Fikentid

Jeg har ennå ikke kommet over noen som ikke liker fersk fiken, og nå som sesongen er over oss her i Spania er det bare å nyte disse herligheten!
Aleksander var i hagen til pappa her om dagen for å plukke fler, og samme kveld nøt vi fiken med lun camembert og yaconsirup på. Det er en utrolig god kombinasjon! Perfekt som kveldssnacks eller til ost og kjeks!


Dessverre har fiken en del sukker i seg så det gjelder å ikke overspise om man er på lavkarbo. Men innimellom er det lov å tillate seg denne nytelsen! Fersk er bedre enn tørket, da tørket har en GI på 62 og 50% av frukten er faktisk sukker.

Jeg fant litt god info om fiken på dinside (tidligere mozon) som jeg deler her med dere:


Fiken er rik på mineraler
Barn bør spise fiken fordi den er rik på jern og kalsium, mens eldre kan bruke den for å forebygge benskjørhet, skriver Bernt Rognlien.

Fiken er en av våre eldste kulturplanter. Alle kjenner Bibelens fortelling om hvordan Adam og Eva måtte skjule sin nakenhet med et fikenblad i Edens hage. Den ovale eller pæreformede frukten kan nytes både frisk og tørket. Den er ikke veldig saftig, den har heller ikke sterk smak, men den er full av sødme og en rund harmoni som bringer tankene til middelhavets sol og varme. Den er veldig rik på jern og kalsium og gode tilskudd av begge mineralene for barn og unge i vekst og for eldre for å forebygge beinskjørhet. Fiken som medisin fremmer tarmpassasjen og motvirker forstoppelse. Hos barn med forstoppelse egner det seg ekstra godt fordi det virker mildt uten å irritere tarmen.

Fersk fiken inneholder i tillegg til mye sukker, en del fiber, men inneholder svært lite protein og fett. Frukten er en god kilde til flere B-vitaminer (B1,B5 og B6), kalium, kalsium, magnesium og jern. I tillegg er det bra med E-vitamin og K-vitamin. 100 gram fiken inneholder 4 mg jern, dvs 25% av dagsbehovet og har vært mye brukt ved jernmangel anemi – for å øke opptaket av jern fra fiken bør den spises sammen med frukter med mye C-vitamin eller sammen med appelsin juice.

Tørket eller fersk fiken er svært rikt på kalsium, tørket fiken inneholder så mye som 250 mg kalsium pr. 100gram og er en viktig kalsium kilde både for ungdom i vekst og for eldre med risiko for beinskjørhet. 3 tørkede fiken gir over 20% av den kalsium en voksen kvinne trenger daglig. I tillegg er innholdet av K-vitamin høyt noe som også er med å forebygge beinskjørhet. Kalium i fiken virker blodtrykksregulerende og vitamin-B6 senker homocystein i blodet og forebygger dermed hjertesykdom. Homocystein er en risiko faktor for hjertesykdom.

Fiken som medisin er mest brukt som et mildt men sikkert avførende middel. Fiken stimulerer peristaltikken og fremmer tarmpassasjen. Hos barn med forstoppelse egner det seg ekstra godt fordi det virker mildt uten å irritere tarmen. Fiken tas tørkede som de er , men da bør du drikke rikelig med væske ved siden av, eller de kan ligge i vann sammen med for eksempel svisker og spises om kvelden.

2 Comments

  1. September 18, 2012    

    Yum, det ser nydelig ut med litt ost og yacon ja! Jeg er veldig glad i fersk fiken selv.

  2. at at
    September 18, 2012    

    NAMNAM!!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen