lavkarboråd

Stadig hører jeg folk si ”hva skal jeg spise om jeg ikke får spise brød, ris, pasta og potet da?” med en fortvilelse i stemmen.
Svaret er enkelt. Spis ren og naturlig mat.
Brød MÅ ikke være en del av kostholdet. Og om savnet etter skiven er for stor, så bak eget brød av nøtter, egg og frø. Det er ikke verre enn det. Potet, ris og pasta kan fint erstattes med ekstra grønnsaker, evt quinoa, og pastaen kan lages selv av fiberhusk, egg og philadelphiaost.

Jeg har satt opp noen forslag på hva som kan spises til frokost, lunsj og middag. Dette er bare ment som en idé for å komme i gang.
Si nei takk til brødet når du er ute og spiser, og si at du heller ønsker mer grønnsaker enn potet og ris. Vil barna på død og liv ha spaghetti, så bestill dobbelt med kjøttsaus og halvparten av pastaen. Husk rikelig med ost!

Hovedgrunnen til at så mange har lagt om kosten sin til lavkarbo er som oftest ønske om et stabilt blodsukker. Og da må man velge bort de høyglykemiske matvarene som setter blodsukkeret i sving. De fleste tror at maten blir kjedelig, men tvert imot!

lavkarbo

Det gjelder å planlegge litt i forkant. Og dette på grunn av utskeielsene man kan ty til om man ikke har de rette matvarene tilgjengelige.
I kjøleskapet vårt hjemme har vi alltid en haug av økologiske grønnsaker liggende. Og varer som smør, ost, fløte, rømme, oljer, nøtter, frø og egg er det alltid mye av.
Har du melkeallergi finnes det gode alternativer, bare se her for egen bloggpost.

Til frokosten kan man for eksempel spise:
Bløtkokte egg med en liten smørklump i, eller majones på
Omelett
Avokado med majones og røkelaks
Osteskiver, skinkeskiver og nøtter (obs! Husk å bløtlegge i forkant!)
Egenkomponert mysli av nøtter, frø og revet kokos
Smoothie

Til lunsj kan man spise det samme, eller lage en salat med proteinkilde i, for eks tunfisk, kyllingfilét eller egg.
Har du rikelig med middagsrester fra dagen i forveien er dette også en deilig lunsj.

Middag kan bestå av enten fisk, fugl eller kjøtt om man vil, med rikelig med grønnsaker.
I stedet for potet kan du lage blomkålmos, eller for eks gratinerte grønnsaker i fløtesaus med ost over. Det er viktig å variere. Og hold deg til de rene matvarene. Finn en god slakter som har lokalt og rent kjøtt. Lokalt kjøtt er kortreist og det betyr at det er ferskere. Og når det gjelder fisk så spør i fiskedisken hvor fisken kommer fra. Unngå oppdrettsfisk.

Skulle du likevel få lyst på et mellommåltid, er ostebiter et godt alternativ. Gjerne med noen strimler paprika og en liten håndfull nøtter.
Eller lag godtekuler, råsjokolade, biscotti og peppermynteknapper som du kan ha liggende i fryseren i tilfelle søtbehovet skulle melde seg.

peppermynteknapper

Er du mye på farten så invester i en god tupperwareboks som du kan legge maten i. Ha alltid med nøtter i vesken i tilfelle det blir lenge til middag. Eller en liten beholder med kokosolje. Ikke undervurdér kraften av kokosolje, sier jeg bare!

Styr unna søtningsmidler som du finner i lettprodukter, tyggis og sukkerfrie matvarer.
Drikk vann for tørsten, men tilsett gjerne litt sitron i for variasjon. Eller agurk, bringebær, mintblader osv.
Og vil du ta et glass vin, så velg den tørreste varianten. Men husk at når vi drikker alkohol kommer sultfølelsen som gjør at vi vil spise mer mat. Derfor er det en idé om man vil gå ned i vekt å ha dette i bakhodet.

Lykke til!