Gode tips for å minske søtsuget

Er du en skikkelig snopemoms som stadig er på utkikk etter noe søtt i skapene, eller alltid har en godbit på lur? Vi tenker kanskje ikke at den lille karamellen er så skadelig for oss eller barna der og da, men hva vi glemmer er at vi får i oss for mye sukker i løpet av en dag. Litt her og litt der vil i det store og det hele være ganske mye. Og i snitt vil Ola Nordmann få i seg 29 kg rent sukker innen vi ringer julen inn.

Sukker gir oss en tom metthetsfølelse, det vil påvirke blodsukkeret negativt og trigge sultfølelsen enda mer slik at du blir enda mer fysen på søtt. Sukker vil dessuten rane kroppen for næring, og med inntak av sukker over tid kan dette øke risikoen for overvekt, diabetes, metabolsk syndrom og hjerte- og karsykdommer.
Og for ikke å snakke om karies som vil spre seg og gi oss dårlig munnhygiene og svake tenner.

Mange tenker kanskje at ”det er lettere sagt men gjort” da sukker faktisk er like avhengighetsdannende som rusmidler, men det er noen grep man kan ta, og her kommer mine favorittips for å roe ned på sukkerhungeren:

1. Tøm skuffer og skap for alt av kjeks, søtsaker, is og brus. Har du det ikke tilgjengelig gjør du det lettere for deg selv.
2. Beveg deg hver dag. Kom deg ut i frisk luft og la tankene surre på noe annet.
3. Har du lyst på noe etter middag lag en kopp te med et par dråper stevia i.
4. Ha oppskåret grønnsaker i strimler til enhver tid i kjøleskapet slik at det er lett å ty til sunne alternativer når suget etter ”noe” sniker seg innpå.
5. Gå og puss tennene! Du vil garantert ikke ha lyst på sukker når du har en frisk smak i munn.
6. Kanskje du rett og slett er tørst? Drikk et stort glass vann med sitron, det kan hjelpe.
7. Øk inntaket av det sunne fettet. Starter du dagen med en skje kokosolje vil du stabilisere blodsukkeret før du rekker å komme i gang og sukkerhungeren forskyves ytterligere. Et annet tips er å starte dagen med ”fettkaffe”.
8. Sett deg delmål og bestem deg for at du ønsker å kutte ned på sukkerinntaket.
9. Ta et kromtilskudd for å dempe det verste søtsuget, 600 mg er en anbefalt dagsdose.
10. Sov nok!
11. Unngå kunstig søtning som kan trikke søtsuget ytterligere. Tyggis er verstinger da å tygge på noe i munnen uten at magen får noe mat kan virke forvirrende på kroppen.

Og i samme slengen vil jeg dele et bilde fra Helsemagasinet:



Har du flere gode råd å tilføye listen, del gjerne i kommentarfeltet under.

Lykke til!


kilder her, her

2 Comments

  1. jh jh
    April 17, 2018    

    har du kilder på at sukker bl.a. kan forårsake alkoholisme, fobi, nikotinavhengighet mm, bortsett fra et bilde fra Helsemagasinet?
    jeg er helt med på at mye sukker ikke er bra, men lista på det bildet virker svært lite forankra i forskning og litteratur,

    • April 17, 2018    

      Hei!

      Bildet fra Helsemagasinet er det Dag som har godkjent, han har jo flust av kilder å henvise til. Jeg skal høre med han og komme tilbake til deg 🙂

      Melissa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen