Frokost hjemme og 7 gode grunner til å spise avokado!

Da jeg våknet i dag kjente jeg at jeg faktisk skulle ta en treningsfri dag i dag. Bare surre hjemme i morgenkåpen til jeg måtte komme meg ut. Jeg hadde sikkert følt meg bra etter en god treningsøkt, men det er viktig å lytte til kroppen også! Og i dag hadde den lyst til å sove litt ekstra, gå i rolig tempo ut på kjøkkenet og lage frokost! Så her sitter jeg med to surdeigsskiver med avokado og creme fraiche, og en kopp lakriste. Bliss på en tirsdag!



Nå er det avokadosesong i Spania og jeg kjøper lokale og økologiske når jeg finner det. I en annen by litt unna her jeg bor vokser nemlig avokadoene på trær nedi en dal og da får de friskt vann fra fjellene. Sånt blir jeg i ekstase av. Hellig natur!
Avokadoen er en super kilde til både vit A, C og E. Den inneholder også flere B-vitaminer som folat, tiamin, pyridoksin, riboflavin og niacin. Den er en god kilde til kostfiber, magnesium og kalium. I tillegg inneholder den runde frukten lite sukker. Og min favoritt; den inneholder masse sunt fett!

Her er 7 gode grunner til å overspise på avokado:

1) Sunt fett for hjertet og kolesterolet
Avokado er mettende, men den gir deg mye sunt fett og næring tilbake for kaloriene. Ca. 90% av kaloriene i avokado kommer fra fett, der mesteparten består av sunt enumettet fett som kroppen behøver. Det halvfaste avokadofettet er gunstig i forebyggelsen av dårlig kolesterol og hjerte- og karsykdommer.

2) En kraftig antioksidant
Avokado inneholder, Vitamin C, vitamin E, og aminosyren glutation, som er supre antioksidanter. Det beskytter kroppen mot frie radikaler som kan skade arvematerialet og kroppens celler.

3) Godt for huden
Som supre antioksidanter virker vitamin C og E godt for huden. De bidrar til å holde huden frisk og ung ved å forhindre skader forårsaket av reaktive oksygenforbindelser i hudcellene. Vitamin C er også viktig for sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner.

4) Beskytter tarmen
Avokado er også en god kilde til kostfiber. Ved å spise 100 gram avokado får man i seg ca. 7 gram kostfiber. Fiber spiller en viktig rolle i å opprettholde god helse. Det metter uten å gi energi, virker gunstig på mage- og tarmfunksjon og kan hjelpe mot forstoppelse.
5) Virker blodtrykknedsenkende
Den ovale grønne frukten er en super kilde til mineralene kalium, magnesium, og kobber. Kalium virker blodtrykknedsenkende og er med på å regulere vannbalansen i kroppen.

6) Styrker nervene
Avokado inneholder fettstoffer som er viktige for stoffskiftet i nervesystemet. Dessuten er frukten svært rik på B-vitaminer som er behøves for god nervefunksjonen. Med bakgrunn i dette, kan avokado være velegnet mat for de som lider av nervøsitet, irritabilitet eller depresjon.

7) Folat for fosteret
Det vannløselige B-vitaminet folat er viktig for dannelsen av friske røde blodceller og normalt arvestoff. Et tilstrekkelig inntak av folat er viktig før og under svangerskapet fordi folat forbygger fosterskader.
Kilde: Matavisen

16 Comments

  1. Solveig Nilsen Solveig Nilsen
    January 8, 2013    

    Hei Melissa,
    Kos deg med en rolig start på dagen. Så fint og høre at ikke bare jeg har behov for slike dager innimellom. Her er det morgenbliss med kaffe og kokosolje i koppen (endelig liker jeg denne komboen) og røkt laks og bløtkokt egg på hjemmalaga knekkebrød. Mmmm… Stå på videre i det nye året! Klem fra nord

    • January 8, 2013    

      Ja, deilig med sånne morgener innimellom!
      Godt å høre du har kokos i kaffen! Ekte kjærlighet det der altså, *fnis*

      Fortsatt god brrrr-ferie oppe i nord! Tenker du gleder deg til å se solen igjen når du er tilbake!?

  2. January 8, 2013    

    Høres ut som en herlig morgen! Savner virkelig avocado som jeg ikke har kunnet spise siden jeg fikk irritabel tarm. Har bestilt meg noen gode probiotika og glutation, så krysser fingrene for at jeg kanskje kan bli litt bedre av det 🙂 Ha en deilig dag 😀

    • January 8, 2013    

      Håper det vil styrke tarmen!!!

  3. January 8, 2013    

    Jeg elsker brød, og har såå lyst å prøve meg på surdeigsbrød eller yorhurtbrød etterhvert! 😀
    Avokado er sånn passe godt, men jeg er veldig glad i det i sushi, sammen med krabbe 😀

    • January 8, 2013    

      Ja, du må prøve surdeigsbrød! Det er jo så godt! Jeg spiser mye mer brød nå enn tidligere men denne gang uten magevondt og dalende blodsukker etterpå. Yoghurtbrød har jeg aldri bakt før. Jeg har jo melkekefir i kjøleskapet men vil finne upasterisert melk før jeg setter igang. Det er IKKE lett.
      Prøv avokado med andre matvarer, så venner du deg til smaken og konsistensen. Jeg syns det er godt med røkelaks eller majones, gulost og i smoothies. Nam nam!

  4. January 8, 2013    

    Hva skulle vi gjort uten avocado?! Elsker det, og er blitt litt avhengig av sjokolademousse av avocado. Man får jo så mye energi av det, pluss at det varer så lenge! Bra det ikke bare er meg som liker å overspise seg på avocado. 🙂

    • January 8, 2013    

      Du altså, nå fristet du meg til å lage sjokolademousse. Tror jeg må ile inn på kjøkkenet og blende sammen noe godt!

  5. January 9, 2013    

    Avokado<3 Det er så godt! Jeg spiser minst en halv daglig, men gjerne en hel også hvis det passer seg slik. Jeg elsker det på toppen av rugbrød eller noen kjempegode raw knekkebrød man kan kjøpe (til en helt forferdelig pris 😉 ) på SuperNature med tomatskiver, eller en halv avokado blendet inn i grønnsakssupper. Det blir så fantastisk godt og creamy. Og som Marie sier; veldig godt å lage sjokolademousse av!
    Og så er det jo bare et kjempe pluss at det også er veldig sunt 🙂

  6. January 9, 2013    

    åå, avokado i mitt hjerte! Det er det BESTE som finnes! Kunne levd på avokoado:D Lett!

  7. Ina Ina
    January 11, 2013    

    Hvilket kokosfett anbefaler du?
    Og du, jeg får ikke g

    • January 11, 2013    

      Cocosa er jo en god olje. Og den fra Aman Prana. Ellers er jeg ikke sikker på hvilke oljer som selges i Norge.
      Om du bestiller på iHerb kan du sjekke ut Lovely Liller sin blogg, hun har ofte iHerbfavoritter der!

  8. Ina Ina
    January 11, 2013    

    Fortsetter her 😉 Får ikke sett tidligere innlegg, får kun sett første siden din og hvis jeg prøver å bla bakover kommer kun forsiden din opp..bruker mac og iphone..
    Takk for en kjempe fin bligg som du sprer godt humør, sunne verdier og matlagingstips på!

    • January 11, 2013    

      Huff, jeg vet det! Beklager, det er en feil på bloggen rett og slett som jeg har prøvd å få rettet opp. Jeg har ikke peiling så jeg har endelig funnet en ny blogghjelper som skal se på det. Du kan evt bla i arkivet eller klikke på tags i menyen til høyre.
      Takk for fine ord Ina!
      klem inn*

  9. Ina Ina
    January 11, 2013    

    Takk for svar! Vil gjerne benytte sjansen til å dele min lille historie for å vise en av de du hjelper med bloggingen: For 5 år siden gikk jeg fra å være aktiv 18t i døgnet til det helt motsatte. Jeg ble gradvis dårligere, gikk opp 20 kilo på tre måneder, sov opptil 18t og kjente ikke meg selv igjen. Legene så ingenting galt og fant ingen allergier, godt var de,t men vi ble enige om å slutte med gluten og laktose. Etter tre dager uten melk var jeg kvitt tensjonshodepinen jeg ble diagnostisert med 6 år tidligere, og uten gluten raste vekten ned igjen og livet snudde NESTEN tilbake til det gode gamle. Har fått diagnose irritabel tarm og kjenner kroppen min ganske godt nå så har det 90%, men jeg leter fortsatt etter det perfekte. Jeg vokste opp som vegetarianer, med organiske grønnsaker fra hagen, og påstå at jeg fikk i meg lite tilsetningsstoffer, men da jeg var 16 ble jeg” som alle andre”, to til tre år senere startet problemene. Tilfeldig? Neppe. Bare synd det tok litt tid før jeg så det, for jeg klarer ikke helt å vende tilbake til det gamle kostholdet. men jeg leter etter alternativer! Så en som hadde kommentert at kokosolje hjalp henne med iBS, så det er jo verdt et forsøk. Kommenter gjerne tilbake hvis du har andre tips!
    Har sett litt i arkivet, men får håpe de klarer å fikse det snart 😉
    Og forresten, jeg hadde med egen mat i ALLE barnebursdager og mamma gjorde det ikke “lett” for barnehagen, men jeg tok INGEN skade av det 🙂 kjør på! Mammaer har rett 😉
    Klem

    • January 12, 2013    

      WOW! Så utrolig gøy å høre Ina! Tusen takk for at du forteller meg dette!
      Mat er medisin, men dessverre er det mange som ikke forstår dette før det ofte er for sent 🙁

      Jeg skal maile designeren og spørre om vi kan få litt fortgang i bla-videre-i-arkivet! Takk for påminnelsen!

      Klem fra melissa

No Pings Yet

  1. La jenta spise skikkelig mat! | Melissa Spania on August 18, 2014 at 15:11

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen