Jeg syns nesten det er litt trist at egg er noe vi skal forbinde med påskekos. At i påsken skal vi lage omeletter og eggerøre, spise bløtkokt og bake med massevis av egg.
Hva med å spise egg året rundt? Egg er jo faktisk supermat!

Hønseegget er et lite underverk av konsentrert næring, godt innpakket. Det inneholder nemlig så å si alt vi mennesker trenger. Proteinet består av aminosyrer som både i sammensetning og kvalitet er så bra at de kan utnyttes av kroppen nesten 100%.

Det meste av proteinet finnes i hviten. Eggehvite gir perfekt med protein. Plommen derimot er full av sunne fettsyrer og høvding over alle næringsstoffer. Spesielt kolin, som er avgjørende for utviklingen av hjernen. Derfor blir ammende mødre anbefalt å spise mye egg den første ammetiden.
I Asia spiser ammende mødre opptil 10 egg om dagen den første ammemåneden. Det sier litt om det lille egget! For en superbombe!

Egg inneholder også vitaminer, bl.a. A, D, E, K og B, samt viktige mineraler:

Vitamin A er bra for syn, vekst og kroppens forsvar mot infeksjoner og sykdommer.

Vitamin E er en viktig antioksidant.

Vitamin K får blodet til å koagulere.

Vitamin B2, (også kalt) riboflavin, er bra for huden og stimulerer kroppens eget immunforsvar.
Et ekstra pluss skal egget ha for D-vitaminer, som sjelden forekommer naturlig i matvarer. Vitamin D og kalsium bygger opp skjelettet og tennene.


Hva inneholder egget?
Egg inneholder også jern, selen, jod, kobber, mangan og sink.
Det eneste vitaminet som egg IKKE har, er vitamin C, så det er lurt å ta dette utenom siden kroppen ikke klarer å produsere dette selv.
Også håper jeg selvsagt at det er ØKOLOGISKE egg som havner i handlekurven. Frittgående er IKKE det samme som økologiske.
Nivåene av vitaminer og mineraler vil være høyere hvis eggene kommer fra høner som er frittgående og får beite i sollys. Da blir eggene verdt gull!





Egg er generelt en god og sunn matvarer som de aller fleste liker. Dessverre blir mange skremt av det høye kolestrolinnholdet i egg, men denne myten er heldigvis iferd med å bli avlivet. Det er kommet nye studier som viser at egg bedrer både diabetes og hjertesykdom.
Kolesterol er en av de aller viktigste substansene i kroppen. Og det finnes ingen bevis på at kolesterol og animalsk fett i kosten øker risikoen for arteriosklerose eller hjerteinfarkt. Likevel er det ikke bra med for høyt nivå i blodet. Men dette skyldes andre livsstilsfaktorer.



Hva som er så utrolig kjekt med egget er at vi kan bruke egg på alle mulige måter. Kokt, stekt, eggedosis, i bakverk, pannekaker, omelett, pai, pizzabunn osv osv osv. Listen er lang.
Eggeplommen spesielt er gull verdt, men den må, som sagt, være rå.

Egg inneholder også en veldig potent antioksidant lutein, som kan beskytte mot flere inflammatoriske prosesser.

Kan man gi babyer egg?
Ja, det kan man, men det er best å vente med å gi dem eggehviten før de har fylt et år. Grunnen til dette er fordi eggehviten er den delen som er mest vanskelig å fordøye, og som oftest forårsaker allergiske reasksjoner.
Eggeplommen derimot absorberer raskt, den er lett å fordøye og en super kilde til det barnet trenger fra tidlig av.
Jeg ga rå eggeplomme til begge mine barn da jeg begynte med fast føde. Om å gjøre å berike maten så mye som mulig!
Kilde: Nourishing Traditions

Så fyll handlekurven med økologiske egg, og kos deg med eggene!