Hønseegget er et lite underverk av konsentrert næring, godt innpakket. Det inneholder nemlig så å si alt vi mennesker trenger. Proteinet består av aminosyrer som både i sammensetning og kvalitet er så bra at de kan utnyttes av kroppen nesten 100%.
Det meste av proteinet finnes i hviten. Plommen er full av sunne fettsyrer. Derfor bør man alltid la denne være rå. Hardkokt egg er IKKE spesielt sunt.

Egg inneholder også vitaminer, bl.a. A, D, E, K og B, samt viktige mineraler:
Vitamin A er bra for syn, vekst og kroppens forsvar mot infeksjoner og sykdommer.
Vitamin D og kalsium bygger opp skjelettet og tennene.
Vitamin E er en viktig antioksidant.
Vitamin K får blodet til å koagulere.
Vitamin B2, som også kalles riboflavin, er bra for huden og stimulerer kroppens eget immunforsvar.

Egg inneholder også jern, selen, jod, kobber, mangan og sink.

Det eneste vitaminet som egg IKKE har, er vitamin C, så det er lurt å ta dette utenom siden kroppen ikke klarer å produsere dette selv.

Også håper jeg selvsagt at det er ØKOLOGISKE egg som havner i handlekurven. Frittgående er IKKE det samme som økologiske.

Og dere husker vel Koht som lagde noen morsomme scener om akkurat dette temaet. Bare se her og her (min favoritt).

Om noen vil lese litt mer om høns i bur så se her.

Her er min yngste som elsker egg!
Kilde i dag er fra Eggkokebok forresten.