Gode lavkarboråd


lavkarboråd

Stadig hører jeg folk si ”hva skal jeg spise om jeg ikke får spise brød, ris, pasta og potet da?” med en fortvilelse i stemmen.
Svaret er enkelt. Spis ren og naturlig mat.
Brød MÅ ikke være en del av kostholdet. Og om savnet etter skiven er for stor, så bak eget brød av nøtter, egg og frø. Det er ikke verre enn det. Potet, ris og pasta kan fint erstattes med ekstra grønnsaker, evt quinoa, og pastaen kan lages selv av fiberhusk, egg og philadelphiaost.

Jeg har satt opp noen forslag på hva som kan spises til frokost, lunsj og middag. Dette er bare ment som en idé for å komme i gang.
Si nei takk til brødet når du er ute og spiser, og si at du heller ønsker mer grønnsaker enn potet og ris. Vil barna på død og liv ha spaghetti, så bestill dobbelt med kjøttsaus og halvparten av pastaen. Husk rikelig med ost!

Hovedgrunnen til at så mange har lagt om kosten sin til lavkarbo er som oftest ønske om et stabilt blodsukker. Og da må man velge bort de høyglykemiske matvarene som setter blodsukkeret i sving. De fleste tror at maten blir kjedelig, men tvert imot!

lavkarbo

Det gjelder å planlegge litt i forkant. Og dette på grunn av utskeielsene man kan ty til om man ikke har de rette matvarene tilgjengelige.
I kjøleskapet vårt hjemme har vi alltid en haug av økologiske grønnsaker liggende. Og varer som smør, ost, fløte, rømme, oljer, nøtter, frø og egg er det alltid mye av.
Har du melkeallergi finnes det gode alternativer, bare se her for egen bloggpost.

Til frokosten kan man for eksempel spise:
Bløtkokte egg med en liten smørklump i, eller majones på
Omelett
Avokado med majones og røkelaks
Osteskiver, skinkeskiver og nøtter (obs! Husk å bløtlegge i forkant!)
Egenkomponert mysli av nøtter, frø og revet kokos
Smoothie

Til lunsj kan man spise det samme, eller lage en salat med proteinkilde i, for eks tunfisk, kyllingfilét eller egg.
Har du rikelig med middagsrester fra dagen i forveien er dette også en deilig lunsj.

Middag kan bestå av enten fisk, fugl eller kjøtt om man vil, med rikelig med grønnsaker.
I stedet for potet kan du lage blomkålmos, eller for eks gratinerte grønnsaker i fløtesaus med ost over. Det er viktig å variere. Og hold deg til de rene matvarene. Finn en god slakter som har lokalt og rent kjøtt. Lokalt kjøtt er kortreist og det betyr at det er ferskere. Og når det gjelder fisk så spør i fiskedisken hvor fisken kommer fra. Unngå oppdrettsfisk.

Skulle du likevel få lyst på et mellommåltid, er ostebiter et godt alternativ. Gjerne med noen strimler paprika og en liten håndfull nøtter.
Eller lag godtekuler, råsjokolade, biscotti og peppermynteknapper som du kan ha liggende i fryseren i tilfelle søtbehovet skulle melde seg.

peppermynteknapper

Er du mye på farten så invester i en god tupperwareboks som du kan legge maten i. Ha alltid med nøtter i vesken i tilfelle det blir lenge til middag. Eller en liten beholder med kokosolje. Ikke undervurdér kraften av kokosolje, sier jeg bare!

Styr unna søtningsmidler som du finner i lettprodukter, tyggis og sukkerfrie matvarer.
Drikk vann for tørsten, men tilsett gjerne litt sitron i for variasjon. Eller agurk, bringebær, mintblader osv.
Og vil du ta et glass vin, så velg den tørreste varianten. Men husk at når vi drikker alkohol kommer sultfølelsen som gjør at vi vil spise mer mat. Derfor er det en idé om man vil gå ned i vekt å ha dette i bakhodet.

Lykke til!

5 Comments

  1. June 12, 2012    

    Veldig fint innlegg Melissa! Jeg forstår faktisk ikke problemstillingen.. Så lenge man bruker rene gode RÅvarer (ikke det ferdige tullet) styrer man jo helt selv hva man får i seg! Og vil man bli sunn MÅ man faktisk lage mat fra bunn av, uansett hvilken retning man velger (low carb, veganer, vegetarianer el.l).
    Selv er jeg ikke low carb, men likevel litt 😛 Jeg holder meg laaangt unna sukker, brød, mel, og alle de dårlige karbrohydratene. Men jeg spise frukt, og endel søtpotet. Trives best med et høyt fettinntak.
    Det er litt rart, jeg er jo vegnaner, og nesten alle tror jeg da bare kan spise brød, pasta osv.. Og hver gang jeg sier at NEI det spiser jeg aldri skjønner de ikke hva jeg kan spise, haha. Folk er litt dårlige på å se det store havet som finnes av ferske råvarer synes nå jeg 🙂

  2. Birgit Birgit
    June 12, 2012    

    Det er ikke tvil om at hvis en tar seg tid til å sette seg litt inn i de forskjellige matvarene som finnes, er det er hav av muligheter til å spise god og sunn mat. Jeg er selv en lavkarbo-light variant. Pga ustabilt blodsukker elsker jeg mye fett og litt proteiner i hvert måltid. Magen min er ikke så glad i egg, nøtter og melkeprodukter, så da spiser jeg heller oljer, avocado, kokosmelk, mye superfoodpulver, bønner, linser osv. Elsker kostholdet mitt og energien det gir meg i hverdagen min :-). Flott innlegg, forresten 😉

  3. June 12, 2012    

    Ragnhild, takk for feedback!
    Jeg er enig, det er jo egentlig ikke så vanskelig å spise ren mat, veganer eller ei. Det skal bare bittelitt planlegging til først og så går det jo på rullende bånd spør du meg.
    Syns du er flink å variere, du lager masse godt!

    Birgit, tommel opp, ti på topp til deg 🙂

    Klem til dere begge!

  4. Veronica Blomst Veronica Blomst
    February 17, 2014    

    TUSEN takk for en fin oversikt! Denne kommer godt med!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen