kakaobønner

Jeg regner med at det er fler enn meg som simpelthen elsker sjokolade. Og må ha en bit eller to (eller tre) gjerne daglig hvis mulig.
Likevel, tross myter om at sjokolade gir helsegevinster blir jeg ukentlig spurt i butikken om sjokolade virkelig er så sunt som de sier.
De fleste er redde for å gå opp i vekt, og tror sjokolade i seg selv er fullt av usunne ingredienser. Men lager du sjokoladen selv, og bruker de riktige ingrediensene mine snakker vi helsebombe for kroppen!

Under en medisinsk studie ved Johns Hopkins University måtte 139 av deltakerne eksluderes, fordi de ikke klarte å ligge unna sjokoladen. Dette ga forskerne en gyllen mulighet til å undersøke hvordan sjokolade virker på kroppen, og hvorfor sjokolade kan være sunt. Det har lenge vært kjent at moderate doser mørk sjokolade kan være med på å senke blodtrykket.

sjokolade

Studien av de 139 «sjokoholikerne» viste at sjokolade kan ha samme effekt på hjertet som Aspirin – blodet fortynnes slik at det ikke oppstår blodpropper. Da forskerne sammenlignet blodet fra sjokoholikerne med blodet fra studiedeltakere som ikke spiste sjokolade, viste det seg at blodet fra de sjokoladeglade brukte lengre tid på å klumpe seg enn blodet fra de sjokolade-frie.

Nok en gang viser det seg at moderate mengder mørk sjokolade er bra for kroppen din. Yeah!

Professor Diane Becker ved Johns Hopkins anbefaler rundt to spiseskjeer mørk sjokolade hver dag.
– […]kjemikaliet i kakaobønner har en biokjemisk effekt som ligner på effekten av Aspirin, det reduserer sjansen for at blodet klumper seg, noe som kan være dødelig dersom en propp former seg og blokkerer en blodåre, slik at man får hjerteinfarkt, sier Becker til BBC.
– Å regelmessig spise litt sjokolade eller drikke varm kakao er sannsynligvis bra for helsa, så sant folk ikke spiser for mye av det, og for mye av den typen sjokolade som inneholder mye smør og sukker, sier Becker.

Vanlige sjokolader i godteridisken i butikken inneholder relativt mye sukker, mettede vegetabilske fettsyrer og tørrmelk, og lite kakaomasse. Dette er ikke bra for verken vekten eller tennene. Mørk sjokolade inneholder imidlertid mer kakao og mindre sukker. Det har vist seg at kakaobønnene i tillegg inneholder såkalte flavonoider, som er antioksidanter på linje med dem man finner i rødvin. Disse stoffene påvirker LDL (det dårlige kolesterolet) i blodet og hindrer dannelsen av åreforkalkning i arteriene (blodårene). Av denne grunn har fettet i (mørk) sjokolade en nærmest nøytral effekt på blodets kolesterolnivå. Noen studier har vist at HDL (det gode kolesterolet) faktisk kan stige med opptil 10 prosent på grunn av stoffene i sjokolade. Dessuten har man påvist opptil 400 andre substanser i sjokolade, blant annet serotonin og endorfiner, og man tror at flere av disse substansene har en reell oppkvikkende og positiv effekt på kroppen generelt og den mentale tilstanden spesielt. Andre stoffer kan ha spesifikke oppgaver som styrker immunforsvaret. Kilde

Se på denne videoen om hvordan kakaobønnen blir presset:


Jeg har merket en forskjell på de jeg jobber med de gangene jeg har laget rå sjokoladekake som jeg har tatt med på jobb. Utover ettermiddagen, etter at alle har gått og småspist på rå sjokolade, har humøret, ikke overraskende, bedret seg. Endorfinene har gjort sitt og det er god stemning. Herlig!

I dag har Lavkarboklubben publisert en artikkel jeg har skrevet om sjokolade, sammen med en oppskrift på hjemmelaget sjokolade. Man må være medlem for å lese den, men jeg poster den muligens neste uke. Veldig gøy å dele sjokoladeglede med lavkarbofolket!
lavkarboklubbenlavkarboklubben



Så da håper jeg alle sitter med en sjokoladebit i munn og en i hånden og nyter sjokoladen, akkurat slik det skal gjøres!

Mjuugly har virkelig slått på stortromma og skrevet et godt innlegg om hvordan man lager råsjokolade selv. Anbefales å lese! Klikk her.