Dagen derpå – tips for å gjøre dagen bedre!




Nå som julebordsesongen nærmer seg tenkte jeg at jeg skulle dele noen tips for å gjøre dagen derpå litt lettere å bære. Det er jo ikke til å stikke under en stol at kroppen lider etter et større inntak av alkohol og tung mat.

Det har vært flere som har spurt meg akkurat om dette. Det beste rådet er jo selvsagt å stoppe i tide, men har man det moro, hender det ofte at det blir et glass eller to for mye. Nå er det jo snart jul og mange koselige festligheter skal nytes!
Jeg anbefaler dessuten alle å holde seg unna drinker med sukker i. Hold dere heller til rene og naturlige alkoholenheter.

Hva skjer med kroppen når du drikker alkohol?
Fordi alkohol er vanndrivende, mister du mange vitaminer og næringsstoffer i løpet av en kveld. De viktigste er vitamin C og B. Mye omtalt er B12 som utfører viktige roller hjernen og nervesystemet ellers. Alkohol hemmer også opptaket av B-vitamin, og mangel er den største årsaken til hodepine og “urolig” kropp. Vitamin B6 viste seg i en studie ved å redusere bakrussymptomer med 50%. Halvparten av festdeltagerne fikk utdelt 400 mg B6 tre ganger i løpet av kvelden, mens resten fikk jukse-piller. Gruppen som fikk B-vitamin hadde langt svakere bakrus enn placebo-gruppen. Så godt tips: fyll på med B-vitamin, under og etter festen.

Siden alkohol dehydrer kroppen er det viktig å hyppig fylle på med vann.
melissavann

Det kan være lurt å først spise litt fettrik mat så blir ikke alkoholen tatt opp så lett. Å drikke alkohol på tom mage er ikke anbefalt da leveren må jobbe iherdig med å fordøye alkoholen alene. Og for de som vil ned i vekt betyr dette at kroppen forbrenner heller alkoholen enn fettet. Vet du at det blir mange fuktige kvelder fremover så kan det være en idé å styrke leveren med mariatistel i en periode.

Hva bør du gjøre før du legger deg?
– Drikk et stort glass temperert vann og ta med et fullt glass på soverommet i tilfelle du våkner “uttørret” midt på natten.
– Sørg for at soveromsvinduet står åpent så du får frisk luft ned i lungene.
– Ta dobbel dose med et B-kompleks før du legger deg.
– C-vitaminer øker nedbrytingen av alkohol i leveren, så hiv nedpå med dette også. Jeg pleier å ta 2-3 gram, minimum. Jeg leste et sted at det kan være lurt å ta det i form av brusetabletter som visstnok skal gi en kickstart av nedbrytingen av alkoholen.
– Når man taper mye væske på en slik måte, reduserer man også elektrolyttnivået i kroppen og muskelstivhet og kramper er ikke uvanlig. Tar du et magnsiumtilskudd vil det kunne hjelpe. Jeg tar som regel rundt 600 mg.

Dagen derpå:
Bakrus er den kjemiske reaksjonen på at alkoholen forbrennes i kroppen, og det oppstår abstinens. Symptomene begynner når alkoholkonsentrasjonen i blodet synker ned mot null, og kommer ofte i en herlig forundringspakke bestående av tørste, døsighet, angst, høy puls, kvalme, diaré, hodepine og svimmelhet.
Hvorfor utsetter vi oss egentlig for dette? Ikke lett å si, men på en annen side fører det til mange gode julebordhistorier!

Her kommer noen gode råd når det er på sitt verste:
• Drikk et glass med ferskpresset sitron og/eller en hvetegresshot med det samme du våkner. Det gjelder å få kroppen i balanse igjen og disse virker basisk på en allerede sur kropp. Og fokusér på de deilige lykkeendorfinene du skaper når kroppen er i bevegelse. Yoga er også en super måte å bevege seg på. Gjør det du trives best med, så lenge det er en form for bevegelse.
• Mitt råd er å komme seg opp og starte dagen. Ligger du og drar deg og sovner igjen vil sikkert formen bli enda verre når du våkner igjen. Ut på tur!
• Mange blir i bedre form etter en treningsøkt selv om det kanskje er det siste du føler for. Trening stimulerer lymfesystemet til å kvitte seg med avfallsstoffer.
• Ta deg en god og varm dusj eller bad og ta på behagelige myke klær.
• Aleksander sverger til å bade i havet eller svømmebasseng. Han mener kroppen suger til seg alt tapt væske og salter og at det kurere fyllesyke på 1-2-3. Noen dokumentasjon på det har han midlertid ikke. Men jeg er enig; å flyte i vannet gjør underverker for kroppen!
• Er du skikkelig kvalm kan du prøve ingefær te.
• Spis litt, så magen har noe å jobbe med. Jeg foretrekker noe fett og salt. Og nei, jeg snakker ikke chips, burger eller pizza, men heller egg og bacon, omelett eller middagsrester. Husk at her er litt bedre enn mye.
paleo

Og helt til slutt:
Drikk med måte, det er ufint med fulle mennsker! Og husk å bytte ut det siste glasset med et vannglass!
Vi sees ute i frisk luft en søndagsformiddag, ikke sant?

Har du noen gode tips som jeg ikke har nevnt kom gjerne med de i kommentarfeltet.

18 Comments

  1. Trude Trude
    November 12, 2012    

    Fantastisk! Så kjekt at dette kom nå! Mange mange gode råd her som jeg skal følge opp. Takk 🙂
    Hilsen Trude

    • November 12, 2012    

      Bare hyggelig Trude!

  2. Mari Marie Mari Marie
    November 12, 2012    

    God morgen til deg!

    Så uberkomisk at du skriver om dette nå, for jeg skal bort i helgen på bursdag. Skal kjøpe b-vitaminer med det samme. Takk for tipset.

    HA EN FIN DAG!
    mari marie

  3. November 12, 2012    

    Synes dette var veldig bra tips!!
    Jeg har nesten blitt avholds det siste året. Har aldri vært den som drikker mest tidligere heller, men nå er det oftere og oftere jeg dropper å drikke (selv om jeg er ute eller i selskap osv..). Jeg tar gjerne et glass vin eller to av og til, men det skjer kanksje 1-2 ganger i måneden, så det er ikke så ofte 🙂

    • November 12, 2012    

      Takk Ragnhild!
      Jeg skal innrømme at det blir mindre og mindre på meg også. Jeg har jo to små barn som ikke tar hensyn til om det er søndag morgen og jeg har vært sent ute kvelden før. Så jeg må opp før klokken viser 06 uansett hvilken dag det er!
      Så jeg nyter et glass cava eller hvitvin når jeg kan men passer på å stoppe i tide (prøver i allefall, haha) så jeg kan nyte dagen derpå 🙂

  4. November 13, 2012    

    Så flotte tips. Jeg er også veldig glad i bitterstern fra helsekosten.

  5. November 13, 2012    

    Bitterstern er også veldig bra ja! Og for kvalmen er det fint å ta Aciglumin. Funker som bare det!

  6. November 13, 2012    

    Er alt for dårlig til å legge igjen kommentarer til deg, men jeg blir like glad hver gang jeg ser du har nytt innlegg på bloggen din 🙂
    Få ting gir en så frisk følelse som å være på løpetur en søndagsmorgen/formiddag, og se hvor nedbrutte enkelte er. At de ikke lærer, haha 😛 Går fint an å nyte alkohol uten å bli helt stupfull!

    • November 13, 2012    

      Hei på deg Kamilla K! Veldig koselig at du endelig legger igjen spor 🙂
      Og ja, en løpetur er ikke å forakte. Dog, med kanskje et aquevitglass for mye innabords blir det nok ikke noe løping på meg dagen derpå. Men en liten styrkeøkt, kanskje?
      Fin fin tirsdag!

  7. Jostein Jostein
    November 14, 2012    

    Kult innlegg. Vitaminer skal kjøpes inn i dag. Fest i helgen!

    • November 14, 2012    

      Så bra Jostein. Ha en god fest! Og husk å drikke vann!

  8. Ada Ada
    November 19, 2012    

    Hvorfor er du opphengt i “LITT” mat? Hva slags funksjon har lite eller mye mat, holdt jeg på å si? 🙂

    • November 19, 2012    

      For mange har en tendens til å overspise veldig dagen derpå. Hive nedpå burger og chips. Bedre med litt mindre.

  9. December 15, 2013    

    Dette var et veldig bra innlegg Melissa! Skal skrive ned disse tipsene og prøve de neste gang (rakk ikke i dag…). Slenger meg på den med å bade i havet (basseng er ikke det samme). Kanskje det rett og slett er kroppen som skriker etter salter?

    • December 15, 2013    

      Ja, mulig. Kanskje litt vanskelig for de i Norge men oss i utlandet kan jo driste oss uti!

  10. Ingerlise Ingerlise
    December 15, 2013    

    Så kjempebra Melissa :)) !!
    En nødvendinghet her er, med en gang jeg kommer hjem, å drikke et glass kefir med masse GELATIN og å spise noe salt(gjerne ost med salt/eller kokt egg som jeg alltid har lyst på da:), før jeg stuper i seng. Da vokner jeg frisk og forholdsvis rask morgenen etter samme hva.

    • December 15, 2013    

      Du, DEN likte jeg! Godt tips! Takk!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen