Frukt på godt og vondt

fruktlepperNå kommer jeg kanskje til å skuffe noen av dere, og kanskje til og med provosere de store fruktspiserene. Men frukt er faktisk et tema jeg lenge har hatt lyst til å ta opp. I fare for å erte på meg noen lesere har jeg holdt litt tilbake, men jeg vil likevel si noe om frukt da mange spør meg om det under kostholdsveiledning.
Daily Mail tok opp følgende tema, bare se her.
Jeg skrev litt om dette i november om noen vil lese det igjen.

Hva er så galt med frukt da?
Frukt er fullpakket med fruktsukker. Og fruktsukker er belastende for kroppen om vi får i oss for mye. Selv om frukt også inneholder fiber, vitaminer og mineraler, så har det seg slik at det dessverre er så mye fruktsukker at det veier nesten ikke opp som sunt om det inntas for mye.
For mye sukker for kroppen kan gjøre den sur.

Sugar in fruits

Jeg personlig spiser sjeldent frukt. Det er ikke fordi jeg ikke liker det, men jeg kjenner at jeg får mageknipe og blir oppblåst når jeg spiser frukt. Dessuten fyker blodsukkeret mitt opp altfor raskt like etter, og daler igjen før jeg vet ordet av det, og så kommer sultfølelsen igjen. Derfor foretrekker jeg grønnsaker. Massevis av grønnsaker. Spesielt de som er i sesong.
Om jeg kommer over noe økologisk frukt som er i sesong så sier jeg ikke nei takk altså. Men som en vanlig regel er ikke frukt ofte å finne på min tallerken for å si det sånn!

Hva med juicing?



Juicing er en hit blant mange, og jeg har selv vært med på juicebølgen hvor jeg har juicet alt-mulig-rart og helt innpå. Ikke en eneste gang har jeg følt meg bra etter nylaget juice, men jeg har avfeid det med at kroppen har godt av det, det renser, gir meg fiber og vitaminer osv.
Jeg hadde tro på at det var bra å rense systemet ved å juicefaste noen dager, selv om jeg alltid følte meg helt forferdelig de dagene. Lite energi, konstant oppblåst, ekstremt svingende blodsukker og en sultfølelse uten like.
Fruktjuice rimelig pakket med fruktsukker. Be aware, sier jeg bare. Det kan fort gjøre mer skade enn nytte hos noen.

Jeg sier ikke man skal slutte med frukt og fruktjuice. Misforstå meg rett. Men om man har litt svingende blodsukker fra før, har en sykdom eller litt trøbbel med maven er frukt noe som bør inntas litt sjeldnere. Øk heller grønnsaker!
Og de som ønsker å gå ned i vekt bør faktisk holde seg unna sukker en liten periode så kroppen blir sukkerfri.
Om valget står mellom mørk sjokolade og frukt, så ville jeg personlig valgt sjokolade. Grunnen til det er at man ikke orker så mye sjokolade, men kan spise store mengder med frukt. Det betyr et ganske høyt inntak av sukker om man velger frukten. For hvem orker å spise en hel plate mørk sjokolade? Det er ganske mektig, altså. Men et stort eple, noen druer og kanskje noen biter med banan sklir ned rimelig greit.

Når innta frukt?
Vil du likevel innta frukt så er det noen ting som kan være verdt å ha i bakhodet. Og det er når det bør inntas, med tanke på hvordan det blir fordøyd.
Inntar du frukt på tom mave, vil det ta ca 40 minutter før det har gått gjennom fordøyelsessystemet.
Spiser du frukt etter et måltid, vil frukten faktisk legge seg oppå den andre maten i magesekken og begynne å fermentere da “vanlig mat” kan trenge opp til 3-4 timer før den blir fordøyd.
Derfor bør frukt spises før måltidet, eller 3-4 timer etter.

Mange liker å starte dagen med frukt. Helt ok om det gjøres på tom mage, og evt tilsetter en fettkilde så næringen blir tatt opp bedre. Jeg pleier å helle kokosolje over frukten til jentene mine når de får det. Da blir ikke blodsukkeret påvirket på samme måte og magen blir ikke sur.

Så har vi dette med å blande fett og stivelse da… ingen god kombo!
Da tenker jeg at det går fint noen ganger. Barn er annerledes enn oss voksne og kroppen tåler det bedre. Siden kokosfett er en fettkilde som raskt gjøres om til energi, og en fettkilde kroppen liker godt, føler jeg at dette faktisk er en god kombinasjon for å unngå fruktsukkeret rett inn i den lille kroppen.

Dette er et litt “vanskelig” tema å ta opp, og mange har sine egne meninger. Noen tåler frukt bedre enn andre. Noen er så fettadaptert at litt frukt i ny og ne tar ikke skade. Noen er overvektige og bør kutte ut fruktspising helt for å gå ned i vekt og andre spiser det når de får lyst på det.
Som jeg har sagt mange ganger før, finn ut hva som passer for deg!

(Bildene er funnet på nettet og er ikke mine)

32 Comments

  1. July 2, 2013    

    Jeg har også opplevd frukt som et tveegget sverd. Før kunne jeg levd på frukt, spiste det hele dagen lang. Jeg følte meg ofte oppblåst og hadde veldig problemer med svingninger i blodsukkeret. Jeg har erfart enorm bedring i dette etter at jeg kuttet ut den store fruktspisingen. Jeg spiser fortsatt litt mango i ny og ne (min favoritt) og vannmelon i sommervarmen, men da kun på tom mage! Jeg spiser heller mer grønnsaker og bær når jeg har lyst på det 🙂 Det er så mange som tror de blir tynnere av å spise store mengder frukt og lettprodukter, og de vil liksom ikke prøve noe annet selv om det ikke funker 😛 Jeg er glad jeg turte å prøve en mer fettrik diett 🙂

    • July 2, 2013    

      Enig, helsehippie (love your name!)!
      Men papaya og mango er blant mine favoritter også, så når jeg kommer over modne og gjerne lokale mangoer så MÅ jeg bare. Det er jo godt å ha mango i smoothies, men da må jeg ha litt kokosolje i for å unngå sur mage etterpå.

  2. July 2, 2013    

    Jeg skjønner godt at du har valgt å holde dette tilbake, kjenner meg godt igjen i at andre reagerer når jeg forteller at jeg holder meg unna frukt!

    Før spiste jeg masse frukt, på jobben har vi fruktfat som fylles opp hver dag, og det ble alltid 2-3 epler, pærer eller banan ila arbeidsdagen. På dager med ekstra stress kunne det bli enda mer! I forbindelse med paleochallange i januar i år, oppdaget jeg plutselig at jeg merket STOR forskjell på magen bare 15 minutter etter at jeg hadde spist frukt. Epler spesielt. Magen blåste seg opp, og fordøyelsen kunne også bli ugrei. Jeg merket det samme når jeg spiste tørket frukt (jeg ELSKER dadler). Siden da har jeg valgt å holde meg unna frukt, og jeg merket at blodsukkeret mitt på jobb er stabilt hele dagen.

    Synes det er UTROLIG bra at du setter fokus på dette. Selv hadde jeg aldri tenkt at frukt hadde en så stor påvirkning på helsen min, men fant det takk og lov ut selv. Håper innlegget ditt kan gjøre at flere blir nysgjerrige på dette!

    • July 2, 2013    

      Takk for at du deler Ingrid.

      Det er jo litt skummelt å ta opp dette for det er jo så mange veganere, rawfoodfolk og veggiser som lever på frukt og sverger til at det gir god helse. Men mange av oss er uenig i det. Heller tradisjonsrik kost og mye grønnsaker fremfor frukt.
      Det blir vel en diskusjon som vil holde på for alltid. Man finner ut hva som passer best for en og så får folk gjøre som de vil. Men for mange kan det være en fordel å kutte ut frukten altså…

  3. July 2, 2013    

    Jeg har selv alltid elsket frukt, og hadde før gjerne snakket varmt og lenge om det – men sannheten er at jeg faktisk har det utrolig mye bedre når jeg holder inntaket på et minimalt nivå.
    Liker at du tar opp dette! Man hører jo stort sett bare den andre siden av saken.

    • July 2, 2013    

      Da jeg var i råmatbølgen for noen år siden var jeg sikker på at frukt skulle være så sunt og bra. Men som jeg skriver så ble jeg bare uvel av det. Eller da jeg gikk gravid med nr 2, så var det nisperoseosong (spansk frukt som vokser på trær i hagen vår) og jeg spiste flere hver dag. Følte meg såååå dårlig etterpå og måtte legge meg ned på sofaen og sove litt.. Hehe, klarte ikke koble det med akutt blodsukkerfall etter blodsukkerstining..

  4. July 2, 2013    

    Hei Melissa. Utrolig god blogg med mange nyttige tips! Er enig med deg når det gjelder frukten.. Jeg har lenge lengtet etter oppskrift på surdeigsbrødet ditt. Kan du legge ut oppskrift, ser utrolig godt ut! 🙂

    • July 2, 2013    

      Jeg gjør det veldig enkelt jeg altså.. du kan jo se her: http://www.melissaspania.no/10-desember-surdeigsbrod-i-julen/ men utelukk rosiner og chiafrø og valnøtter om du vil.
      Som regel har jeg ca 1 kg med grovt, økologisk speltmel som jeg blander med vann så det blir litt klissete deig. Deretter har jeg i 2 ss med surdeigsstarter og så lar jeg den hvile i 8 timer. Deretter heller jeg deigen i brødformer og lar den hvile nye 8 timer før jeg steker de på 180 grader i overkant av en time.

  5. Ellinor Ellinor
    July 2, 2013    

    Samme her ,spiser aldri frukt ,bare litt bær av og til 🙂 Blir litt jordbær m fløte nå i sesong 🙂

    • July 2, 2013    

      Heldig!
      Her får vi jordbær fra Valencia, og de er ikke i nærheten av like gode som norske jordbær!

  6. Paleoline Paleoline
    July 2, 2013    

    Jeg har hatt enorm effekt av å kutte frukt! Mye mindre fysen og sulten og smertekurvene mine er nesten flatet ut. Sukker er sukker, uansett hvilken innpakning den kommer i 🙂

    • July 3, 2013    

      Yes, I hear you baby! 🙂

  7. Ane Ane
    July 3, 2013    

    Supert innlegg. Det er et vanskelig tema. Frukt skal jo være så bra for kroppen mener mange. For min kropp er det ikke det. Jeg har ikke spist frukt på lenge (spiser litt bær i ny og ne) for jeg opplevde en “sult” etter inntak. For ikke å snakke om hvor trøtt jeg ble. 😉 Heldigvis er det andre sunne matvarer jeg kan spise som er godt for min kropp. Ha en fin onsdag.

    • July 3, 2013    

      Takk, det samme til deg 🙂

  8. Gunn Gunn
    July 3, 2013    

    BRA at du tar opp dette! Det er jo blitt så populært med disse juicekurene og bare spise frukt fordi man skal rense kropp og sinn og bli “vital” og det hele. Tror egentlig ikke på at frukt er sunt og jeg føler at det du skriver er logisk.
    Tusent akk for at du tar deg tid til å informere oss Melissa

    • July 3, 2013    

      Etter flere runder med juicekurer osv har jeg i allefall funnet ut at jeg ikke tåler frukt.

      Bare hyggelig!

  9. July 3, 2013    

    Nå spiser vi for det meste frukt og bær i følge med mat: Mango til indisk mat, ananas til thai, jordbær til champagne… 😉

    Jeg spiste bare frukt før lunsj i en lang periode og hadde enorme blodsukkersvingninger.
    Har i perioder spist bær-baserte smoothies til frokost, og da blandet inn kokosolje, linfrø, avokado, proteinpulver o.l. for ikke å få de helt store blodsukkersvingningene (og bli sulten etter én time!), men fikk sure oppstøt og oppblåst mage. Det passet ikke min fordøyelse.
    Har også deltatt på raw food-kurs og som eneste deltaker gått derfra sykt sulten (lavt blodsukker). Siden jeg var den eneste som var sulten da kurset var over, så det er tydelig at vi reagerer forskjellig, og at mer frukt (og grønt) passer for noen.

    Som nevnt før her inne har jeg to barn, som er oppdratt likt, men som har utrolig forskjellige preferanser når det gjelder mat. Den ene er glad i frukt og den andre ikke…det sier litt om ulike gener (og det å følge instinktene våre…).

    Og jeg synes det er bra at du vinkler saken ut fra egne erfaringer og ikke kommer med bastante påstander som at “alle som spiser frukt er hjerneløse”, og liknende utsagn, noe jeg synes at jeg altfor ofte hører i kostholdsdebattene. LCHF-folket synes (og sier!) at raw food-folket er idioter og omvendt. Det synes JEG er idiotisk ;D. Jeg var medlem av lavkarbo-forum for noen år siden og der kunne det være tendenser til at “alle Grete Roede-folk er idioter”.

    • July 3, 2013    

      Haha, likte den med “hjerneløse” *fnis*
      Nei, vi er jo som du også vet så forskjellige at vi (megselv inkludert!) må være ydmyke. Har kommentert et sted at det ble gitt idiotiske råd til en slankeklubb og da fikk jeg høre det. Greit det altså, men lærte at jeg ikke kan si at SÅNN er det bare. Jeg vil heller informere fra mitt syn og min verden og det jeg har lest og lært og syns er logisk. Og så kan folk prøve ut selv, bruke hodet selv og finne sin vei. Veldig fint når det skjer en aha-opplevelse hos enkelte.

      Det er vel kanskje litt mer mangel på kunnskap hos mange. Det betyr ikke at de er idioter, men det kunne vært en idé å lese seg litt om om forskjellige dietter og kosthold før man uttaler seg.

      Takk for at du er innom! 🙂

  10. July 3, 2013    

    Du har utrolig mye kunnskap som er bra for både oss som er enig og de som er uendig at du deler. Stå på! 😀

    Vil veldig gjerne være innom. Liker meg her jeg 😀

    • July 4, 2013    

      Du er jo bare så god da Marianne. Tusen takk. Jeg prøver å gjøre mitt beste.
      (er innom deg også altså, hver gang du poster… mye lekker å se på!)

  11. July 3, 2013    

    Takk for oppskriften:) Men det er vel ikke lavkarbo, desverre…?

    • July 4, 2013    

      ..hvilken oppskrift tenker du på?

  12. July 4, 2013    

    Spennende innlegg!
    Jeg klarer ikke annet enn å tro at vi er forskjellige som mennesker i grunn. Jeg klarer ikke å tro at frukt er usunt (da snakker jeg om økologik selvsagt!), jeg tror absolutt vi er ment til å spise det. Jeg spiser mye av det selv, og føler ikke noe ubehag. Men hvem er vel jeg til å si at det er slik for alle!?! For tydeligvis er det mange som ikke tåler det så greit og da må de bare høre på sin egen kropp. Det er det viktigste tror jeg, å høre på egen kropp 🙂

    • July 4, 2013    

      Og jeg er helt enig i at vi er forskjellig. Like forskjellig inni som utenpå.
      Frukt er uheldig for noen, og muligens (?) “medisin” for andre. Som du sier så må man høre på kroppen sin og følge dens instinkter.
      Hva som er interessant er at det er veldig mange som drar fordel av å ikke spise frukt. Plutselig blir man frisk. Og der tror jeg det ligger mye.

      Jeg maser og tjaser en del om dette blodsukkeret. Høyt blodsukker flere ganger om dagen er uheldig for oss. Og frukt gjør at blodsukkeret stiger ganske høyt.

  13. July 4, 2013    

    Hei, jeg mente oppskirften til surdeigsbrødet;) Er brødet lavkarbo? 🙂

    • July 4, 2013    

      Nei, i utgangspunktet er det ikke lavkarbo. Meeeeen, flere hevder at når det står og hever lenge nok vil karbohydratene reduseres også.
      Jeg merker på meg selv at jeg ikke får svingninger av å spise et par skiver til et måltid.

  14. July 6, 2013    

    Gjelder dette også bær? Hva med avokado (jeg som trodde dette var en grønnsak..) den er ikke så søt, men det har vel kanskje ikke så mye med det?

    Bra du tar dette opp, selv har jeg ikke merket så mye av det negative med å spise frukt, men jeg spiser det heller ikke så ofte, nå skal jeg ihvertfall tenke meg om før jeg kjøper inn frukt og spiser det.
    Får se om jeg finner noen grønnsaker jeg og min søster faktisk kan spise, er så vanskelig når jeg ikke helt vet hva min søster reagerer på =/

    • July 6, 2013    

      Bær har mindre fruktsukker i seg. Bringebær er vel de bærene som har minst karbohydrater mener jeg å huske.
      Avokado er full av mettet fett, så den kan fint spises.

  15. Alexandra Alexandra
    July 6, 2013    

    Helt enig, og syns det er bra du tar det opp! Prøver å holde meg (oss) unna frukt, og heller spise mer bær og grønnsaker (juicer grønnsaker hver dag -nam!). Men merker at besteforeldrene til lillejenta mi, og veldig mange andre syns det er merkelig å ikke gi frukt, “det er jo så sunt”. Er aldri så sulten so
    Etter et eple…takk for tips om kokosolje på frukten:)

  16. Linn Cecilie Linn Cecilie
    November 27, 2013    

    Har blitt så glad i bloggen din! Masse nyttig informasjon jeg ikke tenkte over tidligere, og masse inspirasjon!! Egentlig bare godt å lese dette innlegget da jeg er allergisk mot så og si alt av frukt. Da ble det heller en positiv ting, istedet for en negativ 😉

    • November 27, 2013    

      Så koselig å høre Linn Cecilie. Det er fint med tilbakemeldinger!

      klem!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen