Fruktspising

Frukt som spises alene gir høy blodsukkerstigning. Og dere som har fulgt meg en stund vet at jeg er ikke begeistret for mat som påvirker blodsukkeret. Dette vil over tid påføre kroppen stress og ende opp med plager som for eks allergi, hormonelle forstyrrelser, konsentrasjonsvansker osv.
Med andre ord, ikke særlig lurt, tross alle anbefalingene om at vi må ha 5 om dagen.
Totalt blir dette ganske mye sukker i kostholdet spør du meg.

Jeg siterer min gode venn, som også var læreren min da jeg studerte til Kostholdsveileder, Jens Veiersted (ernæringsterapeut. Spesialfelt: Biologisk medisin og ernæringsterapi):
“For et normalt friskt menneske som er i vanlig aktivitet, er det ikke noe problem å spise et par frukt om dagen. Men er man overvektig eller har diabetes, er mitt råd å være meget forsiktig med frukt. De inneholder faktisk en god del sukker. Jeg bør vel i denne sammenhengen også si noen ord om fruktose – fruktsukker. Mange har fått den oppfatningen at fruktose er så mye bedre enn sukker”.

Joda, frukt er jo sunt det, men misforstå meg rett, frukt inneholder fruktsukker som gjør at blodsukkeret stiger til vers.
Derfor kan det være lurt å spise litt fett sammen med frukten for å unngå at blodsukkeret stiger så fort og så høyt! Og der er nøkkelen til fruktspisingen.
Legg til for eksempel en neve nøtter, strø over hampfrø, kvernede mandler, avokado, hell over kokosolje. Bruk fantasien.

Dagbladet publiserte en ganske god artikkel nettopp om fruktose. Så alle bør klikke her for å lese den.

Jentene mine fikk frukt til kveldsmat en kveld og da skar jeg opp avokado som jeg blandet med frukten. På toppen strødde jeg over godt med hampfrø og kvernede mandler. Litt tart cherry over, og voila! En frisk og sunn kveldsmat! De orket ikke hele skålen og maste ikke om mat like etter (som pleier å være tilfellet når vi spiser frukt).

Pleier dere å krydre frukten med noe annet?

8 Comments

  1. November 14, 2012    

    Yum! Selv elsker jeg frukt og barna også, men prøver å spise det i kombinasjon med noe annet slik som her. Dette så nyyydelig ut! Må teste ut på kidsa mine i morgen! 🙂

    • November 14, 2012    

      Ja, frukt er jo himmelsk godt! Bare ikke så mye om gangen.
      Dette er forøvrig ganske populært hos oss 🙂

  2. November 15, 2012    

    Dette ser veldig godt ut! Jeg lagde en veldig god fruktsalat for et par dager siden med kokosolje og en saus/krem av mandelsmør, vaniljefrø og litt vann.

  3. November 15, 2012    

    Tror 5 om dagen egentlig betyr 3 grønnsaker og 2 frukt 🙂
    Jeg er veldig glad i fruktsalat med vaniljesaus/krem, noe man enkelt lager selv av f.eks eggeplumme og fløte eller pisket fløte med vaniljepulver. Til søtning kan man jo bruke stevia =)

    • November 15, 2012    

      Her går det 5 grønnsaker som regel. Foretrekker heller mye grønt enn frukt om jeg må velge 🙂
      Så bra med en eggeplomme i! Godt med riktig fett der!

  4. November 30, 2012    

    Dette var et godt råd! Jeg er egentlig mer en grønnsaksperson, men i det siste har jeg hatt mest lyst på frukt. Pleier å spise en bolle med yoghurt, peanøttsmør, quinoa og litt frukt hver dag, og det metter lenge. Hvis jeg bare spiser et par klementiner mens jeg er på farten elns blir jeg egentlig bare mer sulten!

    • November 30, 2012    

      Kokosolje er supert å ha i frukten syns jeg så holder jeg meg mett lengre 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen