goodorbad

Jeg kom over en artikkel på nett hvor en småbarnsmor skrev side opp og side ned om hvor bra det var å drikke smoothies hver dag. Siden hun brukte mye tid på å tygge maten, slapp hun dessuten å sette seg ved bordet. Hun kunne få i seg mye næring på kort tid.
Genialt, mente hun!

Andre gode grunner til å drikke smoothies var:
-Smaker fantastisk
-Gir bedre energi
-Du får i deg store mengder greens
-Det går fortere å lage smoothie enn å lage et måltid
-Ingen oppvask, annet enn blenderen
-Det blir ingen matrester mellom tennene


Altså, misforstå meg rett. Jeg drikker smoothie selv. Ikke så ofte lenger, men det hender. Mannen min lager overraskende nok oftere smoothies enn meg nå. Han fyller de med alt mulig rart, fra mesquite meal, maca og acai til camu camu, og det ender ofte med at hele greia faktisk må spises med skje for den er så tykk. Men så metter den i timesvis også!
Siden han jobber mange timer i strekk er det viktig for han å ha en næringsbombe som holder blodsukkeret stabilt før det er pause.

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi det er så mange som skryter av at smoothies er den beste start på dagen. Og for ikke å snakke om juicing. Det kryr av ferskpressende juicer på Instagram med en iver om å “rense” og “detoxe” kroppen, spesielt nå på nyåret.
Det er ikke bare bare å helle i seg et flytende måltid og tro at dette er det beste for kroppen.
Jeg sier ikke at det er noe problem å drikke en juice eller en smoothie når lysten er der, men jeg syns ikke det skal erstatte et måltid.
Om du ikke balanserer innholdet i smoothien eller juicen (tilsetter en fettkilde for eksempel) kan det fort øke sukkerinntaket som igjen fører til mange uheldige “bivirkninger”. Blodsukkersvingninger er en av dem, og høyt syreinntak er en annen. Ta for eksempel en appelsin. Spiser du én appelsin vil du sannsynligvis føle deg tilfreds. Hvis du juicer eller presser den vil du fint få i deg kanskje 2 eller 3 appelsiner. Bra eller dårlig?

Vi er utstyrt med tenner for å tygge, ikke bare ha et vakkert smil. Og tro det eller ei, men fordøyelsen starter allerede i munnen. Maten blir blandet med saliva (spytt) og da begynner prosessen. Enzymer blir laget for å bryte ned maten. Dere har kanskje hørt besteforeldre si at maten skal tygges 20-30 ganger før den svelges? De har et poeng.
Når du inntar flytende føde vil ikke signalene rekke frem i tide for å starte fordøyelsesprosessen. Maten blir ikke brutt ned skikkelig og du sitter igjen med mat i magesekken som ikke har fått første påbegynnende nedbrytning. Dette kan resultere i oppblåst mage, gass og magesmerter.

Da jeg satte igang paleoutfordringen i fjor høst, leste jeg mye om et paleokosthold på forhånd. Noe av det første jeg spurte paleoeksperter var om jeg kunne lage smoothies. For jeg, som mange andre syntes at det var en super måte å få i seg næring på, på en rask måte. Svaret jeg fikk var nei, nei og atter nei. Man skal spise maten sin, ikke drikke den.
Etter 30 dager uten smoothie eller juice hadde jeg mistet lysten på å drikke mat. Det tok lang tid før jeg lagde smootie igjen. Klart det var godt, men jeg kjente at det ble voldsomt inntak av “mye” mat for magen. Den stod ut i spenn etterpå og det tok lang tid før jeg lagde smoothie igjen.

smoothie
Nå må dere ikke tro at jeg ikke anbefaler å drikke hverken smoothies eller juice, for det er ikke meningen. Da kaster jeg stein i glasshus. Jeg har tidligere skrevet (og postet oppskrifter) på både smoothies og juicer. Men jeg vil gjøre dere oppmerksom på at dette ikke bør være en måltidserstatning, men heller en mulighet å få i seg litt ekstra næring når det er behov for det.
Mange er syke og klarer bare å innta flytende føde. Noen har faktisk dårlig tid og foretrekker å sippe i seg litt smoothie på vei til jobb og andre har kanskje barn som ikke kan tygge og må drikke maten sin?
Det jeg vil frem til er at mat bør spises. Vi har fantastiske grønnsaker og frukter som kommer i sin naturlige form. Nyt de slik de er.


Jeg vil gjerne høre deres tanker og erfaringer med flytende føde.