Bløtlagt havregrynsgrøt

bløtlagt havregryn

Jeg spiste mye havregrøt da jeg fullammet mine barn. Jeg syns det varmet godt i kroppen og flere fortalte meg at det var bra for melkeproduksjonen. Det gikk fort å lage og jeg hev i både eggeplommer, kokosolje og annet næringsrikt. Men jeg glemte en ting. Å bløtelegge grynene på forhånd. Det hendte jeg bløtla havregryn i yoghurt kvelden i forveien men det var kun fordi jeg likte den bløte konsistensen, ikke fordi jeg visste at dette gjorde at vi tok opp næringen bedre. Grøt var grøt. Eller… ?
Dette har jeg lært mer om de siste par årene, blant annet fra mødrene som har Kraftmammabloggen og andre ivrige bloggere som skriver om spiring og bløtlegging.

Hvorfor skal vi bløtlegge?
Næringsstoffene blir mer tilgjengelig om vi bløtlegger grynene på forhånd. Grynene inneholder noe som heter fytinsyre som er et stoff vi finner i bl.a. korn. For oss mennesker er fytinsyre ufordøyelig og gjør det vanskelig for oss å ta opp næringen. Det er dessuten en påkjenning for tarmen vår.

Hvordan lage bløtlagt havregrøt?
Du trenger:
2 dl havregryn
4 dl vann (bruk gjerne halvparten vann og halvparten mandelmelk)
En klype himalayasalt
Det kan være lurt å ha i noe syrlig også, for eksempel sitron eller eddik for å bryte ned antinæringsstoffene enda bedre slik at de blir lettere fordøyd. Glutenallergikere har fordel av dette da gluten blir brutt ned.

IMG_8278IMG_8276

Bland ingrediensene i en kjele og la dette stå på kjøkkenbenken til neste morgen. Kok opp blandingen (spe på med litt ekstra vann ved behov) på svak varme. Tilsett det du liker best, for eks kanel, stevia, bær, banan, eggeplomme, kokosolje osv. Det hender jeg bruker nøttemelk også for å få mer fløyelssmak i grøten. Eller fløte om du tåler melkeprodukter fint.
Mine gryn står allerede bløtlagt til frokosten til i morgen tidlig. Og favoritten til barna er gojibær og et dryss kokosblomstsukker.

Familie og Helse har skrevet om fytinsyre, klikk her for å lese mer om tema.
Og om noen har noe å tilføye så er det bare bra!

24 Comments

  1. December 17, 2013    

    Så fint at du skriver om dette!

    • December 17, 2013    

      Ja, det er jo viktig. Mange som spiser havregrynsgrøt uten å vite om dette.

  2. Carolinemor Carolinemor
    December 17, 2013    

    Dette visste jeg ikke! Nå skal jeg begynne å bløtlegge. Vi spiser en del grøt hjemme.
    Tusen takk for bra blogg!

    • December 17, 2013    

      Bare hyggelig! Nyt grøten!

  3. Kirsti Kirsti
    December 17, 2013    

    Heisann, bra innlegg!:) Men lurte på når i forhånd en skal bløtlegge? Også lurte jeg på om en skal tilsette noe mer vann/melk når en koker opp havregrøten? Siden havren tar opp væsken.

    • December 17, 2013    

      Jeg legger de i vann før jeg legger meg, så de står vel 8-10 timer kanskje?
      I dag tidlig trengte jeg ikke tilsette mer vann, men det finner du ut selv. Er den tykk så spe på med litt ekstra.

  4. Kine Kine
    December 18, 2013    

    Hei. Har lest at havren ikke inneholder nok fytase til å bryte ned fytinsyren. Lurt å bløtlegge med litt korn som inneholder mer fytase.

    Kine

    • December 18, 2013    

      Hmm, interessant! Takk for at du sier ifra. Jeg får høre med bløtleggingsmentoren min, Gry.

  5. Birgit Birgit
    December 18, 2013    

    Etter at jeg begynte å bløtlegge, har maven min blitt mye bedre :-). Når jeg spiser havregrøt gjør jeg akkurat som deg, har masse ekstra oppi for at det skal mette godt. Og når jeg er lat, spiser jeg bare havregrøten kald, uten koking. Da rører jeg inn kokosmelk, kokossukker, gojibær/hampfrø/kakaonibs og så drikker jeg proteinpulver ved siden av, smaker godt og holder meg mett ca. 5 timer. Hvordan gikk det med intoleransetesten du tok for noen uker siden?…er litt nysgjerrig ;-). Ha en fin jul, Melissa og takk for super blogg 🙂

    • December 18, 2013    

      Du er jo en superbirgit! Høres nam ut og fint at du er bevisst i matveien.

      Testen kom tilbake med et veldig bra resultat faktisk. Så å si helt intoleransefrisk! Det eneste som slo ut var gjærekstrakt. Alt annet tåler jeg. Så nå tester jeg det litt ut og har funnet ut at jeg kan spise bittelitt av det ene og det andre uten at magen står ut som en ballong mde det samme!
      Så da har jeg gjort noe riktig ved å begrense enkelte matvarer veldig i lang tid.

  6. December 18, 2013    

    Her bløtlegger vi også havregrøt hver kveld. Lillemor elsker havregrøt med kanel og honning 🙂

    • December 18, 2013    

      Mine små liker også grøt. Men det MÅ være gojibær i, ellers er det krise.

  7. birgit birgit
    December 18, 2013    

    Så bra, da har du tydeligvis funnet rett kosthold til deg. Har selv tatt en slik test og lista over mat jeg ikke skulle ha, var nådeløs lang. Glemte å spørre deg hvor mye du betalte for selve testingen, jeg kunne godt tenkt meg å ta testen igjen og skal du ta den hos en behandler må du ut med 3500 + konsultasjon, litt i overkant dyrt 🙂

    • December 18, 2013    

      Jeg vet, de er dyre! Betalte det samme selv. Men så tenker jeg at det er verdt det siden det er helsen min.
      Tok den jo for mange år siden og da var det side opp og side ned med ting jeg ikke tålte.

  8. My My
    December 18, 2013    

    Hei! Enig med Kine! Havregryn har godt av å blötlegges med litt rugflak/mel eller malt bokhvete da begge de inneholder fytase. Fytinsyre i havregryn blir nesten ikke nedbrutt i det hele tatt uten at noe med fytase blir tilsatt (står om dette et eller annet sted på Weston Price sine sider, hvor mye fytinsyre som prosentuelt blir nedbrutt etter så og så lang tid i forskjellige korn, frö og nötter). . 1 ss rugmel/flak per cup havregryn shall do the trick. Lenge leve blötlegging!

  9. February 23, 2014    

    Hei Melissa 🙂

    Tak for den gode informationen. Lurte på om det mon også er nødvendigt at iblødlægge glutenfrie havregryn?

    • Trude Jensen Trude Jensen
      February 26, 2015    

      glutenfrie havregryn er helt vanlig havre som ikke er valset i samme kornmøller som hvete el… Altså ingen forskjell på glutenfrie og alm havregryn .-)

      • February 28, 2015    

        Takk som deler! 🙂

  10. Kristin Kristin
    October 9, 2014    

    Jeg pleier å gjøre det med store havregryn, og da pleier jeg å ta 1 dl havregryn + 1 dl vann pluss litt til hvis jeg tilsetter chiafrø og koker opp med en dl melk dagen etter pluss et egg. Men gjør jeg det samme med lettkokte havregryn, blir resultatet veldig bløtt og altfor mykt for min smak. Er det like farlig hvis jeg koker lettkokte uten å bløtlegge dem eller har ikke det like mye å si? :/

    • October 9, 2014    

      Godt tips å ha chia i!
      Du må nesten prøve frem selv. Man må jo ikke bløtlegge, selv om det er en fordel!

  11. Sondre Sondre
    February 17, 2017    

    Så viss du lar gryna stå i vann over natten så vil ikke fytinssyren lekke ut i vannet, men blir brutt ned?

No Pings Yet

  1. Havregrøtkake | Melissa Spania on October 8, 2014 at 11:17
  2. Overnight oats | Melissa Spania on February 25, 2015 at 22:21
  3. Morgengrøt | Melissa Spania on March 15, 2015 at 08:57

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen