grønnsaker

Jeg ser det har vært mange innom og lest, og delt på Facebook. Supert! Jo flere, jo bedre.
Takk til dere som sender mail, jeg svarer så raskt jeg kan. Men spør gjerne i kommentarfeltet, da sikkert andre lurer på det samme som dere (dere velger selv om dere vil være anonyme). Poenget med å dra igang en challenge her på bloggen er å engasjere dere til å endre på kostholdet. Og det er helt tydelig at jeg har pirret nysgjerrigheten til mange av dere! Og JA! Jeg tror dere kan klare det! Klarer jeg, klarer dere!
Mannen min så i dag tidlig “Skal du virkelig gjøre dette 100%?”
“Selvsagt, hele poenget er å følge dette 100% for å nullstille kroppen helt, få inn skikkelig matvaner og ikke minst kjenne det på kroppen”
“Javel, jeg er i allefall den første til å sladre om jeg tar deg i å jukse!”
“Helt ok, jeg skal gjøre mitt beste”


Daglig tar jeg i disse to bøkene, for å lære mest mulig om paleo. Jeg er langt fra en ekspert, men jeg syns dette er utrolig interessant. Derfor kan jeg anbefale begge disse for dere som ønsker å lære mer:

it starts with food

Vi har 17 dager før vi setter igang, og frem mot det bør vi begynne å rydde plass til de riktige matvarene, og selvsagt kvitte oss med de matvarene vi ikke skal konsumere i disse 30 dagene. Jeg ser det kan være en utfordring om man ikke får med seg partneren/familien på dette, så det kan kanskje være en idé å ha hver sin hylle i kjøleskapet/kjøkkenskapene for å skille maten.

Her kommer noen tips som bør gjøres de neste to ukene:
– Rydd i kjøkkenskapene og fjern alt som er av ferdigmat. Gi gjerne maten til noen som trenger det. Eller pakk det vekk så det ikke synes.
– Det samme gjelder kjøleskapet. Kvitt dere med halvfulle syltetøyglass, ketchup, majones og annet som har lang holdbarhet. Dere kan lage slike ting selv fra bunn når dere ønsker.
– All form for juice, saft, vin og brus enten kastes, gis vekk eller gjemmes.
– Skriv liste over alt som tillates i denne perioden, slik at når du går i butikken vil det være lettere å plukke ut riktig type mat.
– Print ut ja-listen og heng opp på kjøleskapet, ha den som et bilde på telefonen din, heng på jobben osv så den er synlig.
– Sett deg mål! Om du for eksempel ELSKER ost og syns dette blir det vanskeligste å unngå å spise, si til deg selv at du skal klare deg 5 dager uten ost først, og deretter 5 dager til. Små delmål kan være til hjelp her. Så vil du se at du klarer det fint og du motiveres til å sette høyere mål. Det viktigste er å PRØVE!
– Fortell gjerne venner og familie at du skal gå gjennom 30 dager med ren og naturlig mat og be om forståelse. Sørg for å ha noe nødproviant i tilfelle du blir bedt bort. For eks en liten tupperware med nøtter, kokosolje på en liten beholder eller noen oliven.

Ang væskeinntak, så bør dere lese dette før dere setter igang slik at dere vet hva dere kan drikke under utfordringen.
Kort fortalt er dette lov under en utfordring:
– Vann
– Vann med kullsyre
– Kaffe
– Te
– Kombucha
– Kokosvann
– Egenpresset juice av grønnsaker

Husk at dette er en utfordring. Og nei, det er ikke lett. Men derfor kalles det en challenge! Fordi vi skal utfordre oss. Men vet dere hva? Jeg er bombesikker på at vi alle kommer til å føle oss bedre!
Bare det faktum at dere er her inne og leser om det, snakker om det og stiller spørsmål som har med paleo å gjøre viser at dette er noe dere innerst inne vil.
Jeg gleder meg til start samtidig som jeg gruer meg. Så de neste 17 dagene skal jeg kose meg med akkurat det jeg vil ha før jeg går “cold turkey”.

Hva tror DU blir vanskelig å holde deg unna?