Da jeg våknet i dag kjente jeg at jeg faktisk skulle ta en treningsfri dag i dag. Bare surre hjemme i morgenkåpen til jeg måtte komme meg ut. Jeg hadde sikkert følt meg bra etter en god treningsøkt, men det er viktig å lytte til kroppen også! Og i dag hadde den lyst til å sove litt ekstra, gå i rolig tempo ut på kjøkkenet og lage frokost! Så her sitter jeg med to surdeigsskiver med avokado og creme fraiche, og en kopp lakriste. Bliss på en tirsdag!



Nå er det avokadosesong i Spania og jeg kjøper lokale og økologiske når jeg finner det. I en annen by litt unna her jeg bor vokser nemlig avokadoene på trær nedi en dal og da får de friskt vann fra fjellene. Sånt blir jeg i ekstase av. Hellig natur!
Avokadoen er en super kilde til både vit A, C og E. Den inneholder også flere B-vitaminer som folat, tiamin, pyridoksin, riboflavin og niacin. Den er en god kilde til kostfiber, magnesium og kalium. I tillegg inneholder den runde frukten lite sukker. Og min favoritt; den inneholder masse sunt fett!

Her er 7 gode grunner til å overspise på avokado:

1) Sunt fett for hjertet og kolesterolet
Avokado er mettende, men den gir deg mye sunt fett og næring tilbake for kaloriene. Ca. 90% av kaloriene i avokado kommer fra fett, der mesteparten består av sunt enumettet fett som kroppen behøver. Det halvfaste avokadofettet er gunstig i forebyggelsen av dårlig kolesterol og hjerte- og karsykdommer.

2) En kraftig antioksidant
Avokado inneholder, Vitamin C, vitamin E, og aminosyren glutation, som er supre antioksidanter. Det beskytter kroppen mot frie radikaler som kan skade arvematerialet og kroppens celler.

3) Godt for huden
Som supre antioksidanter virker vitamin C og E godt for huden. De bidrar til å holde huden frisk og ung ved å forhindre skader forårsaket av reaktive oksygenforbindelser i hudcellene. Vitamin C er også viktig for sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner.

4) Beskytter tarmen
Avokado er også en god kilde til kostfiber. Ved å spise 100 gram avokado får man i seg ca. 7 gram kostfiber. Fiber spiller en viktig rolle i å opprettholde god helse. Det metter uten å gi energi, virker gunstig på mage- og tarmfunksjon og kan hjelpe mot forstoppelse.
5) Virker blodtrykknedsenkende
Den ovale grønne frukten er en super kilde til mineralene kalium, magnesium, og kobber. Kalium virker blodtrykknedsenkende og er med på å regulere vannbalansen i kroppen.

6) Styrker nervene
Avokado inneholder fettstoffer som er viktige for stoffskiftet i nervesystemet. Dessuten er frukten svært rik på B-vitaminer som er behøves for god nervefunksjonen. Med bakgrunn i dette, kan avokado være velegnet mat for de som lider av nervøsitet, irritabilitet eller depresjon.

7) Folat for fosteret
Det vannløselige B-vitaminet folat er viktig for dannelsen av friske røde blodceller og normalt arvestoff. Et tilstrekkelig inntak av folat er viktig før og under svangerskapet fordi folat forbygger fosterskader.
Kilde: Matavisen