodsukkeret mitt holder seg stabilt.

Før jeg kom til den konklusjonen, leste jeg meg opp på hvordan mat virker inn på kroppen og det gikk opp noen lys for meg.
Som ung spiste jeg mye fett, i håp om å legge på meg. Jeg var av den slanke sorten med små pupper, flat rumpe og tynne lår. Etter skoletid kunne jeg piske en boks med kremfløte og spise med skje til kvalmen tok meg i håp om å bli rundere i formen. Men vektnålen viste alltid det samme, inntil litt opp i tenårene. Da la jeg litt mer på meg sannsynligvis som følge av det høye karbohydratinntaket mitt. Med det kom uren hud, hodepine og oppblåst mage. Jeg følte meg elendig.

Etter hjelp av gode bøker, Aleksander som støttespiller og en konsultasjon hos ernæringsterapeut Jens Veiersted (som flere år senere ble min lærer da jeg studerte til kostholdsveileder), åpnet det seg en ny verden for meg. Og for en spennende reise det har vært!

Aleksander og jeg valgte Spania som bosted for hvor vi kunne spre vår lidenskap for en bedre helse. Vi startet først en liten kiropraktorklinikk og ti år senere har det vokst seg til et helsesenter med min egen helsekostbutikk og totalt elleve ansatte.

Når man går mot strømmen, møter man motstand. Og det er helt ok. Mange synes at jeg er sær når jeg ikke serverer sukker i barnebursdager, men det er også helt ok.
For tre år siden skrev jeg et innlegg på bloggen hvor jeg påstod at spanske foreldre gir barna sine altfor mye ”søppelmat” og sukker. Det endte opp på vg.no og 60.000 mennesker klikket seg innom for å se hvem i all verden denne flåsete moren var som nektet barna sine sukker. Det resulterte i en del hatmeldinger, som at noen burde melde meg til barnevernet og at jeg ikke egnet meg som mor som ikke lot barna mine få kose seg.
Nylig hadde jeg 17 barn på barnebursdag til min eldste som fylte syv år. Jeg kjørte en lavkarbobursdag ”all the way”. De fikk kyllinglår og grillspyd. Vann å drikke. Smoothie med kokosolje og kake uten sukker. Maten gikk ned på høykant, og barna koste seg med alt det gode.

Når det gjelder å spise riktig mat er det mange råd å hente. Det at Kostreform nylig kom ut med nye råd er bra! Men vi må ikke glemme at vi er så himla forskjellige og kan derfor ikke følge en fasit som skal fungere for alle og enhver.
For alle småbarnsfamilier er tidsklemma en realitet. Ved å prioritere riktig og sette av tid til helsen sin, kommer det mange fordeler. Jeg har erfart at med dette kommer god søvn, høyt energinivå, godt humør (unntatt når barna mine ikke hører etter), og en matchvekt som forblir det samme år etter år.
bh>
Jeg føler jeg har høstet litt erfaring innen helsebransjen og funnet en formel som passer godt for de fleste:
• Unngå raske karbohydrater
• Innta gjerne opp mot 75 prosent av det sunne fettet daglig
• Spis ren og naturlig mat
• Tenk på hva de spiste i steinalderen
• Beveg kroppen hver dag

Det er helt ok at folk raser fra seg, for noen må gå mot strømmen.
Etter at hatstormen på bloggen hadde lagt seg, kom de fine ordene og flere lesere. Det viser seg nemlig at det finnes mange mødre der ute som heller ikke vil gi ”kosemat” til barna sine. For hvorfor må vi kose oss så fælt? Kan vi ikke heller ha det godt til enhver tid?

Heldigvis har det gjort enkelte nysgjerrige, og i smug får jeg ofte henvendelser om kostholdsveiledning og hyggelige tilbakemeldinger på bl.a bloggen min. Det er gøy å inspirere og det er den største drivkraften til at jeg blogger om helse og livsstil.

Ønsker DU å få tilsendt Helsemagasinet i posten kan du sende mail til ase-line@vof.no
Nå har de tilbud på bladet. For kun 400kr får du 8 utgaver! Gurimalla, det er jo nesten gratis!

Kilder:
http://www.dn.no/dnaktiv/2011/04/11/fetere-og-slappere-spanjoler?service=print
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1742-1241.2010.02543.x/abstract

6 Comments

  1. maren maren
    April 7, 2015    

    Hei.
    Er det ikke slik at du bare spiser to måltider om dagen? Leste at du ikke spiste frokost før etter halv tolv, da er det vel ikke rart at vekten blir der den er? Det blir vel ikke så mange kalorier, og i og med at du trener hver dag..

    • April 7, 2015    

      De periodene jeg forholder meg til periodisk faste trenger jeg ofte ikke mer enn et par måltider om dagen. Og de består stort sett av fett og proteiner og da har jeg ligget på mye mer kalorier enn hva vi blir anbefalt å innta i løpet av et døgn. Jeg går ikke opp i vekt, og ja, jeg trener nesten hver dag og styrer unna raske karbohydrater.
      Når jeg ikke følger periodisk faste har jeg gjerne et mellommåltid mellom de to store måltidene. En avokado med majones og evt et kokt egg til for eks.

      • May Bente May Bente
        April 7, 2015    

        Hei Melissa!

        Jeg er veldig opptatt av å spise lavkarbo for bedre helse. Jeg har bare spørsmål: jeg føler at jeg har problemer med å få i meg nok fett.. Og kan jeg spise mer proteiner for at jeg trener styrketrening? Jeg prøver å basere karbohydratkildene mine på grønnsaker, bær og frukt, hva du syns om det? Skal legge til at jeg trives utrolig godt på periodisk faste og med 2 store måltider per dag, blir mye mindre stress for meg da med en hverdag som heltidsstudent og jobb ved siden av 🙂

        • April 7, 2015    

          Ja, du må gjerne innta litt ekstra med protein de dagene du trener styrke. Jeg gjør det selv.
          Det spørs hvor langt ned i gram du vil gå, men om du vil ned i strikt lavkarbo bør du kutte ut frukten og heller erstatte med grønnsaker pga fruktsukkeret som vil påvirke blodsukkeret.

          Ang fettkilder er det jo bare å pøse på til hvert måltid! Smør, kokosolje, gode sauser, fløte, avokado, nøtter/frø, animalsk fett, oliven osv. Sørg for alltid rikelig med fett til hvert måltid. Jeg spiser 1 hel avokado til nesten hvert måltid i tillegg til annet fett på og i maten min.
          Enig at det er mindre stress! Deilig å slippe å tenke på mat hele tiden 🙂

  2. Tobby Sander Tobby Sander
    August 6, 2015    

    Spennende jobb og livsstil du har!

    Har selv også alltid tenkt at fett er sunt, inntil nesten hele familien fikk påvist familiær hyperkolesterolemi. Kjenner du til dette? Man har halvparten så mange “fangarmer” i blodårene som fanger opp kolesterolet og dermed mye høyere risiko for avleiringer. Alt fett fra fjøset er fy, fy. Men også annet hardt fett som eks. kokosolje…

    • August 7, 2015    

      Nei, jeg er ingen ekspert på kolesterol. Men har en venninne som har “arvelig kolesterol” og har blitt fortalt at hun må gå på medisiner resten av livet. Hun fikk en time med Hexeberg og fulgte opp der, og nå klarer hun seg uten medisiner. Hun har lagt om kostholdet til enda bedre, bare. Det er ganske spennende 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen