Julen er for mange en “tung” tid med tanke på all den fete maten og måltider som maven ikke er vant med til daglig. De som har tilpasset seg et høyfettkosthold, slik som meg selv og flere gode venner, er derimot i himmelen!

Ofte er grunnen til problemene at overgangen blir for stor fra det daglige kostholdet. I tillegg til at porsjonene gjerne blir større i disse juletidene. Det er jo så mye godt som skal lages og smakes på! Et mektig måltid med mye protein og fett avsluttes i tillegg med en sukkerbombe av en dessert. Det er dessverre ikke en god kombinasjon.
Her er noen tips om hvordan du kan gjøre det beste ut av det.

Hvordan hjelpe magen?
Sliter du med oppblåsthet, kvalme, sure oppstøt og ubehag etter måltidet kan du med fordel drikke en blanding av 1 ss eplecidereddik i lunkent vann. Eplecidereddik ligner mye på de kjemiske stoffene som magen skiller ut naturlig som hjelper fordøyelsen. Mange foretrekker å ha i litt honning for smakens skyld.
Magesyretabletter slik som Aciglumin (fåes kjøpt reseptfritt på apoteket) eller Betaina HCL fra iHerb er også nyttig å ta når du vet du skal spise mye mat.
Fordøyelsesenzymer som kommer i kapsler kan inntas før, under og etter måltidet og hjelper fordøyelsesprosessen.
Vannkefir inneholder gode tarmbakterier, så nyt gjerne et stort glass daglig i hele desember. Øk det om maven tåler det.

Jeg som er høyfettentuasist pleier å velge bort poteten og fyller på med rotgrønnsaksmos og grønnsaker istedet. Kjøtt med en god fettrand og overdrevent mye saus er å finne på min juletallerken. Svisker er ok om det ikke er så mye av det, men husk at dette, og kål kan gi luftplager for mange.



Det kan være en utfordring å få i seg nok med fiber i julen. Og jeg snakker ikke om grove kornprodukter, men fra grønnsaker og frukt. Papaya og ananas inneholder enzymer som hjelper fordøyelsen, så prioritér disse, men aldri etter et stort måltid. Da blir det liggende på toppen av alt det andre og fermenteres i tarmen, en garanti for oppblåsthet. Frukt bør spises mellom måltidene og aldri rett etter et måltid.
Linfrø er også en god kilde til fiber. Linfrø trekker til seg væske i tarmen, og øker volumet på avføringen og gjør den myk. Opptaket er selvsagt best når de er knust men bruk gjerne linfrø i sin helhet om maven har stoppet litt opp. Lager du lavkarboknekkebrød som du spiser hver dag vil du ikke ha behov for det da disse er proppfulle av frø.

Noen andre tommelregler for julemat med glede::
1. Forsyn deg med måte selv om du er skrubbsulten. Det tar 20 minutter før hjernen registrerer at du er mett. Dessuten er det koselig å forsyne seg på ny og gjenta opplevelsen.
2. Spis rolig og tygg maten lenge. Legg ned bestikket og ta en pause mellom hver bit. Stemningen og selskapet skal nytes like mye som måltidet
3. Unngå for mye drikke mens du spiser da du ikke ønsker å tynne ut de viktige magesaftene. Nyt aquevitten med små slurker.
4. Beveg deg etter et stort måltid da det stimulerer fordøyelsen. En god grunn til at ektemenn bør rydde av bordet, ta oppvasken og leke med barna. Eller hva?
5. Bitre urtetinkturer som for eksempel Underberg eller Fernet Blanca etter maten er noe mange sverger til. Bitterstern er et supert alkoholfritt alternativ som fåes kjøpt på Soma.

Jeg vet det er mange som blogger om alternativer til den tradisjonelle juletallerkenen. Det finnes gode alternativer for dere som ikke vil spise kjøtt eller melkeprodukter. Vår familie spiser ikke riskrem til dessert, men koser oss heller med mange forskjellige konfekttyper til kaffen. Her på bloggen kan dere lete dere frem til godtekuler og sjokolader i mange former og fasonger og smaker!

Hva pleier dere å spise på julaften? Del gjerne!