Grapefrukt før frokost

grapefrukt

Grapefrukten er en slektning av appelsinen. Den er både rød, rosa og gul og hvit med hver sin forskjellige helsefordel, men den røde er den mest gunstige for alle (og den er dessuten minst sur og kan være med på å redusere nivået av triglyserider).
Grapefrukt inneholder antioksidanter, c-vitamin og styrker immunforsvaret. Den er dessuten slankende for de som ønsker å gå ned i vekt (den kan være med på å øke forbrenningen). Vitamin A inneholder den også, og den er gunstig for høyt kolestereol. Og den inneholder C-vitamin, som er bra mot forkjølelse.
Men husk at den bør være økologisk!

Fiber er det rikelig av i grapefrukten, og hjelper til med å holde blodsukkeret mer stabilt, noe jeg mener er spesielt viktig for god helse. Magen får det betraktelig bedre siden fiber er gunstig for god tarmhelse. Flere sverger til grapefrukt før frokost da det er med på å lette symptomer på irritert tarm, hemorider og dårlig fordøyelse.
I tillegg, som jeg har nevnt i andre bloggposter, kan grapefrukten hjelpe til med å ta livet av uønskede bakterier i tarmen, bekjempe sopp og andre skadelige parasitter.

Liker du grapefrukt?

8 Comments

  1. January 5, 2014    

    Takk for at du deler. Jeg liker grapefukt veldig godt – men spiser det ikke så ofte 🙂

    • January 6, 2014    

      Jeg pleier som regel å handle inn grapefrukt når jeg kommer over økologiske. Når jeg har de liggende hjemme i fruktskålen er det lettere å spise det hyppigere.

  2. Ingrid Dahl Ingrid Dahl
    January 5, 2014    

    Elsker grapefrukt smaken…liker syrligheten – og fargen på den røde er så flott 🙂 dog spiser jeg det sjelden……kanskje det skal handles inn i morra?? 😉 Mmm…

  3. Birgit Birgit
    January 6, 2014    

    Nå ble jeg inspirert til å handle inn nye grapefrukt. Hadde en periode hvor jeg spiste det mye. Jeg pleier å lage en grønnsaksmoothie, og da er det genialt med grapefrukt oppi, for det stjeler mye av smaken fra de andre grønnsakene :-))). Jeg er så heldig å ha en økologisk butikk i gåavstand fra der jeg bor, så økologiske grapefrukt er alltid lett å få tak i :-).

  4. Eli Eli
    January 19, 2014    

    Jeg drikker juice laget av 1 grapefrukt, 1appelsin og 2 gulrøtter hver morgen – det gjør godt og smaker himmelsk! Kjøp en juicemaskin, dèt er en god investering

    • January 19, 2014    

      Ja, og bruk gjerne litt penger på den for da varer den livet ut!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen