fruktlepperNå kommer jeg kanskje til å skuffe noen av dere, og kanskje til og med provosere de store fruktspiserene. Men frukt er faktisk et tema jeg lenge har hatt lyst til å ta opp. I fare for å erte på meg noen lesere har jeg holdt litt tilbake, men jeg vil likevel si noe om frukt da mange spør meg om det under kostholdsveiledning.
Daily Mail tok opp følgende tema, bare se her.
Jeg skrev litt om dette i november om noen vil lese det igjen.

Hva er så galt med frukt da?
Frukt er fullpakket med fruktsukker. Og fruktsukker er belastende for kroppen om vi får i oss for mye. Selv om frukt også inneholder fiber, vitaminer og mineraler, så har det seg slik at det dessverre er så mye fruktsukker at det veier nesten ikke opp som sunt om det inntas for mye.
For mye sukker for kroppen kan gjøre den sur.

Sugar in fruits

Jeg personlig spiser sjeldent frukt. Det er ikke fordi jeg ikke liker det, men jeg kjenner at jeg får mageknipe og blir oppblåst når jeg spiser frukt. Dessuten fyker blodsukkeret mitt opp altfor raskt like etter, og daler igjen før jeg vet ordet av det, og så kommer sultfølelsen igjen. Derfor foretrekker jeg grønnsaker. Massevis av grønnsaker. Spesielt de som er i sesong.
Om jeg kommer over noe økologisk frukt som er i sesong så sier jeg ikke nei takk altså. Men som en vanlig regel er ikke frukt ofte å finne på min tallerken for å si det sånn!

Hva med juicing?



Juicing er en hit blant mange, og jeg har selv vært med på juicebølgen hvor jeg har juicet alt-mulig-rart og helt innpå. Ikke en eneste gang har jeg følt meg bra etter nylaget juice, men jeg har avfeid det med at kroppen har godt av det, det renser, gir meg fiber og vitaminer osv.
Jeg hadde tro på at det var bra å rense systemet ved å juicefaste noen dager, selv om jeg alltid følte meg helt forferdelig de dagene. Lite energi, konstant oppblåst, ekstremt svingende blodsukker og en sultfølelse uten like.
Fruktjuice rimelig pakket med fruktsukker. Be aware, sier jeg bare. Det kan fort gjøre mer skade enn nytte hos noen.

Jeg sier ikke man skal slutte med frukt og fruktjuice. Misforstå meg rett. Men om man har litt svingende blodsukker fra før, har en sykdom eller litt trøbbel med maven er frukt noe som bør inntas litt sjeldnere. Øk heller grønnsaker!
Og de som ønsker å gå ned i vekt bør faktisk holde seg unna sukker en liten periode så kroppen blir sukkerfri.
Om valget står mellom mørk sjokolade og frukt, så ville jeg personlig valgt sjokolade. Grunnen til det er at man ikke orker så mye sjokolade, men kan spise store mengder med frukt. Det betyr et ganske høyt inntak av sukker om man velger frukten. For hvem orker å spise en hel plate mørk sjokolade? Det er ganske mektig, altså. Men et stort eple, noen druer og kanskje noen biter med banan sklir ned rimelig greit.

Når innta frukt?
Vil du likevel innta frukt så er det noen ting som kan være verdt å ha i bakhodet. Og det er når det bør inntas, med tanke på hvordan det blir fordøyd.
Inntar du frukt på tom mave, vil det ta ca 40 minutter før det har gått gjennom fordøyelsessystemet.
Spiser du frukt etter et måltid, vil frukten faktisk legge seg oppå den andre maten i magesekken og begynne å fermentere da “vanlig mat” kan trenge opp til 3-4 timer før den blir fordøyd.
Derfor bør frukt spises før måltidet, eller 3-4 timer etter.

Mange liker å starte dagen med frukt. Helt ok om det gjøres på tom mage, og evt tilsetter en fettkilde så næringen blir tatt opp bedre. Jeg pleier å helle kokosolje over frukten til jentene mine når de får det. Da blir ikke blodsukkeret påvirket på samme måte og magen blir ikke sur.

Så har vi dette med å blande fett og stivelse da… ingen god kombo!
Da tenker jeg at det går fint noen ganger. Barn er annerledes enn oss voksne og kroppen tåler det bedre. Siden kokosfett er en fettkilde som raskt gjøres om til energi, og en fettkilde kroppen liker godt, føler jeg at dette faktisk er en god kombinasjon for å unngå fruktsukkeret rett inn i den lille kroppen.

Dette er et litt “vanskelig” tema å ta opp, og mange har sine egne meninger. Noen tåler frukt bedre enn andre. Noen er så fettadaptert at litt frukt i ny og ne tar ikke skade. Noen er overvektige og bør kutte ut fruktspising helt for å gå ned i vekt og andre spiser det når de får lyst på det.
Som jeg har sagt mange ganger før, finn ut hva som passer for deg!

(Bildene er funnet på nettet og er ikke mine)