Er sjokolade sunt?


kakaobønner

Jeg regner med at det er fler enn meg som simpelthen elsker sjokolade. Og må ha en bit eller to (eller tre) gjerne daglig hvis mulig.
Likevel, tross myter om at sjokolade gir helsegevinster blir jeg ukentlig spurt i butikken om sjokolade virkelig er så sunt som de sier.
De fleste er redde for å gå opp i vekt, og tror sjokolade i seg selv er fullt av usunne ingredienser. Men lager du sjokoladen selv, og bruker de riktige ingrediensene mine snakker vi helsebombe for kroppen!

Under en medisinsk studie ved Johns Hopkins University måtte 139 av deltakerne eksluderes, fordi de ikke klarte å ligge unna sjokoladen. Dette ga forskerne en gyllen mulighet til å undersøke hvordan sjokolade virker på kroppen, og hvorfor sjokolade kan være sunt. Det har lenge vært kjent at moderate doser mørk sjokolade kan være med på å senke blodtrykket.

sjokolade

Studien av de 139 «sjokoholikerne» viste at sjokolade kan ha samme effekt på hjertet som Aspirin – blodet fortynnes slik at det ikke oppstår blodpropper. Da forskerne sammenlignet blodet fra sjokoholikerne med blodet fra studiedeltakere som ikke spiste sjokolade, viste det seg at blodet fra de sjokoladeglade brukte lengre tid på å klumpe seg enn blodet fra de sjokolade-frie.

Nok en gang viser det seg at moderate mengder mørk sjokolade er bra for kroppen din. Yeah!

Professor Diane Becker ved Johns Hopkins anbefaler rundt to spiseskjeer mørk sjokolade hver dag.
– […]kjemikaliet i kakaobønner har en biokjemisk effekt som ligner på effekten av Aspirin, det reduserer sjansen for at blodet klumper seg, noe som kan være dødelig dersom en propp former seg og blokkerer en blodåre, slik at man får hjerteinfarkt, sier Becker til BBC.
– Å regelmessig spise litt sjokolade eller drikke varm kakao er sannsynligvis bra for helsa, så sant folk ikke spiser for mye av det, og for mye av den typen sjokolade som inneholder mye smør og sukker, sier Becker.

Vanlige sjokolader i godteridisken i butikken inneholder relativt mye sukker, mettede vegetabilske fettsyrer og tørrmelk, og lite kakaomasse. Dette er ikke bra for verken vekten eller tennene. Mørk sjokolade inneholder imidlertid mer kakao og mindre sukker. Det har vist seg at kakaobønnene i tillegg inneholder såkalte flavonoider, som er antioksidanter på linje med dem man finner i rødvin. Disse stoffene påvirker LDL (det dårlige kolesterolet) i blodet og hindrer dannelsen av åreforkalkning i arteriene (blodårene). Av denne grunn har fettet i (mørk) sjokolade en nærmest nøytral effekt på blodets kolesterolnivå. Noen studier har vist at HDL (det gode kolesterolet) faktisk kan stige med opptil 10 prosent på grunn av stoffene i sjokolade. Dessuten har man påvist opptil 400 andre substanser i sjokolade, blant annet serotonin og endorfiner, og man tror at flere av disse substansene har en reell oppkvikkende og positiv effekt på kroppen generelt og den mentale tilstanden spesielt. Andre stoffer kan ha spesifikke oppgaver som styrker immunforsvaret. Kilde

Se på denne videoen om hvordan kakaobønnen blir presset:


Jeg har merket en forskjell på de jeg jobber med de gangene jeg har laget rå sjokoladekake som jeg har tatt med på jobb. Utover ettermiddagen, etter at alle har gått og småspist på rå sjokolade, har humøret, ikke overraskende, bedret seg. Endorfinene har gjort sitt og det er god stemning. Herlig!

I dag har Lavkarboklubben publisert en artikkel jeg har skrevet om sjokolade, sammen med en oppskrift på hjemmelaget sjokolade. Man må være medlem for å lese den, men jeg poster den muligens neste uke. Veldig gøy å dele sjokoladeglede med lavkarbofolket!
lavkarboklubbenlavkarboklubben



Så da håper jeg alle sitter med en sjokoladebit i munn og en i hånden og nyter sjokoladen, akkurat slik det skal gjøres!

Mjuugly har virkelig slått på stortromma og skrevet et godt innlegg om hvordan man lager råsjokolade selv. Anbefales å lese! Klikk her.

17 Comments

  1. February 26, 2013    

    Sjokolade er godt, men de jeg lager selv kan dessverre ikke sammenliknes med noen av de jeg har kjøpt i butikken :/
    Lurer litt på hvordan det er ift. antinæringsstoffer i kakaoen, vet du noe om dette?

  2. Ida Ida
    February 26, 2013    

    Mye antinæringsstoffer, da, så kanskje ikke så lurt å drikke sjokoladesmoothie til frokost og spise avokadopudding med råkakao til lunsj (som en del ser ut til å tro er veldig næringsrikt)… Men dessert? I’m in! Er ikke dessverre ikke noe flink til å lage rå sjokolade, men finner mye godt på iherb 😀

    • February 27, 2013    

      Nei, man trenger ikke overdrive det heller, men noen biter råsjokolade daglig er ikke til å unngå hos meg 🙂

  3. February 27, 2013    

    Jeg er overbevist om at rå sjokolade (eller mørk økologisk for den saks skyld) er sunt og bra! iallefall for meg! Fordi jeg har merket så mye bra av å spise det selv!

    For det første har jeg aldri aldri aldri lyst på annen dårligere sjokolade eller andre godterier, eller sukker generelt. Jeg tror mye av det ligger i at jeg nyter en eller flere biter rå sjokolade hver dag og dekker lett det behovet der. Synes det er litt trist når jeg ser venner/familie må “sprekke” og gjerne ha dårlig samvittighet når sjokoladesuget kicker inn. De kunne jo bare gått over til rå sjokolade eller en bra mørk en!! Synes også det er litt ille når jeg ser de som heller kjøper seg en energibar/proteinbar av dårlig kvalitet med mye kunstige ingredienser for å liksom tilfredsstille behovet på en “sunn” måte (ser myyye av dette på SATS). Ta deg heller en bit god mørk sjokolade tenker jeg da 🙂

    Dessuten er det å sette seg ned med en bit sjokolade og en kopp te skikkelig avstressende for meg. Nesten som yoga. Etter en slik liten stund føler jeg meg avslappet, glad og tilfredsstilt. Og blodsukkeret faller ikke like etterpå og gjør meg sur og grinete, som av sukkerholdige ting.

    Og til slutt tror jeg det inneholdet mye bra (som magnesium) som jeg ikke vil gå glipp av 🙂

    <3 sjokolade

    • February 27, 2013    

      Enig, enig og enig 🙂

      <3

  4. February 27, 2013    

    Jeg bruker endel kakao og noe kakaosmør – lager en sjelden gang sjokolade også – uten raffinert sukker selvfølgelig – nydelig

  5. Siv Siv
    February 27, 2013    

    Håper du poster den neste uke:-)
    Ha en fin dag:-)
    Siv

    • February 27, 2013    

      Ja, skal spørre om jeg får lov 🙂

  6. Renate Renate
    February 27, 2013    

    Nå har jeg nettopp spist surdeigsvafler til frokost, Melissa! Det var skikkelig godt!! Men fy søren så mektig. Angrer nesten på at jeg spiste to (men bare nesten). Jeg fikk sønnen min til å spise en også og den første kommentaren: “De var litt sur” – he he! Fikk på litt rømme og bringebær og vips så slukte han det! Takk for oppskrift!:)

    • February 27, 2013    

      Ja, jeg klarer vel ikke mer enn et par selv og er stupmett i mange timer etterpå!
      Du kan jo evt søte opp røren litt om de er syrlige for gutten din? Ellers venner han seg sikkert til det.

      Tommel opp!

  7. Maia Maia
    February 27, 2013    

    Når jeg er ferdig med paleo-challengen min skal jeg se om jeg ikke får laget meg en runde med sjokolade! Det ser veldig godt ut!
    Problemet mitt er at hvis jeg har sjokolade i hus, så går fort alt ned i sluket på en gang. Jeg har vanskelig for å beherske meg, hehe!
    Så kanskje det er best å lage til en spesiell anledning. Eller la de neste 30 dagene bli en øvelse i selvbeherskelse.

    Takk for at du har den fine bloggen din Melissa, du inspirerer og informerer! 🙂

    • February 27, 2013    

      Når du lager den selv blir den så god og mektig at du ikke orker å spise så mye. Trust me!

      Takk for koselige ord Maia!
      klem til deg 🙂

  8. February 27, 2013    

    Livet uten sjokolade ville vært usunt for meg! Helst rå og hjemmelaget. Men alt med måte 😉

  9. Renate Renate
    February 27, 2013    

    Ja, litt mer søtning i morgen så tenker jeg det blir tommel opp fra gutten! Jeg er hvertfall frelst!:) Har savnet ordentlig “brød” konsistens og er så glad for surdeig! I dag har jeg hatt en bakedag og har lagd karameller, proteinbarene dine og “hvit” sjokolade oppskriften din! Er litt dårlig, har spist for mye i dag!! Men proteinbarene var skikkelig god, men sjokoladen fikk jeg ikke helt til. Smaken var ikke noe særlig, så den gikk i søpla og så får jeg prøve på nytt. Gøy er det hvertfall!:)

    • February 27, 2013    

      Nei nei, ikke kaste noe! Du kan fryse det ned og bruke det stykkvis neste gang du lager noe så slipper du å sløse med gode varer 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen