Daddel med nøttesmør

daddel

Medjoldadler er så fantastisk godt, og selv om de inneholder mye fruktsukker så må disse bare nytes innimellom. Scooper du en skje med nøttesmør oppi en halv daddel så får du deg en god snack!

Dadler har dessverre et såpass høyt sukkerinntak at dette er noe som ikke bør nytes for ofte syns jeg. De inneholder mellom 44,4 og 79,4 gram sukker per 100 gram. Medjoldadler derimot er hakket bedre og inneholder 63,3 og 66,2 gram sukker pr. 100 gram.

Jeg husker selv jeg fikk dilla på dadler en periode og bare måtte ha 2-3 så fort jeg våknet om morgenen. Mannen ba meg sjekke opp innholdet i en daddel siden jeg følte at jeg hadde “cravings” på det og da oppdaget jeg ut at de inneholdt folat. Like etter fant jeg ut at jeg var gravid. Fin indikator!

Kilde

Liker dere dadler?

7 Comments

  1. June 5, 2014    

    Dadler er godt, bruker det mest til mint eller lakriskuler 🙂 Spiser det ikke så ofte, men mannen er veldig glad i søtt så lager det mest til han 🙂

    • June 5, 2014    

      Nam! Lakris er det lenge siden jeg har laget!
      Jeg blir egentlig ganske kvalm av for mange dadler, holder med to 🙂

  2. Ida Ida
    June 6, 2014    

    Jeg elsker eple og banan med nøttesmør, så tror jammen jeg må prøve daddel med nøttesmør også 🙂 Men du Melissa, du løper jo endel. Har du vært plaget med beinhinnebetennelse? Jeg fikk det for første gang for snart to år siden og har vært skikkelig plaget i perioder med mye trening. Nå er jeg blitt skikkelig bitt av løpebasillen og har lyst til å løpe hele tiden, men beina begynner å bli så vonde igjen 🙁 Har du noen tanker, erfaringer, tips eller øvelsler som kan gjøres for å bli kvitt det? Kanskje du kunne skrevet et innlegg om det?

    • June 7, 2014    

      Hei Ida!

      Jeg løper litt mindre nå, for jeg har blitt bitt av Crossfitbasillen så jeg har trappet litt ned for variasjon. Men jeg har løpt ganske mye de siste 1,5 årene ja!
      Har aldri hatt beinhinnebetennelse, men fikk vondt i knærne de første 2-3 mnd jeg begynte å løpe. Kjørte på med gurkemeie, omega 3 og glucosamin som hjalp samtidig som jeg fikk kiropraktormannen til å sjekke funksjon i bekken, knær og ankler.
      En PT så på løpeteknikken min og ga meg noen tips og så ga det seg helt. Jeg tror det var en overgang også i mitt tilfelle. Fra å aldri ha løpt til å plutselig løpe flere ganger i uken.

      I ditt tilfelle tipper jeg at du har en kombinasjon av overtrenig og løpeteknikk? Jeg er ingen ekspert men jeg ville fått noen til å se på tråkket ditt. Hva slags sko løper du i? Jeg har 2-3 forskjellige som jeg bytter på å løpe i. Og ta det rolig. Heller rolige langturer på ujevnt underlag enn korte, kjappe på flatt ble jeg anbefalt av flere løpere.
      Kjenner du det i begge ben forresten? Du bør absolutt få en kiropraktor til å ta en titt på funksjonen i bekken, knær og ankler altså!

      Lykke til!

      • June 7, 2014    

        Jeg kan jo spørre mannen om han vil skrive noen ord om trening og god funksjon av leddene! Det er jo interessant for oss alle!

  3. Ida Ida
    June 26, 2014    

    Jeg har helt glemt å svare deg! Det er nok som du sier en kombinasjon av overtrening og løpeteknikk. Jeg var også endel tyngre da jeg begynte å trene for fullt, enn det jeg er nå så jeg tror det også har hatt litt å si. Jeg har løpt i sko som jeg fikk tilpasset i en sportsbutikk og som var helt fantastiske. Brukte disse omtrent et års tid før jeg fikk kjøpt meg noen nye. Burde kanskje ha byttet de ut før, men jeg jogga/løpte ikke mer enn to-tre ganger i uken og da følte jeg at de var helt greie å bruke såpass lenge. Nå har jeg derimot tre par jeg bytter på med alt ettersom hvor jeg jogger og intensiteten på økta. Ja, har det i begge ben, men det er nok verre i det høyre enn venstre. Nå i det siste har jeg kun merket det når jeg har løpt intervaller, mens ved rolig jogging har jeg ikke merket noe. Fant noen øvelser på Youtube som jeg har gjort hver dag pluss at jeg har massert beina litt. Jeg har tenkt på akupunktur, vet du noe om det har effekt på beinhinnebetennelse? Skal også vurdere å få en sjekk hos kiropraktor, det kan nok være lurt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen