Gjør det beste ut av soverommet ditt



Jeg tror de aller fleste er klar over at skjermbruk er med på å forstyrre melatoninproduksjonen vår og bør legges vekk to timer før du skal sove. Søvnforsker Ståle Pallesen sier at soverommet kun skal brukes til sex og søvn, noe vi bør ta til etterretning da soverommet ofte kan bli brukt til mye unyttig. Er du sårbar for søvn eller ønsker å få bedre søvn har jeg samlet mine beste tips her for å gjøre det beste ut av soverommet ditt nettopp for å øke søvnkvaliteten.

1. Innfør grønne planter som er med på å rense luften. De mest bruke for soverommet er: Jasmin, lavendel, svigermorstunge, valeriana, aloe vera, grønnrenner, eføy og spathiphyllum.

2. Sov med vindu åpent året rundt.

3. Bruk en diffuser med eteriske oljer som lavendel, ylang ylang, vetiver, sedertre.

4. Demp belysningen og innfør himalayasaltlamper som har en beroligende effekt med sin duse farge.

5. Unngå å ta med all form for skjerm inn på soverommet. Om du “må” (vi må egentlig ikke det, men av uvane) sett på flymodus og skru av det trådløse nettet når du ikke bruker det så du unngår stråling.

6. Skift på sengen hver uke og rist dynene når du står opp så dynene får luftet seg. Heng dem gjerne ut av vinduet om du har mulighet.

7. Ifølge Feng Shui skal du ikke ha speil på soverommet.

8. Mal gjerne soverommet i mørke farger slik at melatoninproduksjonen vedvarer. Men dropp gardiner slik at kroppen din vekkes av naturlig sollys neste morgen.

9. Ligg på spikermatte 10-20 minutter før du skal sovne, som er med på å løse opp spente og vonde muskler.

10. Ha sex før leggetid. Kroppen produserer endorfiner som gjør at du slapper mer av.

Sov godt!



Bildet er lånt fra Pinterest.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen