Er du en av dem som ikke tåler kumelk men likevel elsker smaken av noe ekstra i kaffen? Da kan disse alternativene være noe for deg.

Siden 2010 har jeg vært storbruker av å ha kokosolje i svart kaffe (også kalt kokoskaffe og/eller fettkaffe). I og med at jeg “brenner best” på et lchf kosthold, føler jeg ikke sult om morgenen. Jeg vil likevel beholde blodsukkeret mitt stabilt og hodet klart, derfor er det gull for meg å innta fett i morgenkaffen for å fortsette den gode energien frem til sulten begynner å snike seg innpå.



Klassikeren er jo å tilsette fløte i kaffen. Men da mange ikke tåler meieriprodukter må disse erstattes med andre alternativer. Her kommer mine to favoritter:

Kokosmelk

Sett en boks med kokosmelk i kjøleskapet så den skiller seg. Bruk den tykke fløten som legger seg øverst og varm forsiktig. Hell i som vanlig fløte.













Mandelmelk
Fåes kjøpt på helsekost og enkelte matbutikker. Varm opp som vanlig melk og tilsett kaffen.












Du kan også blande disse to og lage en egen kaffefløte, da trenger du:
2 dl Mandelmelk
Kremen på kokosmelken (sett den kaldt så den skiller seg)
½ tskj vaniljepulver

Bland alt sammen og kok det opp under rolig visping. Ta kjelen av varmen, og sett ned på lav varme. La det stå og småputre et kvarter ca. Hell over på en glassbeholder e.l. og sett i kjøleskapet når det har kjølt seg ned.

Tips!
Om du liker litt søtt i kaffen, ha i 2 ss med kokosblomstsukker før du koker det opp. Da blir den god og søt!