guacamole

De fleste forbinder kanskje avokadoen med den meksikanske dippen guacamole, og her er en nammis variant som er lett å lage på kort tid. Guacamole kan lages på forskjellige måter, men de viktigste ingrediensene er salt og sitron. Du kan gjerne bruke urter og andre krydder du liker godt. Men når jeg har litt dårlig tid og er sulten så lager jeg den veldig enkel.

Du trenger:
4-6 modne avokado
1/2 rødløk
1/2 sitron (skvis saften)
1 fedd hvitløk
Salt og Pepper

IMG_6518

Slik gjør du:
Bruk gjerne en gaffel og mos det for hånd. Men føler du deg lat kan du bruke stavmikseren.

Er du så heldig som meg å ha gode venner med økologiske tomater i hagen så har du i noen store biter med tomater før du moser det hele sammen.

IMG_6519

Voila! På knappe 10 minutter har du fått deg en utrolig god dipp som passer til alt av mat.

IMG_6520

Avokado er kjempesunt. Jeg prøver å få i meg en avokado om dagen. Kroppen min blir glad av det.

Litt info om avokadoen:
Avokadoen er en super kilde til både vit A, C og E. Den inneholder også flere B-vitaminer som folat, tiamin, pyridoksin, riboflavin og niacin. Den er en god kilde til kostfiber, magnesium og kalium. I tillegg inneholder den runde frukten lite sukker. Og min favoritt; den inneholder masse sunt fett!

Her er 7 gode grunner til å overspise på avokado:

1) Sunt fett for hjertet og kolesterolet
Avokado er mettende, men den gir deg mye sunt fett og næring tilbake for kaloriene. Ca. 90% av kaloriene i avokado kommer fra fett, der mesteparten består av sunt enumettet fett som kroppen behøver. Det halvfaste avokadofettet er gunstig i forebyggelsen av dårlig kolesterol og hjerte- og karsykdommer.

2) En kraftig antioksidant
Avokado inneholder, Vitamin C, vitamin E, og aminosyren glutation, som er supre antioksidanter. Det beskytter kroppen mot frie radikaler som kan skade arvematerialet og kroppens celler.

3) Godt for huden
Som supre antioksidanter virker vitamin C og E godt for huden. De bidrar til å holde huden frisk og ung ved å forhindre skader forårsaket av reaktive oksygenforbindelser i hudcellene. Vitamin C er også viktig for sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner.

4) Beskytter tarmen
Avokado er også en god kilde til kostfiber. Ved å spise 100 gram avokado får man i seg ca. 7 gram kostfiber. Fiber spiller en viktig rolle i å opprettholde god helse. Det metter uten å gi energi, virker gunstig på mage- og tarmfunksjon og kan hjelpe mot forstoppelse.

5) Virker blodtrykknedsenkende
Den ovale grønne frukten er en super kilde til mineralene kalium, magnesium, og kobber. Kalium virker blodtrykknedsenkende og er med på å regulere vannbalansen i kroppen.

6) Styrker nervene
Avokado inneholder fettstoffer som er viktige for stoffskiftet i nervesystemet. Dessuten er frukten svært rik på B-vitaminer som er behøves for god nervefunksjonen. Med bakgrunn i dette, kan avokado være velegnet mat for de som lider av nervøsitet, irritabilitet eller depresjon.

7) Folat for fosteret
Det vannløselige B-vitaminet folat er viktig for dannelsen av friske røde blodceller og normalt arvestoff. Et tilstrekkelig inntak av folat er viktig før og under svangerskapet fordi folat forbygger fosterskader.
Kilde: Matavisen