Frukt som spises alene gir høy blodsukkerstigning. Og dere som har fulgt meg en stund vet at jeg er ikke begeistret for mat som påvirker blodsukkeret. Dette vil over tid påføre kroppen stress og ende opp med plager som for eks allergi, hormonelle forstyrrelser, konsentrasjonsvansker osv.
Med andre ord, ikke særlig lurt, tross alle anbefalingene om at vi må ha 5 om dagen.
Totalt blir dette ganske mye sukker i kostholdet spør du meg.

Jeg siterer min gode venn, som også var læreren min da jeg studerte til Kostholdsveileder, Jens Veiersted (ernæringsterapeut. Spesialfelt: Biologisk medisin og ernæringsterapi):
“For et normalt friskt menneske som er i vanlig aktivitet, er det ikke noe problem å spise et par frukt om dagen. Men er man overvektig eller har diabetes, er mitt råd å være meget forsiktig med frukt. De inneholder faktisk en god del sukker. Jeg bør vel i denne sammenhengen også si noen ord om fruktose – fruktsukker. Mange har fått den oppfatningen at fruktose er så mye bedre enn sukker”.

Joda, frukt er jo sunt det, men misforstå meg rett, frukt inneholder fruktsukker som gjør at blodsukkeret stiger til vers.
Derfor kan det være lurt å spise litt fett sammen med frukten for å unngå at blodsukkeret stiger så fort og så høyt! Og der er nøkkelen til fruktspisingen.
Legg til for eksempel en neve nøtter, strø over hampfrø, kvernede mandler, avokado, hell over kokosolje. Bruk fantasien.

Dagbladet publiserte en ganske god artikkel nettopp om fruktose. Så alle bør klikke her for å lese den.

Jentene mine fikk frukt til kveldsmat en kveld og da skar jeg opp avokado som jeg blandet med frukten. På toppen strødde jeg over godt med hampfrø og kvernede mandler. Litt tart cherry over, og voila! En frisk og sunn kveldsmat! De orket ikke hele skålen og maste ikke om mat like etter (som pleier å være tilfellet når vi spiser frukt).

Pleier dere å krydre frukten med noe annet?