hva skal jeg spise

Jeg er tilhenger av periodisk faste og kjører det i perioder jeg har faste rutiner (hvor jobb, skole, barn, aktiviteter, osv er det samme dag etter dag). Da kjenner jeg at jeg har mer overskudd, blodsukkeret er stabilt, treningsøktene er gode, humøret er bra og jeg sover godt. Og ikke minst, jeg slipper å kjenne på sultfølelsen mellom måltidene (noe jeg blir meget grinete av!).

Når jeg først inntar frokost ved ca 10.30 tiden, må jeg spise skikkelig med mat. Det må være mat som gir energi, metter lenge, smaker godt og gjør blodsukkeret så stabilt at jeg ikke trenger å spise før 4-6 timer senere (avhenger av hva jeg spiser såklart).
Før jeg inntar mat er det kaffe som går i koppen hos meg. Gjerne to kopper om jeg har god tid før jeg skal avgårde om morgenen. Jeg liker å lage bulletproof kaffe (nylaget kaffe med kokosolje som jeg kjører i blenderen 3-4 sekunder). Dette kalles også for “fettkaffe” av mange, og den gir deilig energi som vil vare noen timer. Perfekt før en treningsøkt på morgenen.
Noen mener dette forstyrrer periodisk faste, men i mitt tilfelle føler jeg ikke det. Bare det å drikke vann kan bryte en faste, så jeg tenker at man må finne ut hva som føles riktig og hva som er poenget med fasten.

Stadig blir jeg spurt HVA jeg spiser til frokost, spesielt når jeg forteller at jeg helst styrer unna brød og kjører så lavkarbo/høyfett som jeg klarer. Tja, det er jo MYE god mat man kan lage! Bare se her:

frokost

Her kommer noen tips:
Egg og bacon er jo en klassiker! Har du med en hel avokado, en dæsj rømme/majones og noen oppskåret grønnsaker vil dette holde metthetsfølelsen en del timer. Det samme gjelder med eggerøre eller omelett. Pynt tallerkenen med litt grønt og noe å dyppe i.
Pannekaker med en klatt smør, en skvis sitron og evt et dryss med bær over.
– Middagsrester, min favoritt! Varm opp i ovnen mens du dusjer, ha i en beholder som holder på varmen en stund og ta med på jobb/skole.
– Makrell i tomat med rikelig med majones og en avokado til.
– Litt av alt du har i kjøleskapet (se bildene mine, flere av tallerknene er typiske restefest).
– En tynn, tynn surdeigsskive med godt med pålegg, for eks avokado, smør, creme fraiche/majones, skinke.
– Spekemat eller røkelaks. Ha oppskåret grønnsaker ved siden av i tilegg til en dipp (enten creme fraiche, nøttesmør, majones).
– Gresk yoghurt med hjemmelaget musli.
– Chiagrøt. Bløtlegg chiafrø kvelden i forveien og tilsett masse digg. Jeg opplever at dette metter men ikke så lenge som jeg skulle ønske, så jeg trenger litt mer enn bare dette. Men prøv dere frem!
– Hjemmelaget leverpostei med kokte rødbeter til, majones og for eks sauerkraut.
– Ostetallerken om du tåler ost godt. Bruk paprika/agusrk/squash som “kjeks” og ha gode oster på.

frokost lchf

Har dere andre gode tips på mat som metter lenge, del gjerne.

Håper alle har en deilig søndag, med frokost i magen eller ei!