Betennelsesdempende tips

inflammatory
(bildet er lånt fra nabiblackseedoils)

Samtidig som tilbudet av hurtigmat har eksplodert har også sykdom gjort det samme. Veldig mange av dem har en ting til felles: en betennelsesreaksjon i kroppen. Betennelse som ikke er forårsaket av bakterier eller overanstrengelse, men derimot søppelmat som skader cellene og kroppen vår. Passer du på hva du putter i munnen, vil du garantert holde deg friskere lengre. Noe annet ville være naivt å tro. Spis mat som minsker betennelse og hjelper kroppen med å fornye seg selv.

Her har jeg listet opp de største verstingene vi har omkring oss som gjemmer seg i maten vår.

1. Sukker
sugar-silent-killerI tillegg til fedme konkluderer ekspertene med at et overdrevent inntak av sukker er en direkte årsak til Alzheimer, diabetes type 2 og kroniske betennelser. Jeg minner om at 1 liter Cola inneholder 32 sukkerbiter og at en 4-åring i gjennomsnitt får i seg ca 19 kg sukker i året. Er det rart kroppen bryter sammen? Sukker finner du i flere matvarer enn du er klar over. Bare se på innholdsfortegnelsen neste gang du er i butikken. Majones, makrell i tomat, posesuppe, brød, fiskepinner…
Kjært barn har mange navn så vær obs på at sukker også omtales som maissirup, rissiurp, fruktose og maltose. Økologisk frukt er selvfølgelig sunt, men ikke overdriv da fruktsukker også kan være uheldig om inntaket blir for stort. Spesielt tørket frukt inneholder mye fruktsukker. Om du er glad i søtt finnes det sukkerfrie alterantiver som stevia, sukrin og kokosblomstsukker som kommer fra nektaren til blomstene på kokospalmetreet.

2. Matoljer
vegetable-oilsVegetabilske oljer (solsikke- og soyaolje) inneholder mye av omega-6 fettsyren. Får vi i oss for mye av omega-6 i forhold til omega-3 legger du utgangspunktet for inflammasjon / betennelse. Så unngå typiske matoljer, frityroljer og margarin. Disse tåler dessuten varme svært dårlig, og det dannes skadelige triglyserider (farlige fettstoffer). Smør og kaldpresset kokosolje, samt økologisk rød kaldpresset palmeolje er mye sunnere alternativer.






3. Transfett
Denne type fett finner vi igjen i matvarer som margarin, vegetabilske oljer, kjeks og kaker. Transfett fremmer betennelse, med andre ord: sky transfett som pesten!

4. Meieriprodukter
Dairy-Products-vitamin-D-foodsDet sies at 60% av verdens befolkning har problemer med å fordøye kumelk. Melk kan hos dem som ikke tåler det forårsake inflammasjon, men også forstoppelse, diaré, utslett og pustevansker. Kumelk danner mye slim som gjør at mange går med “forkjølelsesymptomer” slik som tetthet i bryst, bihuler og nese i lengre perioder uten å bli kvitt det. Kumelk kan lett erstattes med geitemelk, nøttemelk og kokosmelk.

5. Rødt kjøtt og fiskeoppdrett
oppdrett-300x203Dyrene er ofte dårlig behandlet, og foret med kraftfór for å vokse raskt. Antibiotika og hormoner er tilsatt maten, og resultatet er ofte et kjøtt-, eller fiskestykke som ikke er sunt lenger, tro det eller ei. Prøv å kjøpe økologisk og lokalt/vilt. Spør hos slakteren/fiskedisken hvor kjøttet/fisken kommer fra og om dyrene beiter ute. Frittgående dyr har det bedre, spiser gress og vil naturlig nok inneholde mer av de sunne næringstoffene vi trenger.

7. Alkohol
Stort forbruk av alkohol sliter ut leveren – vårt viktigste avgiftningsorgan. Alkoholen vil bidra med å øke betennelse i kroppen da avfallstoffer hoper seg opp. Begrens alkoholinntaket til 1 enhet per dag.

8. Raffinert korn
Barley3Mye av kornet som spises i dag er raffinert, det vil si strippet for næring. Det er ikke særlig næringsrikt når det mangler både fiber og vitaminer. Korn har dessuten en høy glykemisk indeks som sender blodsukkeret til himmels. Stort inntak av kornprodukter kan føre til betennelser, magetrøbbel og søvnproblemer.





9. Kunstige tilsetningsstoffer
I mye av dagens mat finnes dessverre et stort innhold av kunstige tilsetningstoffer. Det er lønnsomt at maten holder lenge og ser like fin ut selv etter uker og måneder i butikkhyllene. Les etiketten nøye før du kjøper mat på glass, boks eller pose!

Det finnes heldigvis mat som minsker betennelse og hjelper kroppen med til å lege.

Så hva kan vi egentlig spise?
Mat som inneholder mye omega-3 virker betennelsesdempende.
Eksempler er villaks, tunfisk, rå (økologisk) eggeplomme, hampfrø, knuste linfrø, chiafrø og valnøtter.

paleomiddag

Spis ren og naturlig mat. Det vil si mat som lages fra bunnen av og ikke er tilsatt noen kunstige stoffer for å se, lukte eller smake bedre.

Debatten om mettet fett fortsetter, og stadig kommer det nye undersøkelser som forteller oss at mettet fett slettes ikke er så ille, tvert imot sunt. Når vi har god fettsyrebalanse, vil kroppen fungere bedre og sunt mettet fett bidrar til akkurat det.

God apetitt!

(Bildene er lånt fra rundt på nettet)

Kilder: Mercola & kilde,

9 Comments

  1. June 26, 2014    

    Prøver å gjøre alt du skriver her 😀

    Men akkurat nå holder jeg meg unna fisk og egg og valnøtter for tror ikke kroppen min liker det :S Må teste igjen senere…

    • June 26, 2014    

      Fint å ha en pause fra noen matvarer om du reagerer på det ja!

  2. June 26, 2014    

    Strålende Melissa! Godt innlegg.

  3. June 26, 2014    

    Gode greier. Men 19 kg sukker for fireåringer? Mæn. Det er mye!

    • June 26, 2014    

      Ja shit! Var Aleksander som fant det i en artikkel for et par år siden! Ille!

  4. Lene Lene
    June 26, 2014    

    ..men det er jammen ikke rart at det blir sånn.. (mye sukker for de små) når vi på en helt vanlig “familiedag på jobben” har BARE brus å velge i av drikke (ikke en vannflaske i sikte!) og det deles ut 250g godteposer til ALLE. Sukk. Da er det ikke gøy å være bevisst mamma, gitt. Jeg er nå både sær (i de voksnes øyne), ond (i alles øyne?) og streng (i de smås øyne).
    – et lite hjertesukk, bare. Hvordan det kan være her i landet langt nord, hvor ikke alle er like bevisste (helt enda?). Takk for den jobben du gjør med å opplyse! 🙂

    • June 27, 2014    

      Kjenner meg igjen Lene. Jeg er også en sær, streng og ond mamma ifølge mange! Får en del blikk fra andre foreldre når jeg sier nei til barna eller tar fra dem det blå godteriet de har fått utdelt på sammenkomster eller restauranter osv. Heldigvis vet jentene mine at BLÅTT er IKKE greit så de unnlater å spise det.
      Men kjipt at det skal være så mye junkfood tilgjengelig for de aller minste!

  5. Helene Helene
    June 27, 2014    

    Så interessant!

No Pings Yet

  1. Gode ting fra den siste tiden | Paleoliv on June 26, 2014 at 21:38

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nettbutikk kommer snart!

Velkommen!

Jeg heter Melissa, bor i Spania og er utdannet Kostholdsveileder. Mat og helse er noe jeg brenner for, og min blogg er min kanal for å spre det glade budskap!

Arkiv

Annonsører





Matbloggtoppen