bløtlagt havregryn

Jeg spiste mye havregrøt da jeg fullammet mine barn. Jeg syns det varmet godt i kroppen og flere fortalte meg at det var bra for melkeproduksjonen. Det gikk fort å lage og jeg hev i både eggeplommer, kokosolje og annet næringsrikt. Men jeg glemte en ting. Å bløtelegge grynene på forhånd. Det hendte jeg bløtla havregryn i yoghurt kvelden i forveien men det var kun fordi jeg likte den bløte konsistensen, ikke fordi jeg visste at dette gjorde at vi tok opp næringen bedre. Grøt var grøt. Eller… ?
Dette har jeg lært mer om de siste par årene, blant annet fra mødrene som har Kraftmammabloggen og andre ivrige bloggere som skriver om spiring og bløtlegging.

Hvorfor skal vi bløtlegge?
Næringsstoffene blir mer tilgjengelig om vi bløtlegger grynene på forhånd. Grynene inneholder noe som heter fytinsyre som er et stoff vi finner i bl.a. korn. For oss mennesker er fytinsyre ufordøyelig og gjør det vanskelig for oss å ta opp næringen. Det er dessuten en påkjenning for tarmen vår.

Hvordan lage bløtlagt havregrøt?
Du trenger:
2 dl havregryn
4 dl vann (bruk gjerne halvparten vann og halvparten nøttemelk)
En klype himalayasalt
Det kan være lurt å ha i noe syrlig også, for eksempel sitron eller eddik for å bryte ned antinæringsstoffene enda bedre slik at de blir lettere fordøyd. Glutenallergikere har fordel av dette da gluten blir brutt ned.

IMG_8278IMG_8276

Bland ingrediensene i en kjele og la dette stå på kjøkkenbenken til neste morgen. Kok opp blandingen (spe på med litt ekstra vann ved behov) på svak varme. Tilsett det du liker best, for eks kanel, stevia, bær, kollagenpulver, banan, eggeplomme, kokosolje osv. Det hender jeg bruker nøttemelk også for å få mer fløyelssmak i grøten. Eller fløte om du tåler melkeprodukter fint.
Mine gryn står allerede bløtlagt til frokosten til i morgen tidlig. Og favoritten til barna er gojibær og et dryss kokosblomstsukker.

Familie og Helse har skrevet om fytinsyre, klikk her for å lese mer om tema.
Og om noen har noe å tilføye så er det bare bra!