Nå som julebordsesongen nærmer seg tenkte jeg at jeg skulle dele noen tips for å gjøre dagen derpå litt lettere å bære. Det er jo ikke til å stikke under stol at kroppen lider neste morgen etter et større inntak av alkohol og tung mat og gjerne mindre søvn enn vanlig.

Det har vært flere som har spurt meg akkurat om dette. Det beste rådet er jo selvsagt å stoppe i tide, men har man det moro, hender det ofte at det blir et glass eller to for mye. Nå er det snart jul og mange koselige festligheter skal nytes!
Jeg anbefaler dessuten alle å holde seg unna drinker med sukker i. Hold dere heller til rene og naturlige alkoholenheter.

Hva skjer med kroppen når du drikker alkohol?
Fordi alkohol er vanndrivende, mister du mange vitaminer og næringsstoffer i løpet av en kveld. De viktigste er vitamin C og B. Mye omtalt er B12 som utfører viktige roller hjernen og nervesystemet ellers. Alkohol hemmer også opptaket av B-vitamin, og mangel er den største årsaken til hodepine og “urolig” kropp. Vitamin B6 viste seg i en studie ved å redusere bakrussymptomer med 50%. Halvparten av festdeltagerne fikk utdelt 400 mg B6 tre ganger i løpet av kvelden, mens resten fikk jukse-piller. Gruppen som fikk B-vitamin hadde langt svakere bakrus enn placebo-gruppen. Så godt tips: fyll på med B-vitamin, under og etter festen.

Siden alkohol dehydrer kroppen er det viktig å hyppig fylle på med vann.
melissavann

Det kan være lurt å først spise litt fettrik mat på forhånd så blir ikke alkoholen tatt opp så raskt. Å drikke alkohol på tom mage er ikke anbefalt da leveren må jobbe iherdig med å fordøye alkoholen alene. Og for de som vil ned i vekt betyr dette at kroppen forbrenner heller alkoholen enn fettet. 
Vet du at det blir mange fuktige kvelder fremover så kan det være en idé å styrke leveren med mariatistel i forkant så du har litt å gå på. Og det kan også være lurt å ha med magesyretabletter og/eller bitre urter som kan være med å stimulere fordøyelsen.

Hva bør du gjøre før du legger deg?
– Drikk et stort glass temperert vann og ta med et fullt glass på soverommet i tilfelle du våkner “uttørret” midt på natten.
– Sørg for at soveromsvinduet står åpent så du får frisk luft ned i lungene.
– Ta dobbel dose med et B-kompleks før du legger deg.
– C-vitaminer øker nedbrytingen av alkohol i leveren, så hiv nedpå med dette også. Jeg pleier å ta 2-3 gram, minimum. Jeg leste et sted at det kan være lurt å ta det i form av brusetabletter som visstnok skal gi en kickstart av nedbrytingen av alkoholen.
– Når man taper mye væske på en slik måte, reduserer man også elektrolyttnivået i kroppen og muskelstivhet og kramper er ikke uvanlig. Tar du et magnsiumtilskudd vil det kunne hjelpe. Jeg tar som regel rundt 600 mg.

Dagen derpå:
Bakrus er den kjemiske reaksjonen på at alkoholen forbrennes i kroppen, og det oppstår abstinens. Symptomene begynner når alkoholkonsentrasjonen i blodet synker ned mot null, og kommer ofte i en herlig forundringspakke bestående av tørste, døsighet, angst, høy puls, kvalme, diaré, hodepine og svimmelhet.
Hvorfor utsetter vi oss egentlig for dette? Ikke lett å si, men på en annen side fører det til mange gode julebordhistorier!

Her kommer noen gode råd når det er på sitt verste:
• Drikk et glass med ferskpresset sitron og/eller en hvetegresshot med det samme du våkner. Det gjelder å få kroppen i balanse igjen og disse virker basisk på en allerede sur kropp. Og fokusér på de deilige lykkeendorfinene du skaper når kroppen er i bevegelse. Yoga er også en super måte å bevege seg på. Gjør det du trives best med, så lenge det er en form for bevegelse.
• Mitt råd er å komme seg opp og starte dagen. Ligger du og drar deg og sovner igjen vil sikkert formen bli enda verre når du våkner igjen. Ut på tur!
• Mange blir i bedre form etter en treningsøkt selv om det kanskje er det siste du føler for. Trening stimulerer lymfesystemet til å kvitte seg med avfallsstoffer.
• Ta deg en god og varm dusj eller bad og ta på behagelige myke klær.
• Enkelte sverger til å bade i havet eller svømmebasseng. Flere mener kroppen suger til seg alt tapt væske og salter og at det kurere fyllesyke på 1-2-3. Noen dokumentasjon på det har jeg midlertid ikke. Men jeg er enig; å flyte i vannet gjør underverker for kroppen!
• Er du skikkelig kvalm kan du prøve ingefær te.
• Spis litt, så magen har noe å jobbe med. Jeg foretrekker noe fett og salt. Og nei, jeg snakker ikke chips, burger eller pizza, men heller egg og bacon, omelett eller middagsrester. Husk at her er litt bedre enn mye.
paleo

Og helt til slutt:
Drikk med måte, det er ufint når man begynner å snøvle og ikke er seg selv.
Og husk å bytte ut det siste glasset med et vannglass!