fikentid

Vi begynner å nærme oss tampen av fikensesongen her i Spania, men det er likevel noen å plukke om man bare leter litt godt! Sist helg dro vi opp på samme plassen hvor vi plukker bjørnebær for å høste litt mer av både bær og fiken.
Selv om fiken er fulle av sukker, er sesongen for kort til å unngå å spise disse søte, bløte fruktene. Min favoritt er fiken med lun brie over. Eller fikensyltetøy på nystekte pannekaker. Mmmmmmm! Jeg kan vise dere senere om dere vil.

fikenHva er fiken godt for?

Fiken inneholder ficin, et proteinspaltende enzym som er bra for fordøyelsen. Fiken inneholder også A og B vitaminer samt en del kalium.
I tillegg er fiken rik på jern og kalsium.

For fordøyelsen kan fiken være en god hjelp da den fremmer tarmpassasjen og motvirker forstoppelse. Det kan være en fordel å ikke gå overspise fiken, for det kan skape en del luft i maven, noe som ikke er noe morsomt for de andre i familien, hehe.


For små barn kan det være ypperlig derimot da det virker mildt uten å irriterer tarmen. Kjøttet inni fiken er mykt og knaser litt pga de små stenene. Men smaken er søt og frisk.

Det finnes tre typer fiken – hvite, svarte og røde – og fargen varierer fra det lyseste grønne til bronseaktig brun og mørk lilla. Hele frukten er spiselig, fra det myke tynne skallet til det søte røde eller fiolette fruktkjøttet og de tallrike frøene. Fargen på skallet endrer ikke smaken. Det høye innholdet av sukker gjør fiken til verdens søteste frukt. Smaken veksler avhengig av hvor den har vokst og hvor moden den er. Kilde: Bernt Rognlien

fiken

Hvordan spiser dere fiken?