chiafrø

Chiafrø er bare helt fantastiske! Jeg kom helt tilfeldig over disse frøene like etter at vi hadde flyttet til Spania i 2004. Jeg trodde det var en slags grov variant av en type quinoa og trodde de skulle kokes. Prøvde meg litt frem med dem uten særlig hell og de ble liggende lenge i skapet før jeg kom over litt mer info om dem og lærte å bruke dem mer med visdom.

Nå i dag bruker vi chia hele tiden. Jeg lager ofte en “pudding” (også kalt chiagrøt) som jeg har stående i kjøleskapet som vi bruker i for eks vafler, pannekaker, smoothie, muesli, brød osv.
Da blander jeg rett og slett chiafrø med for eks mandel- eller kokosmelk, og bittelitt stevia for å søte den opp. Man trenger bare å røre litt i den hvert 5. minutt ca mens den står der og tykner. Etter 15-20 minutter er den ferdig.

Chiafrø er næringsrike da de inneholder mye antioksidanter, protein, kalsium, fiber og andre vitaminer og mineraler. Dessuten inneholder de MYE omega 3. Faktisk mer enn laks. Og de har mer kalsium i seg enn kumelk.
Chiafrø trekker til seg væske, opptil 12 ganger sin egen vekt i vann. De er gunstig for fordøyelsen pga det høye innholdet av fiber, og de legger seg ofte “tungt” i tarmen som gjør at man føler seg mett lengre. Genialt for et stabilt blodsukker, og fin for metthetsfølelsen for de som vil ned i vekt.

Det er mulig å kverne chiafrøene, da vil de se slik ut:

chia frø