Er fettkaffe bare en trend?



”Fettkaffe” kom på banen for noen år siden da det ble populært å ha en skje kokosolje i svart kaffe. Ifølge lchf entusiaister (inkludert meg selv) mente vi at det ville holde blodsukkeret mer stabilt, utsette sultfølelsen, gi vektnedgang og ikke minst være energigivende. Ikke lenge etter begynte nordmenn å tilføre kaffen ytterligere i form av smør og kollagenpulver. Vi snakker om en latte-lignende kaffe opp mot nærmere nesten 500 kalorier for dem som er opptatt av det.
Antageligvis kommer idéen fra Dave Asprey som fant opp ”bulletproof coffee” som nettopp bestod av svart kaffe, kokosolje, kollagenpulver og smør fra gressfóret kuer. Denne lille vidunderkaffen skulle ikke bare smake godt men den kunne ”biohacke” kroppen.

Fettkaffe ble raskt populært nettopp fordi den kunne utsette sultfølelsen slik at kroppen måtte ty til å bruke fett som energikilde fremfor karbohydrater.
Siden fettforbrenningen er på sitt høyeste om natten vil denne vedvare utover morgentimene inntil du inntar ditt første måltid. Om du drikker en fettkaffe som inneholder samme type fett som du forbrenner om natten vil kroppen fortsette å forbrenne det overflødige fettet.

Det har vært delte meninger om man faster eller ikke ved å innta fettkaffe om morgenen. Noen mener at det går under faste siden man ikke spiser et måltid (tygger og svelger mat), mens andre mener at fasting gjelder å ikke innta noenting annet enn vann.
Uansett hvordan vi vender på det, fett gjør at leveren må jobbe, og kaloriene som går inn må fordøyes. Med andre ord, det blir som et måltid.

Det er viktig å forstå at en fettkaffe ikke skal erstatte et måltid. Det er ikke å anbefale å hoppe over frokosten og heller drikke en fettkaffe. Men om du velger å starte dagen med en fettkaffe vil du antageligvis ikke kjenne på sulten på flere timer og du utsetter likevel ditt første måltid.
Tilfører du kaffen både kollagen og smør fra gressfórede kyr vil du få i deg næring samtidig som du “faster”. Smør inneholder nemlig fettløselige vitaminer som A, K2, CLA og butyrat.
For noen er det en fordel og ikke minst enkelt å innta en fettkaffe på morgenen for så å spise et næringsrikt måltid noen timer senere. Og en ting er sikkert; fettkaffe er ikke for alle.
Ulempen med å drikke fettkaffe er at om du er ketoadaptert fra før, vil du muligens ikke kjenne sultfølelse på mange timer. Da går du rett og slett glipp av et måltid.

Jeg har selv god erfaring med å innta fettkaffe og er godt fettadoptert etter flere år med å innta opp mot 75% mettet fett av mitt totalte matinntak. Jeg er en av dem som går imot Helsedirektoratet, men for min kropp passer ikke de rådene vi blir anbefalt. Jeg har det mye bedre med mye fett i kostholdet og lite karbohydrat. Og for dere som lurer tar jeg blodprøver hvert år av ren nysgjerrighet som viser at jeg er frisk som en fisk.



Les mer om fettkaffe her og sjekk ut videoen av hvordan jeg lager min fettkaffe.

Kilde

3 Comments

  1. G G
    June 10, 2018    

    Hei Melissa!
    Jeg har begynt å med fettkaffe på morgenen og digger å utsette frokosten til lunsj på jobb 🙂
    Holder på å legge om kosten og lurer på om du har tips til mat til lange og krevende dagsturer (Telemark/langrenn/toppturer på beina)..: har opplevd litt for mange ganger på et «vanlig» karbohydratrikt kosthold å brenne meg tom, spesielt på Telemark da utstyret er så tungt jeg ikke klarer å gå med lav nok puls… tror du at det vil være en god løsning for meg å gå over på mer lavkarbo? Har i tillegg cøliaki…

    Takk for fin og informativ blogg, koser meg virkelig med den!!
    God sommer, hilsen Gunnhild

  2. Kine Kine
    September 8, 2018    

    Hei Melissa. Jeg i alle år hatt gelatin i fettkaffen om morgenen. Etterhvert byttet jeg til MyoCollagen. Fikk etterhvert plager med halsen, som en slags konstant halsbetennelse. Jeg har sluttet og begynt igjen, så jeg vet at det er pulveret. Har du hørt om dette? Jeg minnes Dag V. P. en gang nevnte noe om lavt jern og kollagen. Naturlig nok lite treff på bivirkninger og kollagen når man søker. Magen min vil gjerne ha kollagenpulver, så jeg skulle ønske jeg finner et svar. Til da får jeg gå rundt med gravidmage isteden

    • Melissa Spania Melissa Spania
      September 12, 2018    

      Hei!

      Jeg har ingen erfaring med MyoCollagen så kan ikke uttale meg om det. Men det virker som du reagerer på det ja siden plagene ga seg da du kuttet det ut. Kan du ikke prøve et annet kollagenpulver? Vet Naturlig Liv har et og Naturkilden. Kanskje fiskekollagen kan være et alternativ?

      m*

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen