Gode grunner til å ikke drikke smoothies hver dag

goodorbad

Jeg kom over en artikkel på nett hvor en småbarnsmor skrev side opp og side ned om hvor bra det var å drikke smoothies hver dag. Siden hun brukte mye tid på å tygge maten, slapp hun dessuten å sette seg ved bordet. Hun kunne få i seg mye næring på kort tid.
Genialt, mente hun!

Andre gode grunner til å drikke smoothies var:
-Smaker fantastisk
-Gir bedre energi
-Du får i deg store mengder greens
-Det går fortere å lage smoothie enn å lage et måltid
-Ingen oppvask, annet enn blenderen
-Det blir ingen matrester mellom tennene


Altså, misforstå meg rett. Jeg drikker smoothie selv. Ikke så ofte lenger, men det hender. Mannen min lager overraskende nok oftere smoothies enn meg nå. Han fyller de med alt mulig rart, fra mesquite meal, maca og acai til camu camu, og det ender ofte med at hele greia faktisk må spises med skje for den er så tykk. Men så metter den i timesvis også!
Siden han jobber mange timer i strekk er det viktig for han å ha en næringsbombe som holder blodsukkeret stabilt før det er pause.

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi det er så mange som skryter av at smoothies er den beste start på dagen. Og for ikke å snakke om juicing. Det kryr av ferskpressende juicer på Instagram med en iver om å “rense” og “detoxe” kroppen, spesielt nå på nyåret.
Det er ikke bare bare å helle i seg et flytende måltid og tro at dette er det beste for kroppen.
Jeg sier ikke at det er noe problem å drikke en juice eller en smoothie når lysten er der, men jeg syns ikke det skal erstatte et måltid.
Om du ikke balanserer innholdet i smoothien eller juicen (tilsetter en fettkilde for eksempel) kan det fort øke sukkerinntaket som igjen fører til mange uheldige “bivirkninger”. Blodsukkersvingninger er en av dem, og høyt syreinntak er en annen. Ta for eksempel en appelsin. Spiser du én appelsin vil du sannsynligvis føle deg tilfreds. Hvis du juicer eller presser den vil du fint få i deg kanskje 2 eller 3 appelsiner. Bra eller dårlig?

Vi er utstyrt med tenner for å tygge, ikke bare ha et vakkert smil. Og tro det eller ei, men fordøyelsen starter allerede i munnen. Maten blir blandet med saliva (spytt) og da begynner prosessen. Enzymer blir laget for å bryte ned maten. Dere har kanskje hørt besteforeldre si at maten skal tygges 20-30 ganger før den svelges? De har et poeng.
Når du inntar flytende føde vil ikke signalene rekke frem i tide for å starte fordøyelsesprosessen. Maten blir ikke brutt ned skikkelig og du sitter igjen med mat i magesekken som ikke har fått første påbegynnende nedbrytning. Dette kan resultere i oppblåst mage, gass og magesmerter.

Da jeg satte igang paleoutfordringen i fjor høst, leste jeg mye om et paleokosthold på forhånd. Noe av det første jeg spurte paleoeksperter var om jeg kunne lage smoothies. For jeg, som mange andre syntes at det var en super måte å få i seg næring på, på en rask måte. Svaret jeg fikk var nei, nei og atter nei. Man skal spise maten sin, ikke drikke den.
Etter 30 dager uten smoothie eller juice hadde jeg mistet lysten på å drikke mat. Det tok lang tid før jeg lagde smootie igjen. Klart det var godt, men jeg kjente at det ble voldsomt inntak av “mye” mat for magen. Den stod ut i spenn etterpå og det tok lang tid før jeg lagde smoothie igjen.

smoothie
Nå må dere ikke tro at jeg ikke anbefaler å drikke hverken smoothies eller juice, for det er ikke meningen. Da kaster jeg stein i glasshus. Jeg har tidligere skrevet (og postet oppskrifter) på både smoothies og juicer. Men jeg vil gjøre dere oppmerksom på at dette ikke bør være en måltidserstatning, men heller en mulighet å få i seg litt ekstra næring når det er behov for det.
Mange er syke og klarer bare å innta flytende føde. Noen har faktisk dårlig tid og foretrekker å sippe i seg litt smoothie på vei til jobb og andre har kanskje barn som ikke kan tygge og må drikke maten sin?
Det jeg vil frem til er at mat bør spises. Vi har fantastiske grønnsaker og frukter som kommer i sin naturlige form. Nyt de slik de er.


Jeg vil gjerne høre deres tanker og erfaringer med flytende føde.

30 Comments

  1. Mikkimy Mikkimy
    January 14, 2014    

    Samme erfaring som deg mth smoothie og challenge, faktisk; har ikke lyst på det på samme måte lengre, selv om det jo er kjempegodt (på samme måte som jeg ikke har lyst på sjokolade lengre. MAGISK å slippe det!). En annen observasjon jeg har gjort meg er at minimy på 9 måneder overhodet ikke er interessert i most mat. Hun vil “tygge” (smatter noe voldsomt, ha ha) med gommer og sine to tenner, og får spise selv små biter av kylling, fisk, egg osv. Dessuten synes jeg at det er ganske kjedelig oppvask etter smoothielaging…Man er jammen forskjellig =)

    • January 14, 2014    

      Ja, godt vi er forskjellige!
      Min andre datter, da jeg skulle begynne å introdusere fast føde, startet jeg med most avokado men hun likte det ikke. Så helt tilfeldig fikk hun et kjøttbein og DET likte hun! Hun gnagde og koste seg. Så hun ble aldri noe “babymat-baby”.

  2. January 14, 2014    

    Jeg lager omtrent ikke smoothies lenger nettopp på grunn av dette.

  3. Amalie Amalie
    January 14, 2014    

    Husker jeg hadde en periode hvor jeg var fast bestemt på at egenpresset, fersk appelsinjuice fra iskalde, smaksrike, syrlige appelsiner på vinterstid var fantastisk næring for meg. Drakk det hver dag, hadde spesialavtale med innvanderbutikken om å få kjøpe flere kg til en god pris… Husker jeg fikk sukkersjokk -uten like- hver gang, en følelse av å være beruset/høy tør jeg påstå. Dette så jeg på som signaler om at kroppen ELSKET juice…. Energikick! Takk gud for at min kunnskap rundt helse og ernæring har bedret seg. Dette var et SUPERT innlegg! Jeg blir irritert på alt maset og tjaset rundt greens, juicing, detox og smoothies. Etter å ha levd etter lchf sine prinsipper i godt over et år, og paleo de siste omkring 10 månedene har jeg mistet all lyst på drikking av mat. Den skal jo, som du skriver, spises, tygges og brytes ned godt i munnen først. Jeg fikk alltid sinnsyke magesmerter hvis jeg inntok juice eller smoothie, spesielt vil jeg tro det skyldes at jeg aldri tilsatte et snev av fett… Fysj og fy. Nå er ting veldig annerledes, jeg har f. eks ikke frukt i kosten lenger, (bortsett fra avokado, men synes den burde få lov til å menge seg i grønnsakskategorien), og føler meg bedre enn noen gang! I tillegg har jeg økt fettinntaket mitt ytterligere.

    Angående noe litt annet – jeg er fast tilhenger av å drikke kaffe mikset i blender med ghee, kokosolje og ren MCT-olje på morgningen. Min yndlingsstart på dagen. Høres motstridende ut fra hva jeg skrev angående å drikke mat, men jeg ser jo f.eks ikke på ghee som en gulrot. Uansett – har du testet MCT-olje før? Det er nemlig et nytt ’tilskudd’ for meg, vi snakker kun noen dager. Men for en fantastisk effekt den har hatt på meg! Jeg føler meg lykkeligere, enda mer tilfreds etter hvert eneste måltid.. og for å sammenligne blodsukkeret mitt så føles det mer stabilt enn et ekteskap still going på det 60.ende året… Ja, you get it. Hvis du ikke har prøvd dette anbefaler jeg det på det sterkeste. Jeg er klar over at MCT er å finne i kokosoljen, men ren MCT-olje har virkelig gjort vidunder for min kropp (og sjel). På KORT tid!

    Nå ser jeg at dette ble kjempelangt, så stanser her. 🙂
    Ønsker deg en riktig god dag, Melissa! Tusen takk for bloggen din, og at du sprer kunnskapen din. Jeg tar meg alltid i å sitte ivrig nikkende når jeg leser den!

    • January 14, 2014    

      Takk som deler!

      Ang kaffe, så har jeg ikke testet MCT-olje så kan ikke fortelle om erfaringer. Men nå ble jeg nysgjerrig!
      GOD DAG til deg også!

      klem!

  4. AkuSandra AkuSandra
    January 14, 2014    

    Melissa, dette er musikk i mine (akupunktur)ører

  5. January 14, 2014    

    Halleluja, Melissa!! Jeg synes det er SÅ bra du tar opp dette, og dette innlegget var informativt og veldig konkret:)

    • January 14, 2014    

      Så fint. Du er jo en av de som inspirerte meg i høst da jeg startet utfordringen, så god klem til deg!

  6. Birgit Birgit
    January 14, 2014    

    Jeg er absolutt med på det du skriver, og er selv glad i å sette meg ned med maten, og ha god tid til å spise. Men jeg er samtidig veldig glad i smoothie og “spiser” det hver dag. Jeg prøver å ha minst mulig karbohydrater og mye fett i kosten min. Men jeg er ikke så glad i kjøtt/fisk (kun til middag) og tåler ikke egg, så da begrenser kostholdet seg litt. Men når jeg lager smoothie, har jeg i masse fett (kokosolje, linfrøolje, lecitin, avokado), proteinpulver og supermat, bær og banan + kokosmelk eller mandelmelk. Jeg lager den tykk og strør gojibær og hampfrø over slik at jeg kan spise den. Jeg holder blodsukkeret stabilt og holder meg mett i mange timer. Så for meg fungerer smoothie som et måltid 🙂

    • January 14, 2014    

      Jeg syns det er topp når smoothien er tykk og god slik at man må “jobbe litt” med den før den sklir ned i magesekken. Aleksander lager hyppigere smoothie enn meg, men jeg ender opp med å spise den med skje når jeg får litt av han. Han syns jo selv den metter i timesvis og det fungerer godt for han på morgenen.
      Så om det funker for deg, kjør på! Vi er alle forskjellige.

  7. Bag Bag
    January 14, 2014    

    Har gjort meg samme tanker selv siste året – jeg juicet grønnsaker hver dag – men syns ikke dett ga noen effekt. SÅ etter paleo er det kun en sjelden gang

  8. January 14, 2014    

    Godt innlegg, Melissa!
    Seff kan man lage seg en smoothie innimellom eller når det røyner på med et eller annet, men det er en fin ting å ikke være avhengig av flytende føde.
    Disse jusdetoxene forbauser meg. Vurderer å prøve, faktisk (men ikke mens jeg jobber fullt og har masse annet å gjøre, i tilfelle magen kræsjer!)
    Frukt i seg selv er jo ikke farlig. Fiberen i frukt bidrar til å redusere karboopptaket og ikke spike blodsukkeret så mye. Juicer man går man glipp av denne fordelen. Jeg hadde selv en periodee hvor jeg kun spiste frukt til frokost (frem til 12 i grunn) og aldri har vel magen vært mer oppblåst eller sviete enn da.

    • January 14, 2014    

      Jeg får vondt i magen av bare å tenke på hvordan magen blir når jeg bare spiser frukt.. men de juicedetoxene frister IKKE spør du meg.

  9. Dag Dag
    January 15, 2014    

    Er veldig enig med deg i det med å bruke tennene og litt muskler til å gjøre maten så lettfordøyelig som mulig men det viktigste av alt, særlig i dag da matvarene blir av dårligere og dårligere kvalitet, også grønnsaker, frukt og bær, må da være kvaliteten og nytten/best mulig selvfølgeløig, på det man spiser ? Ikke at det en shake/smootie om dagen, som man ikke får tygd! Med godt/riktig sammensatt smootie, ikke med hovedbestanddel bær og juce, men f.eks 2-3 spise/måleskjeer Herbalife Formula(7 smaker) Cocosa (eller kokosmelk m/mye fett) kanel, ingefær, litt gurkemeie, litt frossne bær/blå?, litt mandler, kanskje et rått egg og vann !
    OG, dete er faktisk svært godt, tøm i et digert rødvinsglass m/farget sugerør og ungene elsker det. Det er 100x bedre kvalitet på enn brødskiver, cornflakes, pizza eller bagetter, og koster ca 25-30kr!! Jeg har gått fra 1 til 1,5-2 slike om dagen etter 7 år med LCHF, som jeg forøvr. er svært godt fornøyd med, til nå å ha nesten ubegrenset med energi/overskudd av, i en alder av 61, som
    hardt arbeidende montør, og målt til 45 år/Tanita. Melissa:
    Du har fått en ny tilhenger/knall side

    • January 15, 2014    

      Helt enig! Takk som deler, Dag! Og stas med en ny leser. Mann til og med!

  10. Dag Dag
    January 15, 2014    

    Er litt ivrig: Hvorfor Herbalife? Knall produkt/veldig riktig sammensatt, ferdig nedbrutt=tas veldig lett opp.
    Hvorfor smootie? (med riktig innh selvf): Raskt å lage, lang holdbarhet på råvarene, slipper å fly i butikken, lett å ha med på tur i shakeglass, lett å ha med på jobb, like raskt å lage flere posjoner så står i kjøleskapet når ungene kommer fra skolen(riste i 5 sek)og ikke minst billig
    MEN: Ingrediensene er VIKTIGST

    • January 15, 2014    

      Hehe, ja Herbalife er populært hos mange vet jeg. De pleier faktisk å ha stand på løp her i Spania og tilbyr alle løpere en shot rett etter løpet.

  11. Kristine Kristine
    January 15, 2014    

    Jeg er enig i at maten i all hovedsak bør spises, men selv sliter jeg tidevis med å få i meg nok mat, og da er det greit med en smoothie, eller liknende for å lettere få i seg mer riktig næring 🙂

  12. Maren Marie Maren Marie
    January 15, 2014    

    Dette er veldig interessant må jeg si og du er så flink som tar opp slike temaer! Jeg syns smoothie er godt å drikke men det er som du skriver; godt å drikke.

  13. January 18, 2014    

    Hei, flott innlegg 🙂

    Jeg lager sjelden smoothie som jeg kan drikke, de må spises med skje, er vel streng tatt ikke smoothie, så jeg tygger nesten mer enn om jeg spiser grønnsakene som de er, men det er lettere å få i seg hel sitron, ingefær og krydder på den måten.
    Jeg savner faktisk fett i den, men det har ikke falt meg inn at jeg kunne ha i det ups så grønn en kan bli…
    har du noen forslag til fett som er bra og tilsette ?
    her er den smoothien jeg lager for øyeblikket (med litt variasjoner off course) : http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2014/01/smoothie-sunn.html

    …og mens du er der 😉 er det ‘ok’ og steke i og spise mat stekt i andefett ??

    Ha en fortsatt fin helg 🙂

    • January 18, 2014    

      Oi, spennende med rødbetesmoothie! Skjønner hva du mener at man må spise smoothie med skje!
      Ang fett i smoothie, kan du jo ha i avokado, kokosolje, en neve bløtlagte nøtter, linfrø, rå eggeplomme bare for å nevne noe. Mannen pleier å ha i udos choice olje noen ganger.
      Sjekk det aller første innlegget jeg skrev om smoothie for noen år siden om du vil: http://www.melissaspania.no/smoothie/ hvor jeg har listet opp noen ingredienser jeg pleier ( iallefall pleide, dette er et gammelt innlegg! ) å ha i smoothien min.

      Og ja, jeg ville stekt i andefettet. PLeier ofte å bruke fettet fra kjøttet til å steke andre ting i. Om du kommer over noe annet, at det ikke er bra si ifra til meg!

      God lørdag!

  14. January 19, 2014    

    Takk for svar 🙂
    Godt at du er enig om andefett, litt synd hvis det ikke var bra 😉
    okay med fett da, jeg tenkte ikke på at avocado og nøtter etc var inkludert, har ofte nøtter i og spiser egg til lunsj så den er god…

    🙂

  15. Melissa Melissa
    April 23, 2014    

    Dette har jeg gått å tenkt på, og synes det er litt underlig at det ikke er mer opplyst… Vi bruker selv smoothiemaskinen en del, men ofte har denne tanken slått meg, at den blir jo bare slupret i seg med sugerør, uten å rekke veien om tenner og spytt… Og magen står i spenn! Så takk, godt det er noen som skriver om det… Veldig enig!
    Mvh Melissa H. Norge

    • April 23, 2014    

      Ai ai, min første navnesøster jo! Stilig!
      Ja, lurt å kutte litt ned på smoothiedrikkingen. Opplever det samme selv med mage som står i spenn. Eller lage den så tykk at den må spises med skje 🙂

  16. Mari Thorstvedt Mari Thorstvedt
    July 6, 2016    

    Jeg skjønner hva du mener om det å tygge maten, men jeg opplever svært god effekt av smoothie: jeg får veldig mye energi, og putter musli oppi, samt youghurt, banan og litt frukter. jeg begrenser meg til 1 halv banan om dagen, jeg synes brød blir for mye karbohydrater, og når jeg skal prøve å spise i denne varmen så blir jeg kvalm. Jeg prøver og å nå ned noen kilo. jeg varierer frukten hver dag. noen ganger gulrot smoothie, 1 dag mango, ananas, 1 dag bær smoothie, 1 dag jordbær- det blir variert og sundt.

  17. Hege Hege
    January 12, 2017    

    Endelig noen fornuftige svar på hvorfor smoothie ikke er så bra selv om det blir skrytt opp i himmelen! Jeg har slitt med mageproblemer i årevis, og hadde egentlig funnet “balansen”. Etter at jeg begynte med LCHF for noen mnd siden, så har det blitt en del smoothies for å få i meg masse næring og gode fettkilder. Men, jeg har hatt så mye vondt i magen! Nå sitter jeg her med skikkelige magesmerter, kaldsvetter nesten litt, og måte kneppe opp buksa fordi jeg slukte i meg en smoothie til frokost. Smoothiene jeg har laget i det siste inneholder alt i ifra kokosmelk, kokosolje (mct) avacado, acai pulver, frossen spinat, litt frosne blåbær og brokkoli, kanel og vaniljepulver for litt smak. varierer mengde og ingredienser etter hva jeg har i hus. Uansett, smootheien skal være en skikkelig energibombe, men isteden blir det en bombe i magen! Og ikke nok med det, men det virker som om at hvis jeg starter dagen med smoothie, så har jeg vondt i magen resten av dagen også (etter at jeg har spiser igjen). Blir jo litt forundret, og ahr jo lurt på om jeg er gjør noe “feil” eller bare ikke tåler enkelte av ingrediensene i smoothien, men det funker jo greit når jeg spiser dette på vanlig måte. Så, kom jeg over dette innlegget, og ser at jeg er langt ifra den eneste som sliter med de oppskrytte smoothiene 😛

    Jeg er enig, og velger herfra å tygge maten istede for å drikke den, så kan jeg heller mixe til en (liten) smoothie innimellom om jeg har veldig lyst på 🙂 Og om frokosten må gå fort, så starter jeg heller med en fettkaffe, eller noen ganger bare kokosmelk og vann med litt kaffepulver i 😛

    Mellissa, du har en veldig bra blogg, og det er spennede å følge deg både her og på snap 🙂

    • Melissa Spania Melissa Spania
      January 12, 2017    

      Hei Hege!

      Interessant å høre om erfaringen din. Mulig du rett og slett lurer kroppen din litt ved å drikke maten ja. Vi er alle forskjellige så viktig å finne ut hva som passer for deg og akkurat deg.
      Kjenner selv at en fettkaffe gjør susen, oftere mye bedre enn frokost.

      Gøy at du følger med på snap!

      klem inn *

  18. Anne-Mari Elvestad Anne-Mari Elvestad
    March 2, 2017    

    Jeg drikker smuoothies på kvelden som et kvelsmåltid. Er jeg mer sulten spiser jeg en brødskive. Ellers på dagen spiser jeg vanlig mat. Tror ikke det er usunt med smudi så lenge man har variert kosthold i tillegg.

No Pings Yet

  1. 3 forskjellige smoothies | Melissa Spania on February 27, 2015 at 15:45

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen