Bør vi få i oss salt?

himalayasalt

Da jeg la om kostholdet for 13 år siden byttet jeg ut vanlig bordsalt med urtesalt. Jeg har alltid vært veldig glad i salt og vokste opp i et hjem hvor vi saltet maten vår mye. Pappa er engelsk, og med det ble det mye “full english breakfast” som bestod av salt bacon, egg, bønner og brød med smør. Vi saltet eggene litt ekstra og dyppet brødet i den rå plommen. Nydelig!

Den gangen brukte vi hvitt bordsalt, altså natriumklorid. Det saltet vi blir advart mot å bruke.
Grunnen til at dette saltet er usunt for oss er fordi det er fullstendig renset for mineraler. Saltet er lett og billig å produsere i store mengder, og prisen er lav. Natriumklorid tilsettes nesten all mat for å fremme smaker og for konservering (lang holdbarhet).
Når vi får i oss mye av dette saltet vil vann trekkes ut fra cellene for å tynne ut saltet som resulterer i at kroppen blir dehydrert, og hjertet må slå hardere. Med andre ord, ikke særlig helsemessig.

Misforståelsene ligger i at folk flest har ikke saltmangel, men mineralmangel. Spesielt jod er det mange som har for lave nivåer av. Derfor blir bordsaltet tilsatt jod i ettertid mens i f.eks havsalt finner vi jod i sin naturlige form. Jod er viktig for stoffskiftet vårt.

Kroppen vår er avhengig av salt. For uten salt klarer vi ikke fordøye hverken karbohydrater eller protein. Stoffskiftet vårt er også avhengig av natrium fra saltet og salt støtter binyrene. Derfor kan vi trygt innta salt, men pass på hvilket!
Spesielt i et paleokosthold, lavkarbokosthold og ikke minst fra Sally Fallon som har skrevet de fantastiske bøkene Nourishing Traditions blir vi anbefalt å innta salt. Barn likeså.
Er man i ketose for eksempel vil nyrene slippe salt, og da er det viktig å opprettholde elektrolyttbalansen i kroppen. Vi må drikke vann og ta ekstra med salt.

saltHimalayasalt er min favoritt fordi den inneholder mange mineraler. Saltet stammer fra et hav som dampet bort for 250 millioner år siden, og har ligget under trykk nede under jordoverflaten i flere millioner år. Dette naturlige saltet inneholder 84 grunnstoffer som kroppen er bygget opp av, og alt er i sin opprinnelige og naturlige form. Himalayasaltet er rikt på kalium som er kjent for å senke blodtrykket.

Ved å innta naturlig mineralsalt som ikke er bearbeidet, forurenset eller inneholder noe annet syntetisk, vil det bidra til å regulerer vannbalansen i kroppen. Det kan være med å forhindre kramper, benskjørhet og høyt blodtrykk. Mange tilsetter også himalayasalt i badevannet da det trekker ut avfallstoffer og virker rensende på kroppen.





Hva med barna og gravide?
Hos barn og gravide spiller salt en kritisk rolle i barnets nevrologiske utvikling fordi natrium aktiviserer et enzym som vi trenger for produksjonen av gliaceller (celler som ”limer” hjerneceller sammen), celler som støtter opp under logisk og kreativ tankegang. Gravide bør innta mineralsalt under svangerskapet og ved amming.

Til tross for dette er mange redde for å innta salt, og selv om mineralsalt er godt for kroppen kan man som med alt annet overdosere. 1 teskje kvernet himalaysalt er trygt og kan med fordel inntas daglig for voksne.
Når det gjelder barn er jeg usikker på maksdosen, men jeg personlig pleier å salte maten til jentene mine. Når de spiser egg bruker jeg et knivsodd med himalayasalt over rå eggeplomme. Dette har jeg gjort siden de begynte å spise fast føde i 6 mnd alderen og jeg er ikke redd for salt, tvert imot!

Min eldste elsker eggeplommer, og får ofte surdeigsbrød med masse smør og eggeplomme. Og salt på, så klart:
eggeplomme

Her i Spania blir det rimelig hett på sommeren, og man svetter en del. Trener man i tillegg vil kroppen tappes for mineraler. Da kan det være lurt å ha litt himalaysalt i drikkesekken på tur, eller rett og slett drikke et glass vann med mineralsalt før frokost. Det sies at himalaysalt kan forhindre muskelkramper og gjøre kroppen mer basisk.

Inntar du mineralsalt?


Kilder finner du her, her, her, her og her.

9 Comments

  1. March 25, 2015    

    Her i huset er vi ikke redd for salt, men vi bruker aldri raffinert finsalt. Havsalt eller himalayasalt er å finne på stekte egg, hardkokte egg, myke deilige eggeplommer til toåringen, masse salt i supper, på kjøtt osv. På en annen siden spiser vi ikke ferdigmat, så vi har temmelig grei kontroll på hvor mye vi får i oss! Heia salt – i riktig form!

    • March 25, 2015    

      Så deilig å høre! Og tipper du spiser godt nå med enda bebiss i magen 🙂

  2. March 26, 2015    

    H U R R A for himalaya SALT, og hurra for DEG !
    Jeg har lenge tenkt på å skrive et innlegg om dette fordi det er så mange av mine kunder, bekjente, venner osv som snakker om dette saltet som de må kutte ned på ! Og jeg løper nesten etter for å fortelle dem: ja, noe av det du beskriver her !
    Men… nesten forgjeves ! Så dette skal jeg dele videre Melissa ! Du er dyktig i det du gjør- håper å besøke deg snart ! Her våknet vi til masse masse maaaasse snø, hihi ! SNæppes søta !

  3. Ellen Ellen
    March 27, 2015    

    Hei, jeg lurer på om jeg kanskje får i meg for lite salt, jeg. Synes det er vanskelig siden jeg lager all mat selv (og dermed har full kontroll på inntaket). Det varierer vel fra person til person, men kan du anslå sånn ca. hvor mange gram man minst bør få i seg hver dag?

    • Zoe Zoe Zoe Zoe
      March 29, 2015    

      Hei Ellen!

      Jeg vet ikke gramsdosen som er anbefalt dessverre. Men jeg personlig pleier og har ligget på ca 1 tskj minst om dagen. Jeg salter alltid maten og har alltid gjort det. Liker salt mat 🙂
      Google it og se om du finner noe klokt. Mercola har helt sikkert skrevet noe om emnet!

  4. May Bente May Bente
    March 28, 2015    

    Hei Melissa!

    Fantastisk blogg du har, jeg elsker å lese det du skriver – du er dyktig! 🙂

    Jeg bruker uraffinert havsalt. Men er himalayasalt bedre enn dette? Og du nevner innhold av jod, er det snakk om stor nok mengde slik at en får dekket behovet til kroppen med litt himalayasalt hver dag?

    Også lurer jeg på hva du syns om nutribullet? 🙂

    • Zoe Zoe Zoe Zoe
      March 29, 2015    

      Hei May Bente

      Så koselig å høre, det gleder meg at du liker bloggen 🙂
      Jeg bruker både havsalt, himalayasalt og urtesalt. Så lenge det er rent, økologisk, ikke strålet og naturlig. Ha begge deler stående?
      Mange har mangler på jod faktisk, og jeg tenkte å skrive om dette etter påske for jeg tror selv jeg har ligget litt lavt på jod. Så det kommer!
      Nutribullet har jeg selv og bruker den daglig til kaffen og ellers til smoothies osv. Tipp topp! Jeg digger den!

      • April 6, 2015    

        Uæ, ser at jeg er logget inn som designeren min her. Beklager, det var jeg som svarte altså 🙂

        Melissa

No Pings Yet

  1. Mat for baby og barn - slik gjorde jeg det! | Melissa Spania on February 18, 2016 at 11:31
  2. Hvordan lage surdeigspannekaker | Melissa Spania on May 30, 2016 at 10:36

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen