himalayasalt

Da jeg la om kostholdet for 13 år siden byttet jeg ut vanlig bordsalt med urtesalt. Jeg har alltid vært veldig glad i salt og vokste opp i et hjem hvor vi saltet maten vår mye. Pappa er engelsk, og med det ble det mye “full english breakfast” som bestod av salt bacon, egg, bønner og brød med smør. Vi saltet eggene litt ekstra og dyppet brødet i den rå plommen. Nydelig!

Den gangen brukte vi hvitt bordsalt, altså natriumklorid. Det saltet vi blir advart mot å bruke.
Grunnen til at dette saltet er usunt for oss er fordi det er fullstendig renset for mineraler. Saltet er lett og billig å produsere i store mengder, og prisen er lav. Natriumklorid tilsettes nesten all mat for å fremme smaker og for konservering (lang holdbarhet).
Når vi får i oss mye av dette saltet vil vann trekkes ut fra cellene for å tynne ut saltet som resulterer i at kroppen blir dehydrert, og hjertet må slå hardere. Med andre ord, ikke særlig helsemessig.

Misforståelsene ligger i at folk flest har ikke saltmangel, men mineralmangel. Spesielt jod er det mange som har for lave nivåer av. Derfor blir bordsaltet tilsatt jod i ettertid mens i f.eks havsalt finner vi jod i sin naturlige form. Jod er viktig for stoffskiftet vårt.

Kroppen vår er avhengig av salt. For uten salt klarer vi ikke fordøye hverken karbohydrater eller protein. Stoffskiftet vårt er også avhengig av natrium fra saltet og salt støtter binyrene. Derfor kan vi trygt innta salt, men pass på hvilket!
Spesielt i et paleokosthold, lavkarbokosthold og ikke minst fra Sally Fallon som har skrevet de fantastiske bøkene Nourishing Traditions blir vi anbefalt å innta salt. Barn likeså.
Er man i ketose for eksempel vil nyrene slippe salt, og da er det viktig å opprettholde elektrolyttbalansen i kroppen. Vi må drikke vann og ta ekstra med salt.

saltHimalayasalt er min favoritt fordi den inneholder mange mineraler. Saltet stammer fra et hav som dampet bort for 250 millioner år siden, og har ligget under trykk nede under jordoverflaten i flere millioner år. Dette naturlige saltet inneholder 84 grunnstoffer som kroppen er bygget opp av, og alt er i sin opprinnelige og naturlige form. Himalayasaltet er rikt på kalium som er kjent for å senke blodtrykket.

Ved å innta naturlig mineralsalt som ikke er bearbeidet, forurenset eller inneholder noe annet syntetisk, vil det bidra til å regulerer vannbalansen i kroppen. Det kan være med å forhindre kramper, benskjørhet og høyt blodtrykk. Mange tilsetter også himalayasalt i badevannet da det trekker ut avfallstoffer og virker rensende på kroppen.





Hva med barna og gravide?
Hos barn og gravide spiller salt en kritisk rolle i barnets nevrologiske utvikling fordi natrium aktiviserer et enzym som vi trenger for produksjonen av gliaceller (celler som ”limer” hjerneceller sammen), celler som støtter opp under logisk og kreativ tankegang. Gravide bør innta mineralsalt under svangerskapet og ved amming.

Til tross for dette er mange redde for å innta salt, og selv om mineralsalt er godt for kroppen kan man som med alt annet overdosere. 1 teskje kvernet himalaysalt er trygt og kan med fordel inntas daglig for voksne.
Når det gjelder barn er jeg usikker på maksdosen, men jeg personlig pleier å salte maten til jentene mine. Når de spiser egg bruker jeg et knivsodd med himalayasalt over rå eggeplomme. Dette har jeg gjort siden de begynte å spise fast føde i 6 mnd alderen og jeg er ikke redd for salt, tvert imot!

Min eldste elsker eggeplommer, og får ofte surdeigsbrød med masse smør og eggeplomme. Og salt på, så klart:
eggeplomme

Her i Spania blir det rimelig hett på sommeren, og man svetter en del. Trener man i tillegg vil kroppen tappes for mineraler. Da kan det være lurt å ha litt himalaysalt i drikkesekken på tur, eller rett og slett drikke et glass vann med mineralsalt før frokost. Det sies at himalaysalt kan forhindre muskelkramper og gjøre kroppen mer basisk.

Inntar du mineralsalt?


Kilder finner du her, her, her, her og her.