De aller fleste har nok hørt om fettkaffe nå. Det er skrevet utallige artikler og bloggposter om denne form for kaffe, og vi ser støtt og stadig hashtagene #fettkaffe #kokoskaffe #kaffemedkokos og #bulletproofcoffee på sosiale medier. Og ikke minst Helsesnappen vår, hvor vi nesten daglig viser frem hva vi har i morgenkaffen vår.
Men hva er egentlig fettkaffe? Det er simpelthen svart kaffe tilsatt en fettkilde.

Første gang jeg hadde fett i kaffen var i 2010 etter en samtale med min mentor og venn Dag Viljen Poleszynski. Jeg hadde nylig født mitt andre barn, og følte jeg trengte mer energi til både amming og trening. Tross for et lavkarbokosthold anbefalte han meg mer fett før første måltid.
Jeg begynte først med kokosolje i morgenkaffen, og etterhvert erstattet jeg det med mct-olje som er helt smakløs. Etterhvert prøvde jeg meg med smør som igjen (utrolig nok, jeg vet det høres merkelig ut) ga fyldigere smak til kaffen.

Hvorfor ha fett i kaffen?

Å innta en fettkaffe på morgenen gir meg nok energi til å gå noen timer uten mat. MCT-oljen (Medium Chain Triglycerides) er en fettkilde bestående av kun mellomlange fettsyrer fra kokosoljen. Disse fettsyrene omgjøres raskt til energi i kroppen og er perfekt til å opprettholde stabilt blodsukker, klart hode og stabil vekt.
For mange som sliter med å få i seg frokost men ønsker likevel energi, så er en fettkaffe ideell. Følger du periodisk faste kan en fettkaffe forskyve frokosten ytterligere noen timer.

Hvordan lager du fettkaffe?

Du trenger:

• Svart kaffe
• Meierismør, gjerne lettsaltet
• MCT-olje (kjøpes i de fleste helsekostbutikker)
• Kollagenpulver (kan sløyfes, jeg bruker det som tilskudd for hud, hår og negler)













Slik gjør du:

• Tilbered kaffe, helst av økologiske bønner som du maler i forkant, og så sterk du ønsker
• Bruk en litt stor beholder, for eks. et stort norgesglass (varm det litt i forkant så glasset ikke sprekker) og ha i kaffen
• Tilsett 2 ss MCT-olje, 2 ss meierismør og kollagenpulver
• Bruk en stavmikser kjør alt sammen i noen sekunder til fargen blir lysere og det danner seg litt skum på toppen



Denne type kaffen kalles også “Bulletproof coffee” og ble oppfunnet av Dave Asprey, mannen bak nettsiden Bulletproof Executive. Dave ble fasinert av fjellklatrerne i Tibet som lagde sin tradisjonelle yake-te med smør i for å opprettholde energi, vitalitet og konsentrasjon uten å måtte spise. Og dette ble starten på “bulletproof coffee”.

Nå er fettkaffe blitt så populært at folk over hele verden inntar det hver morgen. Det er godt tilpasset et paleokosthold (bruk ghee istedet for smør) og selvsagt et lavkarbokosthold.
Som dere har sett på Helsesnappen tilsetter vi fettfrelste enda mer godsaker i morgenkaffen vår. Gelatinpulver, eggeplommer, fløte og steviadråper er blant favorittene.

Er fettkaffe sunt?
Som med alle typer kosthold og matvarer er ikke fettkaffe for alle. Det finnes foreløpig ingen studie på om fettkaffe er farlig eller trygt. Jeg har selv spist et høyfettkosthold i mange år med utelukkende positive virkninger på min helse. Blodprøve viser fine verdier, ingen tegn til indre fett på organer og min metabolske alder viser 18 år (hører vi skryt? jepp, den er jeg stolt av!).
Selv om mange fortsatt frykter mettet fett, viser nyere forskning at mye sunt fett er viktig for helsen. Og når kroppen går over til et ketogent kosthold vil man oppleve for eksempel reversering av type 2 diabetes, du opprettholder din matchvekt, vektreduksjon, økt fokus, normalisering av blodtrykket, renere hud og mer energi.



Fettkaffen er kommet i mitt kosthold for å bli, det er sikkert. Har du ikke prøvd ennå, hiv deg uti det!

Les mer om Dave og Marcela sine utsagn om fettkaffe her.
Kilder: Mercola, Helsemagasinet & Dave Asprey

Her er en tidligere bloggpost om alternativer til fløte i kaffen